Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Steffen McGhie, Journalist

Journalist, dækker stofområderne forsvar og transport.

Lang række ejendomme ved ny jernbane eksproprieres på grund af magnetfelter

Enten skal husene væk, eller også skal beboerne skærmes mod elektromagnetisk stråling fra elektrificerede jernbanestrækninger.

4. jun 2019 7

Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen

Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.

4. apr 2019 10

»Vi kan skrive på folks gravsten, at de døde på grund af signalprogrammets forsinkelser«

De sidste 14 af landets far­lige jernbaneoverkørsler bliver først sikret om flere år, fordi arbejdet må vente på den svært forsinkede udskiftning af landets togsignaler.

2. apr 2019 5

Video: Jernbanens farligste overkørsler set fra førerkabinen

Jernbaneoverkørsler er blandt de største kilder til alvorlige jernbaneulykker og har på 10 år kostet 32 personer livet. Tilbage i 2009 besluttede Folketinget at sikre alle overkørsler på statsbanerne, men i dag er 51 overkørsler på statsbanerne og mere end 100 på lokalbanerne stadig ikke sikret. Ingeniøren har taget togturen mellem Aarhus og Viborg.

1. apr 2019 7

Flere års ventetid på at sikre jernbaneoverkørsler har kostet menneskeliv

Folketinget besluttede for 10 år siden at sikre landets farligste jernbaneoverkørsler. Flere personer nåede dog at miste livet i overkørsler med kendte problemer, inden de farligste blev sikret efter flere års ventetid. 51 er stadig ikke sikret.

1. apr 2019 4

Ny prognose: Femerntunnel kaprer op til 1.644 biler om dagen fra Storebælt

Trafikprognosen for den kommende sænketunnel under Femern Bælt er blevet opdateret, efter at konsulenter for fire år siden påpegede huller i beregningerne. Den nye prognose giver det enorme projekt bedre økonomiske udsigter end de hidtidige estimater.

19. mar 2019 28

Pluginhybrider har overhalet elbiler

Elbiler og pluginhybrider er langsomt på vej frem, efter at salget styrtdykkede med registreringsafgiften i 2016. De udgør stadig kun to procent af bilsalget i Danmark.

11. mar 2019 141

Elektrificering af jernbanen hviler på enorme usikkerheder

Banedanmark udskyder nu elektrificeringen af en række strækninger med flere år. Signalprogrammet og manglende aftaler med entreprenørerne vækker bekymring for den nye plan.

4. mar 2019 7

Banedanmark: Risikoen for elektrisk stød på København H er minimal

Banedanmark udskyder sikkerhedsarbejde på Københavns Hovedbanegård på ubestemt tid. Det medfører en »teoretisk risiko« for elektrisk stød, oplyser styrelsen.

28. feb 2019

Elektrificeringen af den danske jernbane bliver forsinket

Den landsdækkende elektrificering af jernbanen bliver forsinket på alle strækninger, viser ny konsulentrapport. Den hidtidige plan var for optimistisk, erkender Banedanmark.

28. feb 2019 27