Kom til teknologisk topmøde om dansk skifergas

Skifergas har på få år ændret USA's og Europas energibalance, og snart vil også Danmark få vished om, om vi har kommercielle gasressourcer i skiferlagene, der kan bidrage med milliarder til den kriseramte statskasse. Skifergas er som naturgas et fossilt brændstof, javel. Men udledningen af CO2 er sammenlignet med kul langt mindre og derfor den hurtigste og mest effektive måde, hvorpå vi hurtigt kan sænke vores CO2-udslip, siger tilhængerne.

Miljøfolk frygter dog, at gasudvinding truer et sårbart miljø herunder grundvandet. Og hvad adgang til forholdsvis billig skifergas ikke bare i Danmark, men i Europa, kommer til at betyde for de satsninger på grøn energiudvikling, som blandt andet ligger i regeringens planer for et fossilfrit samfund inden for nær fremtid.

Spørgsmålet er, om vi skal udnytte gassen eller ej, og på hvilket grundlag klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) træffer denne beslutning, når det kommer dertil.

Ingeniøren og fire af IDAs fagtekniske selskaber, IDA Energi, IDA Miljø, STAV og RISK, inviterer derfor til en eftermiddag med Teknologisk Topmøde i Ingeniørens nye debatsal 'Brygsalen' i Valby.

Arrangementet er udsolgt

Program:

Teknologisk Topmøde

Skifergas: Trussel eller mulighed?

Dato: 13. maj 2013
Tid: Kl. 13.00 - 16.30
Sted: Mediehuset Ingeniørens Brygsal, Trekronergade 26, 2500 Valby

OPLÆG
* Sidste nyt fra Geus om skiferreserverne og potentialet v/ Niels Schovsbo, reservoir-geolog Geus
* World Energy Outlook 2012 'Er skifergassen ved at ændre det europæiske energimarked? Sagen set fra et dansk perspektiv' v/ Hans Jørgen Koch, medlem af IEA og international direktør Energistyrelsen
* 10 år med skifergas i Canada - hvad kan vi lære? v/ Per Kent Pedersen, Associate Professor, Department of Geoscience, University of Calgary
* 'Planerne for indvinding i Danmark' v/ Henrik Nicolaisen, projektleder Total
* 'Sådan påvirker udsigten til skifergas grøn teknologiudvikling' v/ Frede Hvelplund, professor AAU
* 'Regeringens standpunkt til dansk indvinding af skifergas' v/klima- og energiminister Martin Lidegaard

DEBAT
Indledning ved debatvært Erik Holm, journalist på Ingeniøren

Kan vi håndtere miljøudfordringerne?
Tarjei Haaland, klima- og energipolitisk rådgiver, Greenpeace
Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident, Danmarks Naturfredningsforening
Henrik Nicolaisen, projektkoordinator, Total
Erling Stenby, direktør, DTU Kemi, Danmarks Tekniske Universitet
Thomas Færgeman, direktør, Concito

Hvordan vil skifergas påvirke Danmarks energifremtid?
Frede Hvelplund, professor, Aalborg Universitet
Thomas Færgeman, direktør, Concito
Peter Hinstrup, direktør, Dansk Gasteknisk Center
Hans Jørgen Koch, international direktør, Energistyrelsen
Henrik Nicolaisen, projektkoordinator, Total

Hvad vil politikerne?
Martin Lidegaard, klima- og energiminister (R)
Lars Christian Lilleholt, energiordfører (V)
Per Clausen, energiordfører (EL)
Kan vi håndtere miljøudfordringerne?
Hvordan vil skifergas ændre Danmarks energifremtid?

TILMELD DIG TEKNOLOGISK TOPMØDE OM SKIFERFAS DEN 13. MAJ

Skifergas

Produktprisen 2013 Skal Danmark udnytte skifergassen i undergrunden eller ej? Beslutningen kræver indsigt i tekniske, økonomiske og miljømæssige forhold. Ingeniøren dækker emnet hele vejen med artikler og debatmøde. Følg hele skifergas-dækningen her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Godt initiativ.

