Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Sponseret indhold

Senioringeniørlisten: Vejen til fremtiden

Ny teknologi kan kun hjælpe os, hvis vi bruger den med gammeldags viden og omtanke, siger den erfarne trafikplanlægger Svend Tøfting

Af TECH RELATIONS for Senioringeniørlisten

Mens alle andre fabler om førerløse biler, ryster han på hovedet.

Ikke fordi den 67-årige civilingeniør Svend Tøfting frygter den nye teknologi. Den giver bare ikke mening.

»Førerløse biler vil ikke få nogen som helst indflydelse på trafikafviklingens effektivitet, udnyttelsen af kapaciteten på vejen eller lignende de første mange år. Det viser undersøgelserne,« siger han.

Med mere end 40 års erfaring indenfor trafikplanlægning har han bevæget sig i et felt, hvor alle, der har et bus- eller kørekort, har en holdning. Øretævernes holdeplads, ville nogen måske kalde det.

Men ikke Svend Tøfting.

»Jeg går altid dialog med de største opponenter. Det er godt, de har holdninger, og derfra er min opgave så at udvide deres vidensgrundlag«.

Alle tøver

De førerløse biler er et eksempel på et felt, hvor trafikplanlægggeren kan kvalificere debatten og beslutningerne. Som Svend Tøfting forklarer, er en af de største trafikproblemer i byerne, at det tager hver enkelt trafikant lidt for lang tid at komme afsted fra lyskrydsene. Hvis alle bilisterne tøver i krydsene, måske fordi de tjekker telefonen eller skifter radiokanal, bliver den samlede forsinkelse enorm.

»Så i stedet skal vi putte teknologien fra selvkørende biler ind i almindelige biler. Du kunne få bilen til at starte, når den forankørende starter og trille efter ham, indtil bilen kører 15 km/t. Det ville få kapaciteten i vores byer til at stige voldsomt.«

Også på længere ture kunne intelligent teknologi i eksisterende biler give store resultater.

»Tænk, hvis du kunne sætte dig ind i din bil, slippe rattet og slappe af det meste af vejen, på vej på arbejde. Hvis du kunne det, kunne vi samtidig løse en masse trafikale problemer,« siger Svend Tøfting.

»Så kunne bilerne køre tættere på hinanden og bevæge sig med samme hastighed, sådan at pladsen på vejene blev langt bedre udnyttet. Det kan faktisk lade sig gøre med de teknologier, vi har i dag.«

Kend alle

Eksemplet ovenfor og mange andre fremlægger Svend Tøfting overfor politikere i sit job i Region Nordjylland og som formand for ITS Danmark, men også i sit frivillige arbejde i IDA, i netværket Vejforum, på sin blog på ing.dk og som redaktør af magasinet Trafik&Veje. Med andre ord en mand med et hav af projekter i gang.

»For mig er arbejde og interesse koblet tæt sammen. Men det handler meget om at have noget ved siden af sit arbejde, som man kan bruge.«

»Når man har mange kasketter, kan man få ting til at ske. Det er klart, det er lettere, hvis man kender alle aktører på sit område, siger han, der gennem mange år har udviklet og udvidet sit netværk.
Netop det netværksskabende er en af de mærkesager, Svend Tøfting ønsker at værne og udvikle i IDA.«

»IDAs mange aktiviteter fastholder og udvikler antallet af medlemmer. Vi er den eneste faglige organisation, der gør det i denne her størrelsesorden, og det skal vi værne om,« siger han.