HOFOR i pionerprojekt: Satser på opdatering af pensionsmoden vindmøllepark
Vindmøllerne, der står i blød bue ude i Øresund, er blevet en fast del af udsigten fra København. De minder os om de danske ambitioner inden for grøn energi. Møllerne har været i dríft siden 2001 og er for enden af sin designede holdbarhed på 25 år, men HOFOR har analyseret deres restlevetid og ser stadig muligheder i dem, hvilket ligger i tråd med HOFORs vision om bæredygtighed i alle forsyninger.
Tidligere arbejdserfaring: 2016 –2018 2011 – 2016 2009 – 2011 2008 – 2009 Uddannelse: 2003-2006Joel Dahlkvists blå bog
2018-
Asset Manager / HOFOR
Wind turbine technician / EON Wind
Wind turbine technician / Triventus Service/Connected Wind Services
Wind turbine technician / Enercon
Aircraft mechanic / Priority Aero Maintenance
2006-2008
Aircraft technician B1.1 / Aviation College of Sweden
Aircraft mechanic / Flygteknikcenter
HOFOR købte de 10 nordlige møller i 2018, da virksomheden så muligheder i feltet trods alderen og en strømlicens, der udløber i 2025. Joel Dahlkvist er Technical Asset Manager i HOFOR og arbejder med at opgradere møllerne for optimal performance. Han har været på projektet fra start og analyseret på møllernes tilstand og potentiale.
»Møllerne er i rigtig god stand af sin alder. De møller man byggede for 20 år siden er overdimensionerede og kan holde til meget mere. De moderne møller er mere slim og tilpasset møllens eksakte behov,« siger Joel Dahlkvist.
Joel ved, hvad han taler om. Han har selv arbejdet som vindmølletekniker og har været i branchen i cirka 10 år. Derfor er han også med ude på site og inspicere anlæggene og anvender sin ekspertise i marken i samarbejde med flere afdelinger i HOFOR.
»Jeg er rigtig glad for mine kolleger både i teamet og i hele virksomheden. Vi har godt samarbejde på tværs af afdelingerne,« siger Joel.
Det er ikke sket tidligere i Danmark, at offshore vindmøller er forsøgt levetidsforlænget. Denne opdatering er fra HOFORs side funderet i både de tekniske beregninger, der viser sunde møller og samtidigt klare forbedringer af det miljømæssige aftryk fra møllen. At være pioner giver dog udfordringer lige fra dialogen med myndighederne til at fremskaffe originale reservedele til møllerne.
»Der er masser af spændende faglige udfordringer, som ikke mange ingeniører står med. Der er sjældent standardløsninger på opgaverne på det her projekt, det er meget site-specifikt for hver mølle, så vi finder konstant nye veje rundt om problemerne.«
»Min opgave er at vurdere tilstanden på vindmøllerne og analysere hvilke systemer og elementer, der skal skiftes. I dialog med vores egne folk og leverandører skal jeg finde den langsigtede strategi, som gør, at de her møller performer optimalt.«
Møllen bliver smart og får bedre oppetid
HOFOR måtte erkende, at det ikke var muligt at opsætte nye og større møller. Der var flere årsager til, at virksomheden ikke bare kunne skifte de gamle ud. Heriblandt sikkerhed i forhold til lufttrafikken fra Københavns Lufthavn, nye fundamenter og større kabler. Ud over de 10 havvindmøller på Middelgrunden ud for København, med en samlet effekt på 20 MW, har HOFOR opstillet i alt 37 landvindmøller i hele landet med en samlet kapacitet på 114 MW. Den forventede produktion i vindmølleparkerne er cirka 400 GWh om året, eller hvad der svarer til rundt regnet 100.000 gennemsnitlige husstandes elforbrug.HOFORS vindmøller
»Det stod tidligt klart, at vi ikke hverken kunne eller skulle opjustere dimensionerne på møllen, men at vi skulle arbejde smartere, med det vi havde.«
»Vi kommer til at holde en højere oppetid på møllerne, så vi på den måde leverer mere strøm. Alle hovedkomponenterne som gearkasse, generator, vinger, fundament, nacelle og tårn beholder vi. Med et nyt styresystem kan vi optimere vinklen på vingerne i forhold til vindhastigheden og dreje huset efter de bedste vindforhold.«
I det hele taget kommer møllen til at køre mere smart med de nye opdateringer, så den kan overvåges, og alle de bevægelige dele måles. På den måde kan service og vedligehold planlægges efter behov.
»Fremover vil det også være muligt at genstarte styresystemet, hvis der er noget software, der går ned. Tidligere var det en manuel proces, hvor man sejlede ud til møllen og genstartede,« siger Joel Dahlkvist. Arbejdet er sendt i udbud og forventes fuldført i 2025Her er opdateringerne af Middelgrunds-møllerne
Sparer 1.800 tons beton pr mølle
»Ved ikke at opjustere størrelsen på møllerne, men at anvende de eksisterende fundamenter sparer vi 1.800 ton beton pr fundament, og det hele står der jo allerede. På den måde genbruger vi så meget som muligt af mandetimer, materialer og kabler. For større møller kræver naturligvis større fundamenter og nye kabler,« siger Joel.
Udbuddet er ude blandt europæiske leverandører, og tilbuddene forventes at dumpe ind løbende. Men lige nu ligger Joels største arbejde med at få forlænget tilladelserne til at producere strøm med møllerne. Produktionstilladelsen på møllerne løber 25 år, men nu skal den fornyes på baggrund af HOFOR’s undersøgelser og ambitioner for Middelgrunden.
HOFOR leder efter nye medarbejdere, se de ledige stillinger her. HOFOR er Danmarks største lokale forsyner. Et team på 1400 medarbejdere, der sørger for vand, gas og varme til mere end 1 million mennesker i Hovedstadsområdet. Vi har store ambitioner for morgendagen: Vi skal forbruge klogere, og byen skal være mere bæredygtig. Derfor investerer vi i vindmøller, laver smarte skybrudsløsninger, producerer grøn fjernvarme, afleder spildevandet og sikrer rent drikkevand i hanen. Sammen arbejder vi for Københavns Kommunes vision om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad. Kom og bliv en del af en større udvikling. Læs mere om os og se vores ledige stillinger her:
