Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Sponseret indhold

Yngrelisten: Spor til fremtiden

Carl Per Sørensen har brugt oceaner af tid og penge på at bygge modeljernbane. Passionen har til gengæld givet ham mange glæder og en faglig retning.

Af TECH RELATIONS for Yngrelisten

Ledighed kan føre til meget godt. Carl Per Sørensen var både kreativ og fremsynet, da han var arbejdsløs en periode under finanskrisen.

»Mange solgte ud af deres modeljernbaner, fordi de manglede penge. Så jeg kørte Vestjylland og Fyn tyndt og købte bilfulde af brugt Märklin-udstyr og spor,« fortæller han.

Ja. Rigtigt gættet: Carl Per Sørensen er ingeniør af den gammeldags, teknik-gale slags.

»Jeg er flasket op med modeljernbane og har lavet styrepulte og trukket ledninger, siden jeg var helt lille,« siger Carl Per Sørensen, der fik sin interesse for teknik gennem arbejdet med faderens modeljernbane.

Virkelig kemi

Som ung skulle Carl Per Sørensen selvfølgelig på teknisk gymnasium, men undervejs måtte hans passion for elektronik vige pladsen for en ny interesse: Kemi. Senere søgte han ind på kemilinjen på den nystartede civiliingeniør-uddannelse i Odense.

»Jeg kunne godt lide at se, hvad faget kunne bruges til. Det fangede mig, at alle studiets problemstillinger var hentet fra virksomheder ude i virkeligheden,« siger han.
De studerende konstruerede – på papiret – en cementfrabrik fra bunden og besøgte undervejs Aalborg Portland. De lavede projekter om energioptimering på en Novo Nordisk-fabrik og om tilsætning af C-vitamin i saftevand. Og så videre.

Siden sin dimission har Carl Per Sørensen arbejdet som udviklings- og serviceingeniør især i instrumentbranchen. Her har han i fire forskellige firmaer håndteret udstyr til oxygen-generatorer, iskerneundersøgelser, dopinganalyser, blodbanker og i dag mere generelt analytisk laboratorieudstyr.

Selvom det er krævende at tilegne sig viden nok til at udvikle og servicere så specialiseret udstyr, er det ifølge Carl Per Sørensen præcis, hvad hans faglighed går ud på.
»Som ingeniør tillærer du dig ny viden og skifter hurtigt retning. Det er det, vi kan,« siger han.

Märklin forever

Når Carl Per Sørensen ikke er på arbejde, passer han sit hus, hvor teknikken har sin faste plads. Kælderen er fyldt med lego, og loftet skal bygges om til at huse modeljernbanen.
»Jeg har nok 4-600 meter spor og tilsvarende mængder Märklin-materiel,« siger han.

»Det er en miniverden, du sætter op. Du skal planlægge, hvordan togene skal køre. Sætte sporskifter rigtigt, placere signaler. Der skal designes diagrammer og så videre, helt gammeldags,« forklarer han.

Märklin-materiellet har ikke tabt værdi siden dengang, han fyldte bilen.

»Man får jo ingen renter ved at have penge stående i banken. Så kan man lige så godt sætte dem i noget, man har glæde af,« siger han.
Frisk blod

Allerede som studerende forvildede Carl Per Sørensen sig ind i det, han kalder »IDA-ålerusen«, hvor engageret fagsnak med ligesindede fører til, at man kommer til selv at involvere sig. Siden har han haft en lang række poster, men koncentrerer sig i dag om at åbne IDA for nye, unge kræfter.

»Vi vil forynge IDA, have nye folk ind, så det ikke bliver de gråhårede mænds domæne,« siger han.