close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tidsmaskinen

SAS: Vi vil ikke forhaste os med de supersoniske fly

SAS’ to nye DC8’ere med long-docked turbofan jetmotorer har 45 procent længere rækkevidde end de tidligere DC8’ere. Overlydsflyene er ikke lige om hjørnet.

5. jun 2017 1

Kinematografen har ført eventyret ind i storstædernes forlystelsesliv

Ingeniør C. J. Glückstadt gennemgår de levende billeders oprindelse og deres nuværende udvikling (i 1912).

21. maj 2017

Yderst vanskelige funderingsforhold ved Oddesundbroen

Den nye vej- og jernbaneforbindelse over Oddesund skal afløse den i året 1883 af Statsbanerne etablerede færgefart. Trods sin lette konstruktion er broen usædvanligt stiv.

7. maj 2017 2

Det blev aldrig til noget: Rundetårn skulle flyttes 28 meter

For at skaffe plads til trafikken på Købmagergade foreslog arkitekt Rosen og ingeniør Schouboe i 1898 magistraten at flytte Rundetaarn. Læs om det detaljerede projektforslag her i Ingeniørens Tidsmaskine.

3. maj 2017

Efter Titanic: Hvordan skal man forbedre sikkerheden til søs?

Kæmpedamperen Titanics forlis 14. april 1912 har rettet opmærksomheden på redningsmateriellet, og ikke mindst hvor mange redningsbåde der bør være om bord, og hvem der bør reddes først.

30. apr 2017

Jernbeton revolutionerer arkitekturen

Det er, som om den danske byggetekniker af 1935 ikke tør vove springet fra mursten til jernbeton, som kan give bedre og billigere boliger, skriver arkitekten Frits Schegel.

23. apr 2017

Aarhus Å overdækkes af hensyn til den moderne trafik

TIDSMASKINEN: Den projekterede Åboulevard bliver en af de nye hovedfærdselsårer på tværs af Aarhus’ bykerne. Stadsingeniør A.J. Rambøll redegør for projektet.

2. apr 2017 2

IC3-togsæt kommer ikke til tiden

TIDSMASKINEN: Efter en forsinkelse på et par år skal DSB's nye flagskib i første omgang indsættes som afløser for de aldrende sølvfarvede MA-lyntog.

19. mar 2017 7

Voksende interesse for analogiregnemaskiner

TIDSMASKINEN: I modsætning til cifferregnemaskinen bruges analogiregnemaskinen til modelforsøg af fysiske systemer som vindtunneller, elektriske stærkstrømsnet eller modeltanke for skibsbygning.

12. mar 2017 1

Nu føres den midtsjællandske jernbane over Roskilde Fjord

TIDSMASKINEN: Op til ti meter mudder på bunden af Roskilde Fjord har vanskeliggjort byggeriet af den nye jernbanebro ved Frederikssund. Det er uvist, hvornår den sidste del af banestrækningen til Hillerød færdiggøres.

4. mar 2017 64