For at debatten og spørgsmål kommer til at være fra et ens oplyst udgangspunkt, kunne forhåndsviden fra Geus være godt. Re: "Sidste nyt fra Geus om skiferreserverne og potentialet v/ Niels Schovsboe, reservoir-geolog Geus"

Er der kun 1 % af det der tidligere har været forventet, eller er det 10 %. Det betyder noget.

  • 0
  • 0

Rigtigt 1, men er der ikke politiske interesser i at det ikke kommer ?

Med en SF minister i KBH, der har afgørende magt over Nordsøfonden (dermed også indflydelse på Total) og lokale nordjyske SFére, der er helt oppe i "det røde felt" og 1000 % modstander af en skifergas boring i deres baghave, ligesom et kommunalvalg nærmer sig. Er der bare i dette ene parti meget på spil.

Rigtigt 2, men er der ikke et "PR-firma" der arbejder for at det ikke kommer ?

Med de seneste ....Waterxxxxx.... historier og de mange penge som Total har nævnt de vil bruge (var det ikke 1 mia) kan man frygte, at der måske er et "PR/konsulent-firma" der arbejder i det skjulte for at fremme skifergas interesser i Danmark mere end de fremmer en oplyst debat.

Rigtigt 3, men er et ingeniør fagmiljø ikke blevet inficeret af en lobbyist.

Med en række "underlige" og delvist "unødigt irrelevante" artikler om emnet, kan man frygte at den kritiske fokusering udebliver. En fokusering på aktiviteter i USA kunne f.eks. have været fra Polen som på mange mange mange områder ligner danske forhold mere.

NB: Håber i får et godt teknologisk topmøde om skifergas i KBH. (Hvorfor ikke i Ålborg ?)

En nyhed fra Norge om Skifergas og Isgas

http://www.tu.no/olje-gass/2013/04/04/skif...

  • 0
  • 0

Lidegård har i radioen P1 udtalt , skiffergas kommer ikke til at danne forsyningssikkerhed i Danmark, men hvis den findes , skal den sælges, og så håber jeg ikke det er Regeringens svar på vores ønske om billig energi. Er det Gas ????????.Finn Bjerrehave Vig

  • 0
  • 1

Findes skifergassen kun under land, eller kan den ikke indvindes under Nordsøen? Vi indvinder jo ikke drikkevand i Nordsøen, så der må det da være forholdvis sikkert at indvinde gassen?

  • 0
  • 0

Nej, skifergas findes også nær bla. den nordjyske kyst.

Det er efter signende meget dyrt at indvinde ude på havet, men der kan godt indvindes skifergas på lavt vand.

På lavt vand, eller havnearealer indvindes der ofte ikke grundvand, så her kan man bruge den billige "land teknik" og undgå mange grundvands problemer.

Et sted kunne være her (Nordsøfonden er informeret)

http://map.krak.dk/m/nTr37

eller her

http://map.krak.dk/m/nTrK0

  • 0
  • 0

Der er ingen principiel forskel på at lave boringer offshore og på land. Udstyret offshore koster en del mere pr dag end på land. Sikkerheden mod utilsigtede udslip er den samme.

Rolf

  • 0
  • 0

Helt enig. Ved evt. at placere noget af diesel og boremudderet mm. på en pram ( liggende i "havne området" i Voerså ) vil tung trafik på de små lokal veje kunne reduceres, ligesom "pram helheden" vil kunne genbruges ved en Nordsjællandsk "havn" (måske en ny mini havn ?).

(selve boreopgaven, kunne evt. foregå i jan-feb, hvor der er få der bruger de maritime kyst områder)

Arbejdsområderne skal "selvfølgeligt", efter boreopgaven med alt udstyret, overdrages til den lokale kommune.

Et lille link vedr. Voerså jolle havn (med lidt foto´s af området)

http://www.saebyavis.dk/2013/05/12/havnegu...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten