Artiklen er sponseret af LINAK A/S.

Milepæl for LINAK: Voice Control klar til markedet – og til fremtiden

12. november 2020 kl. 13:49
Milepæl for LINAK: Voice Control klar til markedet – og til fremtiden
Illustration: Privatfoto.
Efter to års hektisk udviklingsarbejde er LINAK klar med løsning til stemmeaktiverede elevationssenge. Et kæmpe skridt for virksomheden og en spændende milepæl for ingeniørerne, lyder det.

Illustration: Privatfoto.

For fem år siden var der ikke mange i aktuator-virksomheden LINAK, der havde troet, at man i dag kan styre en aktuator og dermed en elevationsseng med stemmen.

Men sådan er det ikke desto mindre gået efter et intensivt – og ikke mindst udfordrende – udviklingsarbejde, fortæller Digital Product Manager, DESKLINE & HOMELINE, Helle Taanquist:

»I begyndelsen var der lidt skepsis og en hel del skæve smil. Vi er jo en virksomhed, der har haft sit primære fokus på det mekaniske, og nu var der altså et projekt på dagsordenen, som i høj grad var softwarebaseret og med et helt nyt interface.«

»For mange skulle den tanke lige modnes lidt, fortæller hun og nævner, at LINAK-systemet integrerer med både Google Home Assistant og Amazon Alexa. Via dem kan man i forvejen ved hjælp af stemmekommandoer udføre en lang række scenarier som at skrue ned for musikken, låse yderdøren eller opdatere sin kalender.«

Og om et lille øjeblik, når systemet frigives i oktober 2020, bliver det altså også muligt at bede Google eller Amazon om f.eks. at rette sengens ryglæn til tv-position eller køre et afslappende massageprogram.

Cloud-setup var en udfordring

LINAK-systemet består grundlæggende af fire dele: en wifi-boks, et cloud-setup, en app og et sæt ‘skills’ eller ‘actions’, som henholdsvis Google og Amazon kalder dem.

Af de fire var cloud-løsningen absolut den mest udfordrende, siger Helle Taanquist, der som ingeniør og interaktionsdesigner har haft det overordnede produktansvar:

»Vi skulle dels udvikle en produktorienteret sky, der definerede, hvad produktet skulle kunne – og derudover udvikle en mere generisk LINAK-sky, som fremover skulle kunne anvendes på tværs af virksomhedens segmenter.«

»Derfor gik alle fire LINAK-segmenter sammen og begyndte at lave lister med krav til clouden. Det var omfattende,« smiler hun og peger på, at virksomhedens produkter anvendes verden over i alt fra hospitalssenge til industri og landbrug.

Den brede anvendelsesflade betød bl.a., at cloud-løsningen både skulle kunne godkendes til brug i medicinske miljøer – sædvanligvis en hård nød at knække – og i den anden ende af spektret skulle den kunne opretholde en tilfredsstillende forbindelse til landmandens traktor.

»Det er praktisk talt kun fantasien og de tilgængelige Smart Home-installationer, der sætter grænser, siger hun og peger på, at grænserne for LINAK som virksomhed også har flyttet sig.« fortæller Digital Product Manager, DESKLINE & HOMELINE, Helle Taanquist. Illustration: Privatfoto.

»Dertil kom hele aspektet omkring datasikkerhed, som vi har prioriteret meget højt. Af samme grund valgte vi en krypteret, Microsoft-baseret løsning, der kun indsamler de allermest nødvendige data, og som desuden tillader brugeren at slette dem når som helst.«

Byggede videre på Bluetooth-app

Med hensyn til både wifi og app kom man lidt hurtigere i mål, fortsætter Helle Taanquist og nævner, at man valgte at bygge videre på virksomhedens Bluetooth-baserede mobil-app, LINAK Bed Control App, der netop er udviklet til styring af elevationssenge.

Appen, der fås til både Android og iOS, tilbyder de samme funktioner som traditionelle håndbetjeninger og var dermed et oplagt sted at starte.

»Den kan i forvejen mange af de samme ting som f.eks. at huske brugerens favoritpositioner og tilbyde vækning. Derfor var det oplagt at udbygge den, så wifi, seng og telefon i dag er koblet sammen i en solid og driftssikker løsning,« lyder det.

Masser af muligheder

Helle Taanquist fortæller videre, at man med hensyn til diverse actions/skills i første omgang har koncentreret sig om det, der giver mest mening i relation til det aktuelle produkt, nemlig en seng. Det inkluderer som nævnt en række muligheder for at gemme f.eks. tv, massage og sovepositioner.

Men mulighederne for at koble sengen sammen med andre Smart Home-installationer er nærmest uendelige, tilføjer hun:

»Systemet kan f.eks. sættes op, så en dørklokke i tilfælde af besøg aktiverer aktuatorerne i sengen og dermed retter ryglænet op eller starter massageprogrammet. På samme måde vil brugeren også kunne sige: ‘Godmorgen, Google’, hvorefter sengen indstilles til en bestemt position, og kaffemaskinen eller en hvilken som helst anden Smart-enhed tændes.«

»Det er praktisk talt kun fantasien og de tilgængelige Smart Home-installationer, der sætter grænser, siger hun og peger på, at grænserne for LINAK som virksomhed også har flyttet sig.«

For ud over at Homeline, og de sengebyggere der aftager LINAKs aktuatorer, nu kan differentiere sig i markedet med Voice Control, kan mange af de tekniske landvindinger vise sig at være en løftestang for virksomhedens øvrige produkter:

»Det, at vi nu har en generisk cloud-løsning og et velfungerende wifi, åbner masser af muligheder for løsninger til både kontor og industri. Her er det igen kun fantasien, der sætter grænser,« lyder det fra Helle Taanquist.

Karriere i LINAK

Vi er en international virksomhed med mange muligheder - vil du med på holdet?

LINAK A/S i Guderup på Als er hovedkvarteret for LINAK koncernen.

Her varetager vi alle funktioner, som er nødvendige i en international produktionsvirksomhed inklusiv produktudvikling, supply chain, produktion, kvalitet, IT, salg, marketing, HR og indkøb.

Følg med på www.linak.com/career

Debatten er slået fra på dette indhold