Svensk uenighed om genåbning af atomkraftreaktorer

Via Business.dk21. marts kl. 10:5820
Svensk uenighed om genåbning af atomkraftreaktorer
Illustration: vattenfall.

Den svenske regering og dets støtteparti, Sverigedemokraterna, er uenige om, hvorvidt reaktorerne på atomkraftværket Ringhals skal genåbnes. Det skriver det svenske nyhedsbureau TT ifølge Business.dk. Partierne har i regeringsaftalen fra sidste år forpligtet sig til »forudsætningsløst og hurtigt« at undersøge, om Ringhals 1 og 2, som blev lukket i henholdsvis 2020 og 2019, kan genåbnes. Arbejdsmarkedsminister Johan Pehrson, der er leder af Liberalerna, mener, at en genåbning vil kræve, at man bygger en ny reaktor, mens Sverigedemokraternas Mattias Bäckström Johansson tror på, at Ringhals 1 bør kunne genstartes om seks-syv år.

20 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
27
23. marts kl. 20:28

Andre der har set disse sammenligninger mellem vind+sol og atomkraft. Hvor hurtigt de historisk har skaleret. Det går bare hurtigt i disse år, og ser ikke ud til at stoppe.

<script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Synes billederne plejer at komme med. Det er dem som er interessante.

26
23. marts kl. 19:56

Hvis jeg har regnet rigtigt.

Jeg tror der har indsneget sig en regnefejl.

Fra skattelinket haves at skatten er 145€ pr gram U235 (eller andre fissile isotoper), og Euronuclear siger 24,000,000 kWh/kg U235

  • så det må blive 145€/24000kWh eller ca. 4 øre/kWh.

Jeg håber jeg har regnet rigtigt.

21
22. marts kl. 09:10

Om nogen har de tjent BOKSEN på at lukke RH1 & RH2 - du ved noget med størrelsen og deres påvirkning at et lille marked. Hvis de åbner for nye værker så falder deres indtjening fra nuværende produktionsenheder. Der er reelt ikke forretning i at åbne nye værker for Vattenfall førend forbruget øges. Men der kan være forretning for andre, for der mangler konkurrence.

Alle ved jo sol og vind, på daglig basis, opstilles i massive mængder i hele europa.

Elpriserne vil blive trykket godt ned i store dele af tiden, samt bakket op af udlandsforbindelser, vandkraft, biomasse/biogas, elbiler og husstandsbatterier.

Hvem ville økonomisk turde gå i gang med et 15-20 års multimilliard projekt for egne penge når nu ovenstående er det marked de ser ind i ?

20
22. marts kl. 09:02

Og der skal man huske. De gamle Ringhals reaktorer blev lukket pga. dårlig økonomi. Det er klart med de udsving i elprisen lige nu, ville de to gamle reraktorer nok have været rentable, men hvis de først kan kobles ind om 6-7 år er det meget usikkert om det til den tid vil være en rentabel beslutning.

Som jeg husker det:

Var det fordi de skulle renoveres/opgraderes for at kunne efterleve de opdaterede og nutidige sikkerhedsstandarder.

Den opgradering var ikke rentabel set i forhold til værkets øvrige restlevetid = Lukning.

Som det ser ud med nuværende elpriser så er de jo generalt på vej ned, og har generalt været på en "savtak" nedafgående kurs siden efteråret.

Der kommer til stadig mere sol og vind op alle steder, den nedafgående tendens ser derfor ud til at fortsætte.

Og så længe der er penge i at opsætte sol/vind til en kostpris på 15-20øre/kwh vil spot priserne stille og roligt arbejde sig derned.

For private hustage er der en højere pris for etablering, men det er også en anden kalkule der skal bruges Prisen i stikkontakten.

Overskudstrøm sendes ud på spot markedet nederst i timekrukken.

Hvem vil bruge penge på noget som var markedsmæssigt urentabelt for 8 år siden, og vil blive markedsmæssigt urentabelt allerede inden de har fået reaktorerne i drift igen ?

18
22. marts kl. 07:57

Og der skal man huske. De gamle Ringhals reaktorer blev lukket pga. dårlig økonomi. <strong>Det er klart med de udsving i elprisen lige nu, ville de to gamle reraktorer nok have været rentable</strong>, men hvis de først kan kobles ind om 6-7 år er det meget usikkert om det til den tid vil være en rentabel beslutning.

Det skriver Vattenfall så ikke er tilfældet på deres hjemmeside (som jeg så ikke lige kan finde linket til). Det fastholder at de skulle være og forblive lukket.

Og husk lige at der er en gigantisk virksomhed som virkelig har tjent penge på høje svenske elpriser, som ikke bruger fossile brændsler: Vattenfall.

Om nogen har de tjent BOKSEN på at lukke RH1 & RH2 - du ved noget med størrelsen og deres påvirkning at et lille marked. Hvis de åbner for nye værker så falder deres indtjening fra nuværende produktionsenheder. Der er reelt ikke forretning i at åbne nye værker for Vattenfall førend forbruget øges. Men der kan være forretning for andre, for der mangler konkurrence.

