Tidsmaskinen

213 artikler

Ingeniørens tidsmaskine

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Danmarkshistorie.

Seneste nyheder om Tidsmaskinen

Artikler (213)

1951: M/F Dronning Ingrid repræsenterer det sidste nye inden for skibsbygning

Den nye storebæltsfærge er forsynet med dobbeltbund fra for til agter, stirridset med to elektriske kaffemaskiner, og vogndækket har plads til 30 godsvogne eller to fire-vogns lyntog plus et tre-vognstog.

28. nov 2020 3

1839: »Tidendes kedelige, som oftest tekniske Indhold havde ikke vundet den mange Venner«

Teknologihistorie: Industriforeningens to sidste tidsskrifter på i alt 17.500 sider er nu digitaliseret takket være en donation fra Louis-Hansen Fonden

21. nov 2020

1943: Moderne vippekraner vinder indpas i danske havne

Overalt i havnene går man over til stykgodskraner med vippeudligger, som kan dække et langt større område end kraner med fast udligger, når de laster og losser skibe.

7. nov 2020

1940: Sådan fungerer gasgeneratoren til automobildrift

Mens man i udlandet har anvendt gasgeneratorer i en årrække, har benzinrestriktionerne først nu gjort det nødvendigt at finde anden drivkraft for automobiler end benzin og brændselsolier. Et af de kendte og gennemprøvede systemer er General Motors’ trægasgeneratoranlæg konstrueret efter System Imbert.

31. okt 2020

Teknologihistorie: Motorvejsnettet blev projekteret i 1936

Entreprenørernes fremsynede rapport med forslag til landsdækkende motorveje og broer over Storebælt og Øresund kan nu læses i Ingeniørenes Danmarkshistorie.

25. okt 2020 12

1931: M/F Heimdal har vundet alle automobilisters udelte tilfredshed

I utilfredshed med de trange forhold, høje priser og uregelmæssige afgange på Storebælt fik FDM i 1929 bygget en ren bilfærge. Den blev dog overtaget af DSB inden indsættelsen. Læs om den i Ingeniørens artikel fra 1931 om statsbanernes nyere skibsmateriel.

24. okt 2020 1

Den nye Lillebæltsbro fylder 50 – sådan blev den bygget

21. oktober 1970 indviede kong Frederik IX den nye forbindelse over Lillebælt. Byggeriet havde taget fem et halvt år og kostet 265 mio. kr., og Tidsskrift for Ingeniør- og Bygningsvæsen fortalte i denne artikel udførligt om de tekniske aspekter ved brobyggeriet.

21. okt 2020 4

Paris’ første metrolinje blev bygget på to år

Det største problem ved at bygge nye metrolinjer i Paris er pladsmanglen i byens undergrund. Det fortalte kvalitetsingeniør Kim Milton Knudsen til Ingeniøren i 1994, efter at han selv havde været med til at udføre to tunnelrør til den førerløse Meteor-bane.

17. okt 2020 3

1955: Sådan virker en raketmotor

Både Bell Aircraft-Corporation og Douglass-fabrikkerne eksperimenterer med raketfly, men raketmotoren tænkes også anvendt i langtrækkende raketvåben og højtgående meteorologiske raketsonder.

11. okt 2020

1969: Aarhus skal have en busgade

Århus Sporveje forbereder overgangen til ren busdrift og har opgivet at køre med busser på hovedstrøget Søndergade, når den omdannes til gågade. En ny busgade skal bryde gennem blokkene mellem Asylgade og Åboulevarden.

3. okt 2020 1