I Danmark går vi stadig og venter på at se den endelige version af DSB’s elektriske IC5-togsæt. I Holland venter man også på at tage samme togsæt, Alstoms Coradia Stream, i brug, men nu har hollænderne i det mindste også fået mulighed for at komme helt tæt på det færdige produkt.
Det skete, da producenten Alstom og NS i denne måned viste toget frem i Rotterdam. I Holland bærer Coradia Stream navnet ‘Intercity Next Generation (ICNG)’, mens Coradia Stream ifølge DSB vil hedde IC5 i Danmark.
Planen er stadig, at ICNG-toget skal indsættes i drift i Holland i år, men hvornår præcis det bliver, ved vi endnu ikke. I Danmark må vi på nuværende tidspunkt vente til 2025.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Men vi er enige om at det vigtige ved tog er at de faktisk virker, right ?
Ja. Vi er helt enige.
Jeg har endnu til gode at se et flot tog fra de Nederlandske baner. De er altså ikke ret dygtige til det med design.
Men vi er enige om at det vigtige ved tog er at de faktisk virker, right ?
Det er fint hvis de også ser pæne ud, men det er ikke vigtigt at de gør det.
Enig i det er grimt.
Jeg har endnu til gode at se et flot tog fra de Nederlandske baner. De er altså ikke ret dygtige til det med design.
En kombination af sne/slud og over 100 km/t var en glimrende kilde til funktioneringsfejl. Pludseligt kunne man ikke koble togsæt sammen. Det gjorde at man, mig bekendt, fjernede lugerne. Visuel elegance giver ikke driftsikkerhed og det er det sidste der tæller.Var det ikke "koblingslugerne", som drillede en smule på IC4?
For sådant et langt tog er der også et væsentligt bidrag til luftmodstanden fra togets sider, tag og bund. Også bageden giver et bidrag til luftmodstanden, som alt andet lige let er større end fronten.
Man kan regne på det; det er for længe siden, at jeg har beskæftet mig med strømningslære til at jeg kan gøre det :-(
cordia er sikkert. et udemærket tog. lad os tror. danmark også vil få glæde af togtypen.
Jeg tænker umiddelbart, at det store hul forrest ikke virker særligt aerodynamisk..?
Det er det formodentlig hellere ikke men tilgengæld er en større del af frontarealet aerodynamisk udformet. Jeg tænker at det er gennemsnittet der skal bringe dem i mål.
Det hjælper lidt når det bliver malet DSB-rød - og så er fronten vist en smule anderledes:
Var det ikke "koblingslugerne", som drillede en smule på IC4?
Pyt, vi finder alligevel altid noget at "brokke" os over.
Enig i det er grimt.</p>
<p>Meget grimmere end IC3
Det hjælper lidt når det bliver malet DSB-rød - og så er fronten vist en smule anderledes:
Det er jo også en interessant detalje, at man ved IC3 ønskede en "luft plov" foran, men hvorfor? Mod genstande, regn eller sne? Har erfaringen vist at det var nyttig i forhold til den aerodynamiske "drag" det skaber?
Det smarte ved den flade front på IC3 er, at når sættene kobles sammen kan styrepulten skubbes til side og man kan således gå mellem togsættene mens der køres. Lækker detalje hvis man er kommet i det forkerte sæt.
Samme tanke her. Enten så kan man dække over, som det gøres ved ICE (måske det skal gøres manuelt her):
Eller luften som trænger ind føres videre og glider ud til siderne ved hjul sættet.
Det er jo også en interessant detalje, at man ved IC3 ønskede en "luft plov" foran, men hvorfor? Mod genstande, regn eller sne? Har erfaringen vist at det var nyttig i forhold til den aerodynamiske "drag" det skaber?
"IC-3 tog(e) har umiddelbart en flad front, men de er designet, så der skabes turbulens foran toget når det kommer op i fart. Denne turbulens ligger så som en forlængelse af togets naturlige form« siger Anders Ivarsson og forklarer at vindhvirvlerne virker som en slags usynlig plov foran toget."Jeg tænker umiddelbart, at det store hul forrest ikke virker særligt aerodynamisk..?
https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-et-aerodynamisk-design
Enig i det er grimt.
Meget grimmere end IC3
Så fik jeg tre minusser for mit indlæg.
Kunne folk måske forklare mig, 'hvorfor' - frem for passivt-negativt bare klikke mit synspunkt ned? Det højner ikke forståelsen..
Jeg synes stadigvæk, at det 'hul' ser mistænkeligt ud - derudover er det bare grimt designet (og det er æstetik).
Jeg tænker umiddelbart, at det store hul forrest ikke virker særligt aerodynamisk..?