17
22. marts kl. 07:41

Set udefra er konventionel A-kraft presset.

Nye projekter er typisk forsinket 10+ år

Prisen på nye reaktorer er astronomiske. De nye renteniveauer gør det mere end svært at finansere nye værker, hvor reaktorpriserne er forbi 100 milliarder kr "pælen". Renteniveauet som private investorer krævede før rentestigningerne lå på typisk 5%. Det holder ikke mere

Og i mine øjne er det værste dog A-kraft afhængighed af russisk brændsel. Det må og skal stoppes hurtigst muligt og mon det ikke også vil medføre en øget omkostning på kWh prisen pga. af højere brændselspriser.

https://jyllands-posten.dk/international/ECE15401053/rusland-har-bundet-fransk-atomkraft-paa-haender-og-foedder/

Og der skal man huske. De gamle Ringhals reaktorer blev lukket pga. dårlig økonomi. Det er klart med de udsving i elprisen lige nu, ville de to gamle reraktorer nok have været rentable, men hvis de først kan kobles ind om 6-7 år er det meget usikkert om det til den tid vil være en rentabel beslutning.

16
21. marts kl. 18:02

Naturligvis skal eksisterende atomkraftværker genopbygges, så hele infrastrukturen, med kabler, køleforsyning, havne og transport, kan genbruges.

Hvis svensken vil bruge løs af deres egne borgers skatte penge på at gøre strømmen kunstigt billig for os andre.

Og hvis det samtidigt er at denne strøm udleder mindre end fossiler.

Så skal de være ganske velkomne.

Du kan jo hjælpe dem ved at hæve din pension og sende dem al din opsparing. Har du hus og bil ? Så er det bare at sælge ud og sende pengene til Svensken.

Andre fortalere for Akraft kan gøre det samme.

Sæt i værk !

6
21. marts kl. 13:55

Når atomkraftværker i Sverige og Tyskland bliver tvangslukket af grønne partier, skynder de sig altid med at ødelægge dem så hurtigt som muligt.</p>
<p>Alle andre energi forsyninger og industrier efterlader deres bygninger og maskiner, ofte i årtier, i landskabet, men atomkraftværker bliver ødelagt så hurtigt som muligt.

Det kan man kalde et wake-up call der viser hvor udsat en elforsyning, der er bundet op på atomkraft, egentlig er... De tyske var stadig i drift, men kunne ikke få forlænget deres drift, da man ikke havde bestilt nyt brændsel og ikke sådan lige kunne indgive en ny ordre... Det finske skulle have været i drift, men byggeriet var trukket så meget ud at generatoren var blevet skæv af ikke at være i drift... Det svenske skulle kun være lukket ned i en måned, men man manglede lige noget specialværktøj og opstarten blev forsinket i over et halvt år... De franske blev luket ned på stribe, da man pga. sygdom havde udskudt service lidt for længe... Og det er så kun de europæiske inden for det seneste års tid...

Det er ikke fordi nogen grønne partier/politikkere bevidst går ind og ødelægger et atomkraftværk, det behøves ikke... Industrien har selv søgert for at det ikke kan holde...

5
21. marts kl. 13:46

Når atomkraftværker i Sverige og Tyskland bliver tvangslukket af grønne partier, skynder de sig altid med at ødelægge dem så hurtigt som muligt.

Måske du skulle tage et kig på Vattenfalls hjemmeside (https://group.vattenfall.com/press-and-media/newsroom/2021/the-ringhals-1-reactor-has-crossed-the-finish-line) hvor de b.la. skriver:

"The decision in 2015, made for business reasons, to close Ringhals 1 and 2 some five years earlier than planned was right then and remains right today. Electricity systems of the future should not be constructed using outdated technology. However, in future it cannot be excluded that new nuclear power technology in the form of small modular reactors will be built, yet all types of electricity generation must, of course, be competitive from a cost standpoint to be of interest to the market," adds Anna Borg.

3
21. marts kl. 13:27

Den er ikke nemt at være den svenske regering.

Selv med flertal og direkte tilgang til statskassen og skattekronerne kan man ikke sparke liv i et atomkraftværk, hvor man knapt har begyndt den mangeårige decommissioning.

Den danske regering vælger den lette løsning og lader det private bygge VE.

2
21. marts kl. 13:25

... Tager det 6-7 år at genstarte en lukket reaktor i Sverige, mens KK optimister fortæller at vi kan have helt nye værker klar på samme tid i Danmark...

1
21. marts kl. 12:17

Når atomkraftværker i Sverige og Tyskland bliver tvangslukket af grønne partier, skynder de sig altid med at ødelægge dem så hurtigt som muligt.

Alle andre energi forsyninger og industrier efterlader deres bygninger og maskiner, ofte i årtier, i landskabet, men atomkraftværker bliver ødelagt så hurtigt som muligt.

Naturligvis skal eksisterende atomkraftværker genopbygges, så hele infrastrukturen, med kabler, køleforsyning, havne og transport, kan genbruges.