Sponseret indhold

RS Components kæmpede tre år med en IIoT-løsning til at måle slitage og levetid på motorer – så kom gennembruddet

Arbejdet med en reel IIoT-løsning har været fyldt med udfordringer, begrænset rækkevidde og alt for meget elektrisk støj. Men en helt ny tilgang til data har efter alt at dømme løst gåden for RS Components.

Af TECH RELATIONS for RS Components
RS Components har i dag en hjemmeudviklet IIoT-løsning på distributionscenteret ved Birmingham i England. Illustration: RS Components

Hos elektronik- og automationsleverandøren RS Components skriver man hellere end gerne under på, at man nogle gange skal gå grueligt meget igennem, før alt til sidst bliver godt.

Hos virksomheden har man nemlig siden 2017 – ud over at servicere mere end en million kunder over hele verden – arbejdet ihærdigt på at udvikle et fungerende IIoT-system, som man kunne tilbyde de selvsamme kunder.

Og nu ser målet altså ud til at være inden for rækkevidde, siger teknisk direktør Richard Jeffers:

»Vores oprindelige idé var at udvikle en arkitektur, der kunne indsamle data fra et stort antal elmotorer og dermed give en indikation på, hvornår de skulle udskiftes. Dermed ville vores kunder undgå nedbrud og produktionsstop, samtidig med at det ville blive meget lettere at planlægge service,« fortæller han og nævner, at de motorer, man fokuserede på, var relativt små – op til 3 kW.

Opgav projektet

Af samme grund skulle løsningen ikke bare kunne indsamle og bearbejde data i skyen – den skulle også være billig. Derfor monterede man indledningsvis strømtransformere på motorernes tre forsyningsfaser og supplerede med trådløse EnOcean-protokoller og gateways.

»På papiret så det rigtig fint ud. Men da vi satte det i gang, var der masser af udfordringer. F.eks. var rækkevidden og båndbredden ikke ret stor, og vores signaler blev konstant forstyrret af den elektriske støj, som findes i et produktionsmiljø.«

»Efter to-tre måneder med upålidelige datasæt og yderligere forsøg med diverse LoRaWAN-løsninger indså vi, at det aldrig ville komme til at virke i et industrielt miljø. Så vi nedlagde projektet,« fortæller Richard Jeffers.

Andet forsøg

Efter at have sundet sig en stund – og efter at have opkøbt og integreret virksomheden Monition – var det i september 2019 tid til at prøve igen. Denne gang blev målsætningen dog noget bredere formuleret, så det ikke kun handlede om motorer, og ikke kun om at forudsige fejl og vurdere diverse enheders resterende levetid.

I det nye projekt sigtede man også efter proces- og vedligeholdelsesoptimering samt energibesparelser ved drift af f.eks. transportbånd og sorteringsmaskiner.

Dertil kom en helt ny tilgang til data:

»Da mange motorer styres via frekvensomformere – der genererer data – besluttede vi os for at gå efter eksisterende data frem for at skabe helt nye. Så vi begyndte at høste data i form af proces-signaler samt data på strøm, moment og vibrationer. Kun i forhold til det sidste var det nødvendigt med ekstra sensorer,« siger Richard Jeffers og nævner, at data i andet forsøg blev overført med en kombination af LAN-kabling og industriel WiFi, ligesom data blev behandlet og sendt videre til skyen via en AWS Greengrass-baseret edge controller.

Vel fremme i skyen endte data i en AWS-data lake, hvor den blev struktureret og normaliseret.

Vejledning via push-meddelelser

»Derefter kan data præsenteres både på web og på en mobil applikation,« siger Richard Jeffers og nævner, at der nok er tale om et gennembrud, der gør ham hugely excited – men at der stadig er masser af udfordringer, der skal tages hånd om:

»Målet er bl.a. at kunne underrette og vejlede brugeren med egentlige push-meddelelser, når en enhed opererer uden for de almindelige parametre. Derfor arbejder vi i øjeblikket med en række forskellige analyseværktøjer og bygger samtidig vores egen rule engine. Når det er på plads, begynder vi at træne datamodellen for at gøre den smartere.«

Kan transformere fremtidig brug af data

I dag er status, at RS Components selv har en version af løsningen kørende på sit distributionscenter ved engelske Birmingham. Og over de næste to-tre måneder skal systemet testes hos et mindre antal kunder. Først i løbet af 2021 vil man – hvis alt går vel – være klar til at præsentere det for et bredere publikum.

Og det bliver helt sikkert værd at vente på, siger Richard Jeffers:

»Oven på alle anstrengelserne, og selvom der stadig er masser af udfordringer, er jeg lykkelig over, at vi har fået vores proof-of-concept. Med det i hus er jeg ret sikker på, at løsningen vil transformere den måde, virksomhederne bruger deres proces- og enhedsdata på, og dermed bl.a. gøre det muligt for dem at identificere og løse en lang række problemer meget hurtigere, end de er i stand til i dag,« lyder det.