Sponseret indhold

Udviklingschef i audioindustrien: "På et øjeblik er vi rykket 10 år frem"

Vice President for R&D Jesper Kock deler de nyeste teknologiske landvindinger inden for lyd til brug i høreapparater og headsets til professionelle og gamere, når han sammen med Oticons Senior Director for Centre of Applied Research Audiology, Thomas Behrens inviterer til online briefing om brainhearing sammen med Ingeniøren.

Af TECH RELATIONS for EPOS / OTICON
Vær med på livestreamingeventet hvor EPOS Vice President for R&D Jesper Kock og Oticon Senior Director for Centre of Applied Research Audiology Thomas Behrens deler de nyeste teknologiske landvindinger inden for lyd til brug i høreapparater og headsets til professionelle og gamere Illustration: Jeppe Carlsen

I gamle dage - for et år siden - kunne de fleste af os holde møder i ro og mag. Vi valgte et lokale, hvor vi havde styr på lys og lyd. Vi lukkede døren til mødelokalet og skabte et kontrolleret, fælles miljø for en god samtale. En stor del af kvaliteten ved dette handler om lyd. Nemlig at frasortere uønsket lyd, så hjernen kan fokusere på det væsentlige frem for forskellige varierende støjfyldte lydmiljøer.

Det ny mødelokale består af headsets og individuelle miljøer. Én mødedeltager kan være i en lufthavn, en anden i sin bil, og en tredje hjemme med børn. Et væld af lydindtryk - og hvis vi skal kunne holde ud at være i disse digitale rum som professionelle hele arbejdsdage, kræver det optimalt audio-udstyr.

Kravet til fleksible arbejdssituationer kommer til at fortsætte efter den nedlukning, vi befinder os i. Og for at imødekomme denne udvikling trækker vi på en dyb forståelse af, hvordan hjernen bearbejder lydindtryk, så den nye arbejdsvirkelighed bliver så rar at være i og så effektiv som muligt.

Vi har brug for teknologier, der eksempelvis kan sende de rigtige signaler videre til hjernen, frasortere uønskede input og forbedre de væsentlige - eksempelvis stemmen, der taler. Dette er essensen i Brainhearing.

Når man forstår, hvordan hjernen ‘hører’, kan man lave produkter, der gør, at man kan være længere tid i et lydmiljø uden at blive stresset eller træt. Dette har stor betydning for vores professionelle arbejdsmiljø, men også for det voksende gaming-miljø, hvor man er afhængig af headsets for at kunne opleve og orientere sig i spillet.

Behovet for fleksibilitet stiller store krav til de bagvedliggende teknologier. Det er ikke så svært at lave et headset, der lyder godt i et stille rum, men når kravet er, at headsettet følger med den fleksible arbejdssituation, vi i dag kræver - med mange forskellige støj-input, hvor du går fra én lydsituation til en anden - så øges udfordringen i forhold til at bringe algoritmer, AI, chipudvikling osv. i samspil.

De næste udviklingsspring kommer med 5G, hvor vi med en markant forøgelse af båndbredden kan øge mængden af bearbejdede data, lyd og billede.

Eksempler er, at vi arbejder med augmented hearing og muligheden for at bringe en mere rummelig fler–dimentionel oplevelse ind i lydbilledet.

En anden trend er den øgede fokus på well-being og på, hvordan vi evt. kan samkøre data og fusionere sensorer for at sikre bedst mulig performance på arbejdspladsen. Kunstig intelligens og machine learning er væsentlige ingredienser her.

Audioindustrien er så fascinerende at være i nu.

Udviklingen går ekstremt hurtigt. Vi har aldrig i industriens historie oplevet en så massiv anvendelse nye teknologier, og aldrig har behovet for samarbejde og kommunikation mennesker imellem - fra distancen - været større. Slutteligt er det værd at nævne, at når man er med til at udvikle headsets, så er det en fornøjelse, at man med de korte udviklingstider løbende er med til at bringe nye innovative produkter på markedet. Det at stå med et færdigt produkt i hånden, som man selv har været med til at udvikle, og som andre kan forholde sig til, er stærkt motiverende.

Ingeniøren inviterer til online briefing om brainhearing

Når Oticon og EPOS taler om “Brainhearing”, dækker det over en lang række teknologier, der sammen med viden om, hvordan hjernen behandler lydsignaler, skubber på en rivende udvikling inden for høreapparater og headsets. Det og meget andet vil vi komme ind på under deres kommende digital event.

Onsdag den 24. marts kl 15-16

Livestreamingevent

Programmet:
* Velkomst
* Fra signal processing og AI til auditory neuroscience
* Brainhearings indflydelse på udvikling af headsets
* Faglig debat med live Q&A

SE MERE OG TILMELD DIG HER