Tidsmaskinen

302 artikler

Ingeniørens tidsmaskine

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Danmarkshistorie.

Seneste nyheder om Tidsmaskinen

Artikler (302)

1981: Høje oliepriser kan give sejlskibe en renæssance

I det seneste tiår er der blevet prøvesejlet over 20 større fragt- og fiskeriskibe med hel eller delvis konventionel takkelage. Men hvis der igen kommer vinddrevne fragtskibe, vil de ligne Dynaskibet, tegnet af Wilhelm Prölls.

1. okt 2022

1900: Flere virkelig gode og smagfulde vogne på biludstillingen i Berlin

Der er en sådan fart på udviklingen inden for automobiler, at man har ondt ved at følge med, skrev Ingeniøren i 1900 og beskrev årets nybrud inden for elektriske køretøjer og benzin-motorvogne.

24. sep 2022

1950: Disse størrelser er afgørende for et tandhjuls kvalitet

Civilingeniør E.O. Stub efterlyste i Ingeniøren i 1950 en kvalitetsinddeling af tandhjul og oplistede faktorer som kast, delingsfejl, tandformsfejl, sumfejl m.m., som har betydning for kvaliteten.

17. sep 2022 13

1934: Nimbus genoptager produktionen af motorcykler

Den nyopførte motorcyklefabrik på Peter Bangsvej er udstyret med de mest moderne specialmaskiner og kan producere 1.000 maskiner om året. Den nye konstruktion er topventilet med et kompressionsforhold på 1:5 og kan udvikle ca. 18 HK.

10. sep 2022

Hovsa-missilet fløj for 40 år siden: Læs Ingeniørens tekniske kritik af systemet

I dag er det 40 år siden “Missil”-Olsens tryk på en knap smadrede sommerhuse i Lumsås. Men i årene efter tordnede blandt andet Ingeniøren mod missil-systemets svaghed.

6. sep 2022 11

1976: Ombygget staldbygning blev Ostenfelds første laboratorium for bygningsstatik

Professor A. Ostenfeld gennemførte sine berømte søjleforsøg med en 100 t prøvemaskine under beskedne kår i det første Laboratorium for Bygningsstatik, som han i 1926 fik etableret i en tidligere staldbygning på Sølvgades Kaserne.

3. sep 2022

1934: NKT leverer 21 km lang telefonkabel-forbindelse over Storebælt

I anledning af, at Nordiske Kabel og Traadfabriker var færdig med Storebæltskablet til P&T, blev embedsmænd fra centraladministrationen indbudt til at besigtige den store fabrik på Frederiksberg. Ingeniøren var med på rundturen til bl.a. trådtrækkeriet, fletteriet, gummiledningsfabrikken og blykabelafdelingen.

27. aug 2022

1965: Ingeniør Schmidt logger op til 15 knob i sin sejlkatamaran

Katamaraner har i de seneste fem-seks år vundet stor udbredelse. Deres overlegne sejlhastighed skyldes, at de med deres store stivhed og stabilitet kan bære langt mere sejl end enkeltskrogsskibe, skrev Ingeniøren i 1965.

20. aug 2022 4

1943: Ny bro med 11 jernbetonbuer forbinder Møn med Sjælland

Udbruddet af Anden Verdenskrig gjorde det vanskeligt at skaffe materialer til færdigbygningen af Dronning Alexandrines Bro ved Kalvehave. Men i 1943 stod den klar til indvielse, og professor Anker Engelund beskrev brobyggeriet i Polyteknikeren.

13. aug 2022 4

1983: Danskbyggede MY-lokomotiver blev ingen succes

Midt i 1950’erne fik politikerne den idé, at Danmark burde kunne bygge sine diesellokomotiver selv. Det blev til to maskiner fra Frichs A/S med dieselmotorer fra B&W. Men de tilbragte det meste af tiden på værksted, inden de blev udrangeret.

6. aug 2022 7