Artiklen er sponseret af Sweco.

Moderniseringen af Østerport gemte på masser af overraskelser

26. august 2022 kl. 10:59
Moderniseringen af Østerport gemte på masser af overraskelser
Illustration: Sweco.
Østerport Station har gennemgået en større modernisering og renovering i forbindelse med metrobyggeriet og en tiltrængt opdatering af den fredede stationsbygning. Det har krævet en massiv indsats af alle faggrupper for at lykkes med at knække alle nødderne i projektet.

Den ikoniske Østerport station står nu i topform efter en modernisering og opdatering. Der skulle mange dygtige folk til for at få projektet i mål. Illustration: Sweco.

»Det har været et ønskejob fra min side af, at arbejde med Østerport Station - jeg har også været med til at renovere Nørreport station og Københavns Hovedbanegård. Så det er min tredje gamle station i København,« siger Steffen Moe, der er projektdirektør i Swecos byggeridivision.” Sweco har som Totalrådgiver stået bag renoveringen af den 125 år gamle station i København i tæt samarbejde med DSB Ejendommes projektledelse

Steffen Moe har været med på projektet siden 2015. Der er gået to år med projektering og to år med udførelse, inden den færdigrenoverede station stod klar i 2019.

»Det er jo et fantastisk bygningsværk og enestående, at man stadig kan bruge denne gamle flotte station. Det kræver naturligvis en opdatering, at få den til at virke som en moderne station, men det har den også fået takket være parternes fremsynethed og evne til at få nyt og gammelt til at fungere sammen.«

Alle interessenter på banen

Ifølge Steffen Moe er der mange interesser, der skal varetages på et projekt som Østerport Station.

Steffen Moe Illustration: Sweco.

»Måden vi gør det på er, sammen med DSB Ejendomme, at starte med at udarbejde en interessentanalyse. Lige fra cyklistorganisationerne til togpassagerer over kunder, myndigheder og de erhvervsdrivende på stationen. Der er meget forskellige meninger om drift og arkitektur. Så vi arbejder hårdt på at imødekomme alle parter,« siger Steffen Moe.

For at lykkes, skal der arbejdes med en masse kompromiser.

Steffen Moe
Steffen Moe er én af Swecos dygtigste projektledere med erfaring fra en lang række store, komplekse projekter for både offentlige og private bygherrer. Han har omfattende viden og erfaring med bærende konstruktioner, nybygning, renovering og restaurering fra sine opgaver.

Udvalgte projekter:
2016 – 2020
DSB Ejendomme
Østerport, ombygning og renovering
Projekt- og projekteringsleder og byggeleder

2006 – 2014
Banedanmark, DSB og Københavns Kommune
Ny Nørreport Station
Projekt- og projekteringsleder

2004 - 2008
DSB Ejendomme, Entreprise
Renovering af Københavns Hovedbanegaard
Projekteringsleder og byggeleder

»Et godt eksempel på samarbejdet på Østerport Station er alle de butikker, der ligger på stationen. Vi arbejdede med en idé om at rykke dem udenfor i en længere periode mens arbejdet stod på, men vi fandt ud af, at det var mere optimalt, at de lukkede helt, men i en kortere perioden. Så ingen kaffe eller andet indkøb, mens der var lukket. Opgaven er, at få arbejdet gjort hurtigst muligt, og med færrest mulige gener for alle parter.«

Tæt samarbejde mellem fagligheder var løsningen

At finde de rette løsninger på en 125 år gammel historisk stationsbygning kræver samarbejde mellem de forskellige fag i vores virksomhed. De bærende konstruktioner, sprængværkerne i sideskibene på de to store vestibuler, viste sig at skulle gennemgå en større renovering i oprindelig stil.

»Man skal kigge på det, der er statik i. På Østerport er det for eksempel sprængværkerne. Her var den nederste del fjernet ved tidligere ombygninger. Det betød, at vi skulle til at bygge det hele op igen. Dér har vi haft et samarbejde på tværs af afdelingerne, som var en absolut nødvendighed for at få det til at lykkes,« siger Steffen Moe og fortsætter.

Her ses sprængværkerne, der krævede en del opmærksomhed. Resultatet er en konstruktion udført tro mod traditionen, der rammer stationens oprindelige stil. Illustration: Sweco.

»Her taler projekteringsteamet og bygningskonstruktørerne sammen og udarbejder en tegning. Den går vi så til tømrerne med, og så kommer de med deres løsning. Vi så sammen en mulighed for at forbedre designet, så det blev meget stærkere, men stadig tro mod traditionerne. Det var tømrer, ingeniør og bygningskonstruktør, der sammen kom med den bedste løsning.«

Alle tiltag skulle samtidig godkendes af Slots- og Kulturstyrelsen. Deres rådgivere havde også en flittig gang på Østerport Station, hvor tankerne i langt højere grad blev tænkt ude i marken end rundt om et skrivebord.

»Alle parter har stillet med dygtige og erfarne folk til projektet, og det har været væsentligt for at kunne rykke hurtigt. Vi skal ikke glemme, at vi bygger på en af Københavns travleste stationer. Der er ikke tid til langsomme arbejdsgange. Ofte kom vi med et oplæg, som vi så præsenterede for DSB´s projektledelse og entreprenøren på pladsen for at finde en god og hurtig løsning, der efter fælles beslutning straks kunne effektueres,« siger Steffen Moe.

Billede fjernet.Sweco er Europas største arkitekt- og ingeniørvirksomhed, der rådgiver fra store vand- og energiprojekter til effektive og miljørigtige transportløsninger samt udvikling af byer og grønne områder. 17.500 ansatte fordelt over kontorer i 14 lande.

Swecos arbejde er alle vegne omkring os, og du har afgjort oplevet et af deres projekter, måske uden at vide det.

Større udvalgte projekter fra Sweco:

Læs mere om moderniseringen af Østerport

Læs mere om renoveringen af Nørreport station

Læs mere om lysdesign på Novo Nordisk Campus

Læs mere det nye Rigshospital

Læs mere m Amalienborg Slotsplads

Se alle Swecos projekter her

Debatten er slået fra på dette indhold