Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tidsmaskinen

Ingeniøren i 1899: Elektrisk droske kan skifte til nyopladet batteri på 2-3 minutter

Berlins politi tillader ikke automobiler, som drives af eksplosionsmotorer, så de elektriske drosker har indtil videre ikke mange konkurrenter. Den maksimale hastighed er 18 km pr. time.

22. feb 2020 9

1954: Ny Langebro er den bedst tænkelige løsning

Den gamle svingbro fra 1903 har fået en værdig afløser, skrev Ingeniøren, da den nuværende klapbro i 1954 blev taget i brug. Vi roste broen for på en harmonisk og smuk måde at glide ind i bybilledet, men kritiserede samtidig linjeføringen af sporvognene, så de svinger ind foran biltrafikken.

18. feb 2020

1920: Ingeniører fejrer 100-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen

Ørsteds opdagelse af sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme er det mest betydningsfulde fund, det er faldet i nogen danskers lod at gøre, skrev Ingeniøren i 1920.

15. feb 2020 1

1987: Cowi undersøger bro over Gibraltarstrædet

En 26 km lang hængebro over strædet mellem Spanien og Marokko er teknisk mulig, men bliver næppe til noget inden år 2000, vurderede civilingeniør fra det danske ingeniørfirma i 1987.

8. feb 2020

1921: Sådan beregnes den optimale bladfjeder til jernbanevogne

Afkæringen af fjederbladenes ender er afgørende for, hvor stor belastning de kan optage, viser Ingeniørens beregninger anno 1921.

1. feb 2020 3

1972: »SAS’ næste fly er næsten forureningsfrit«

DC-10, der er det seneste skud på stammen af Douglas-passagerfly, bliver den næste større nyanskaffelse, som SAS foretager. Det skrev Ingeniøren i 1972 og beskev flyet som næsten forureningsfrit, økonomisk, komfortabelt og støjsvagt.

25. jan 2020 3

Skibsmotorer, fiskeredskaber og raketapparater på Islands Brygge

På Islands Brygge kunne man i 1912 besøge den skandinaviske fiskeriudstilling og den internationale motorudstilling og studere alt, hvad der hører til fiskeriet, lige fra skibsmotorer og fiskeredskaber til nautiske instrumenter og et fiskerøgeri. Ingeniøren fortalte om de nyeste fisketeknologier.

18. jan 2020 1

40-års-jubilar: Turbinen var det store problem i de første F-16-fly

Da det danske flyvevåben i januar 1980 modtog de første F-16-jagerfly, var et af de uløste problemer overophedede hotspots på turbinebladene. De måtte derfor til motortjek for hver 50 timers flyvning, skrev Ingeniøren.

17. jan 2020 29

Norges rigeste oliefelt får verdens største platform

Fra havbunden er der 255 meter op til toppen af produktionsplatformen Statfjord A, som er slæbt til sit bestemmelsessted i Nordsøen 180 km vest for Sognefjorden. Det er Norges største industriprojekt til dato, skrev vi i 1977.

11. jan 2020

DC3-fly tages ud af aktiv tjeneste

Flyvevåbenet vil afhænde sine otte C-47 propelfly (alias DC-3) efter næsten 30 års tro tjeneste med danske kokarder og flag på halen.

14. dec 2019 1