Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Sponseret indhold

Ny el-leverandør giver kunderne kontrol over deres strømforbrug – Ingeniørens brugere inviteres med

Nyt el-selskab udnytter husstandenes smarte målere og el-markedets realtidsdata til at hjælpe kunder i en mere grøn retning.

Af TECH RELATIONS for Barry

Barry er et nyt datafokuseret el-selskab, der udfordrer de traditionelle leverandører af strøm. Midlet er realtidsdata og direkte handel på Nord Pool, og en central målgruppe er Ingeniørens brugere.

»Vi ved, at der er kunder, der ønsker bedre kontrol over deres el-forbrug. Måske fordi de ønsker at styre forbruget i en grønnere retning, købe og bruge el, når den er billig, eller i det hele taget bare udnytte de mange data og informationer, som de nye ‘smarte’ målere giver mulighed for. Det er også derfor, vi henvender os direkte til Ingeniørens brugere, da vi har en formodning om, at netop de ønsker kontrol og forstår værdien af de nye databaserede muligheder,« siger Christophe Lephilibert, der er CMO for Barry.

Ved at give brugerne mulighed for at følge forbruget time for time, købe strøm til indkøbspris og betale elregningen løbende, så brugeren kan nå at reagere, hvis elforbruget i hjemmet stiger pludseligt, drager selskabet fordel af de smarte elmålere, der bliver installeret i hjem over hele Norden i disse år.

Åbenhed og realtidsdata

»De nye, smarte elmålere kommer til at generere en kæmpe mængde data om hjemmets strømforbrug, og din leverandør får potentielt  en masse viden om, hvornår du bruger din strøm. Problemet er bare, at disse data ikke umiddelbart er tilgængelige for dig som forbruger. Og så er det svært for dig at blive klogere på, hvad du bruger din strøm på, og hvordan du optimerer dit forbrug i forhold til de fleksible priser. Det laver vi i Barry om på,« siger Christophe Lephilibert.

»Hvis man ønsker, at ens strømforbrug er grønt og bæredygtigt, kræver det, at man tager ansvar for sit forbrug. Her kan vi hjælpe til med åbenhed og realtidsdata,« siger Christophe Lephilibert, der er CMO for Barry. Illustration: Barry

Barry ønsker at være med til at ændre brugernes forbrug af strøm i en grønnere retning. Fra at strøm er en vare, man ikke forholder sig, ønsker Barry at hjælpe energiforbrugere til at blive bevidste om deres forbrug.

»Hvis man ønsker, at ens strømforbrug er grønt og bæredygtigt, kræver det, at man tager ansvar for sit forbrug. Her kan vi hjælpe til med åbenhed og realtidsdata,« siger Christophe Lephilibert.

Og dette er logikken og forretningsideen bag den dansk-finske el-leverandør og startup, der er udsprunget af det finske energiselskab Fortum. Strømforbruget kan monitoreres via en app, der viser data på strømprisen, og hvornår strømmen kommer fra vedvarende energikilder.

Data stammer fra ElectricityMap, Nord Pool, den nordiske el-børs, og Energinet. Med disse data guider Barry sine brugere i deres daglige el-forbrug. Og ved hjælp af notifikationer orienterer appen forbrugeren om, hvornår energien er grønnest og billigst og hjælper dermed kunden til, hvornår det bedst kan betale sig at oplade el-bilen og vaske tøjet.

»Ofte kan du gøre en stor forskel ved at skyde vasken en time eller to,« siger Christophe Lephilibert.

Brugeren køber el til markedsprisen uden ekstra afgifter. Barrys omsætning stammer udelukkende fra et månedligt abonnement på 29 kroner for platform og datatjenesten.

Forstår værdien af data

Med tiden er målet at flytte danskernes elforbrug til tidspunkter på dagen, hvor strømmen i stikkontakten er grønnest.

»Hvis bare vi kan flytte fem procent af forbruget, så kan det gøre en forskel for klimaet. Så vi tror, at Barry og vores brugere kan bidrage aktivt til den grønne omstilling,« siger Christophe Lephilibert.

»Vi skal ikke tjene penge på strøm. Hos Barry betaler du for det, strømmen koster, når du trykker på kontakten. Med udgangspunkt i realtidsdata vil vi tage den bevidste forbruger i hånden og gøre det nemt at tage en aktiv del i el-forbruget,« slutter han.