Tidsmaskinen

Jernbeton revolutionerer arkitekturen

Det er, som om den danske byggetekniker af 1935 ikke tør vove springet fra mursten til jernbeton, som kan give bedre og billigere boliger, skriver arkitekten Frits Schegel.

23. apr 2017

Aarhus Å overdækkes af hensyn til den moderne trafik

TIDSMASKINEN: Den projekterede Åboulevard bliver en af de nye hovedfærdselsårer på tværs af Aarhus’ bykerne. Stadsingeniør A.J. Rambøll redegør for projektet.

2. apr 2017 2

IC3-togsæt kommer ikke til tiden

TIDSMASKINEN: Efter en forsinkelse på et par år skal DSB's nye flagskib i første omgang indsættes som afløser for de aldrende sølvfarvede MA-lyntog.

19. mar 2017 7

Voksende interesse for analogiregnemaskiner

TIDSMASKINEN: I modsætning til cifferregnemaskinen bruges analogiregnemaskinen til modelforsøg af fysiske systemer som vindtunneller, elektriske stærkstrømsnet eller modeltanke for skibsbygning.

12. mar 2017 1

Nu føres den midtsjællandske jernbane over Roskilde Fjord

TIDSMASKINEN: Op til ti meter mudder på bunden af Roskilde Fjord har vanskeliggjort byggeriet af den nye jernbanebro ved Frederikssund. Det er uvist, hvornår den sidste del af banestrækningen til Hillerød færdiggøres.

4. mar 2017 64

Billedtelegrafering og fjernsyn gør store fremskridt

TIDSMASKINEN: Telegrafingeniør F.C. Wamberg fortæller om de lovende forsøg med fjernsyn – et arbejde, der kræver beherskelse af adskillige grene af ingeniørvidenskaben.

26. feb 2017

Statsbanernes anlæg og det rullende materiel gennem 100 år

TIDSMASKINEN: I 100-året for jernbanedriftens indførelse i Danmark om udviklingen fra de første private baner til jubilæumsårets moderne togdrift med både damplokomotiver, motorvogne og eldrevne S-tog.

29. jan 2017 9

Krigen har skabt uanede muligheder for luftfarten

TIDSMASKINEN: SAS’ første direktør, Per Kampmann, opridsede i 1947 perspektiverne for dansk international luftfart: Inden for 5-10 år ville vi se reaktionsdrevne maskiner i trafikken, mente han.

13. nov 2016

Statsbanerne får nye centralværksteder

Direktør for maskinafdelingen, ingeniør O. Busse, gennemgår det nye anlæg, der er bygget på en opfyldt grund ved Kalvebodstrand og ventes at være i fuldstændig drift i januar 1910.

11. nov 2016

Interessante jernkonstruktioner på den nyåbnede kystbane

Uden nogen festlighed åbnede jernbaneforbindelsen mellem København og Helsingør 2. april 1897. Ingeniøren betragter det som sin pligt at bringe nogle notitser om denne bane, der har været genstand for så megen omtale, og som der knyttes så store forventninger til.

23. okt 2016