close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bjørn Godske

Øget trængsel på vejene giver togene nyt liv

Biler uden chauffør vil give billig transport til alle, og derfor stiger trængslen. Så også i fremtiden vil der være brug for tog på skinner.

28. jun 2017 27

Biler, fly, skibe og tog: Transporten bliver elektrisk og førerløs

Inden for de næste 20-40 år vil udviklingen inden for batterier og datakraft fjerne forbrændingsmotoren og erstatte chaufføren med en computer.

27. jun 2017 25

Israelsk startup: Vi er klar med 9-personers elfly om tre år

Den israelske startup-virksomhed Eviation forventer at være klar med et 100 procent elektrisk fly med plads til ni passagerer i 2020. En prototype af det kommende fly er netop blevet vist på det 52. internationale flyshow i Paris.

25. jun 2017 28

Nyt forsøgsanlæg på DTU skal give billig biobenzin

Forskere fra DTU har opnået en uhørt høj udnyttelse af træflis til fremstilling af biobenzin- og diesel. Nu skal det testes med andre typer af biomasse og det giver håb om fremstilling af billige flydende og gasformige bæredygtige brændstoffer.

23. jun 2017 10

Startproblemer: Elfærge-fest udskudt

Det skulle have været en stor dag for danske elfærger, men nu er introduktionen af de ombyggede elfærger mellem Helsingør og Helsingborg udskudt

20. jun 2017 12

Elektriske fly lige nu – og i fremtiden

Udviklingen inden for elektriske fly spurter ikke derudad. Men flere flyproducenter og flyselskaber har indset, at elektrisk drift i luftfarten har en fremtid og investerer derfor i udvikling af fremtidens flytyper til korte distancer. De færreste forventer dog, at rene elektriske fly vil kunne fragte passagerer før om 15-20 år.

19. jun 2017

Elektriske fly giver mulighed for nyt design og lavere forbrug

Med batterier til at drive fly får flyingeniører en række helt nye muligheder i motor- og vingedesign. Men batterierne er stadig for tunge. Nasa regner med fem gange mindre energiforbrug i testfly.

16. jun 2017 7

Elektrisk fly-begynder vil tage kampen op med Boeing og Airbus

Med 25 ton batterier om bord vil Wright Electric sende fly med 150 passagerer ud på en elektrisk flyvetur. Men hvis batterierne ikke bliver meget bedre, kunne løsningen være et hybridfly.

16. jun 2017 9

Hollandsk flyekspert: Batterierne er stadig for tunge til rene elfly

SERIE: El er på vej ind i flyindustrien. Men før det virkelig rykker, skal batterikapaciteten tredobles. De første hybridfly til kommerciel luftfart vil sandsynligvis komme i luften i 2035.

15. jun 2017 16

Svenske forskere efter vild batteri-debat: Vi sammenligner ikke hele elbilen med en benzinbil

Debatten har været ophedet, efter at svenske forskere konkluderede, at det 'kostede' 8,2 år at køre i en stor elbil, før den CO2, der kommer fra produktion af batteriet, er betalt tilbage i forhold til en benzinbil. Nu præciserer svenskerne beregningerne.

14. jun 2017 83