I dag er næsten hver fjerde solgte cykel udstyret med batteri og motor. Det er en kæmpe udvikling i forhold til 2011, hvor elcykler ikke var noget for danskerne. Det fremgår af en ny rapport fa Det Nationale Videncenter for Cykelfremme under Vejdirektoratet. der belyser elcyklens udbredelse i Danmark. Undersøgelsen viser, at elcyklen er en transportform i eksplosiv fremgang, og at vi kommer til at se langt flere elcykler på de danske cykelstier i fremtiden.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
oprettet ved en fejl. sorry.
et andet eksempel på en cykel type der ikke var praktisk brugbar før den pre lithiumske tidsalder. perfekt til små ture rundt i byen på 10-15 kilometer, og alle syntes den er bedårende.https://youtu.be/ieB5f95mWxg
Ok! Her i København eller anden storby opstår ganske ofte situationer der får blodet til at rulle en hel del hurtigere.Jeg kunne aldrig drømme om at skifte gear midt i et venstresving i et lyskryds, det kan fint vente til jeg er ude af krydset...
Og derailleur gearet er noget være lort når man bremser ned fra f.eks 25km/t til f.eks 3 km/t på et par sekunder, samtidig med at skal undgå en ulykke , styre bremse og beregne.
Så er det så bad ass at kunne rulle videre og ønske sig selv og de involverede en god dag.
Meget spændt på hvor mange gear ned Shimanos derailleur system ville kunne nå at skifte i den situation.
Og her vil jeg forvente at der ikke vil ske andet end det man selv havde tænkt sig at gøre med sit manuelle gear, hvis man er interesseret i at være i det perfekte gear.
Jeg kunne aldrig drømme om at skifte gear midt i et venstresving i et lyskryds, det kan fint vente til jeg er ude af krydset...
Og her vil jeg forvente at der ikke vil ske andet end det man selv havde tænkt sig at gøre med sit manuelle gear, hvis man er interesseret i at være i det perfekte gear. Det er en software optimering, ligesom den din hjerne foretager sig.Jeg er helt uenig, jeg finder det vildt distraherende at der pludselig sker noget med transmissionen når jeg er på vej igennem et lyskryds.
Jeg laver i hundred vis af detaljerede gearskift hver eneste dag, og det kan der sagtens gå sport i at være dygtig til. Det er faktisk ret satisfying. Mekanikken er køre perfekt, hjernen processer 1000 vis af beregninger for at opnår den mest effektive kørsel gennem storbyen.
Tids faktoren og hastigheden er dog blevet mere og mere ligegyldigt efter jeg trådte ind i den super mobile tids alder.
Og jeg er kommet til det punkt at så interessant er gearskift heller ikke. Den del vil jeg gerne give videre til roboten. Så kan jeg koncentrere mig om andre aspekter af køreturen. Lige som jeg glæder mig til selvkørende biler så jeg kan nyde andre aspekter af køreturen .
Men specielt i de situationer hvor jeg ikke kan nå at skifte gear, fordi jeg er endt i en situation hvor mange andre ting skal foregå på 10/dele af et sekund . Som regel er jeg nu et højst upassende gear, men stadig på cyklen og rullende. Så ville det bare være fedt at gearet passede perfekt.
Jeg har prøvet det på en riese og müller fuldt afjedret front loader, og der er ikke noget at misforstå. Man vælger bare den cadanse man foretrækker.
Jeg er helt uenig, jeg finder det vildt distraherende at der pludselig sker noget med transmissionen når jeg er på vej igennem et lyskryds.
Jeg medgiver at det nok er en vanesag, men jeg har ikke kunnet vænne mig til det, selvom jeg har prøvet en del gange.
Shimano udvendigt electronic shifting mid drive og automatisk skift mulighed. 👍🤖👍https://youtu.be/e1MdXuE8oDs
Shimano nav gear 5 auto.https://youtu.be/I71IGXngAcc
Det er et nav uden motor bafang har lavet . 3 speed automatic, tror det virker mekanisk uden elektronik.https://youtu.be/mMAJuaaWt2U
Enviolo automatisk gear. Et godt eksempel på en type cykel som ikke var muligt i den pre lithiumske tidsalder.https://youtu.be/0vpjcTEx2LI
Det kan shimano og enviolo. Og flere vil komme til. Bafang har lavet en hub motor med 2 eller 3 automat gear indbygget. Det bliver nok det billigste alternativ.[1] Hvem fanden kan finde på at lave automatgear på en cykel ? Seriously ? Det sidste jeg har brug for i et venstresving igennem et lyskryds er at gearet skifter to gange under mig...
Jeg har prøvet det på en riese og müller fuldt afjedret front loader, og der er ikke noget at misforstå. Man vælger bare den cadanse man foretrækker.
Og dem der har brug for det er de cyklister der ved hver lyskryds overraskes over hvor tung cyklen er at træde igang. Er blevet et særligt stort problem for de mange lad cykler med nav motor og udvendigt gear der er blevet solgt.
Personligt begyndte jeg først at bruge mit gear optimalt efter jeg fik El cykel. Udvendigt gear og nav motor. Og jeg ved præcis hvilken øvelse de skal gennemgå for at memorisere at skifte til 1 gear hver eneste gang cyklen bringes til standsning.
Deres chance for succes er ikke særlig stor.
Principielt drives en elcykel og en elbil på samme måde. Hvordan kan det så være at gode elcykler skal have gear, endda gerne mange, mens der ivrigt argumenteres imod at elbiler bør have det?
En af de første producenter "Bion-X" lavede cykelhjul med indbygget elmotor og dermed uden gear.
Det virkede sådan set rigtig fint, min første Bullitt ladcykel havde det system og jeg fandt det meget naturligt at bruge den regenerative motorbremse i stedet for håndbremsen ned af bakker og hen imod lyskryds.
Den primære ulempe er at hjulet bliver meget tungt for et cykelhjul, hvilket går lidt ud over komforten og gør cyklen ret tung at træde hvis man løber tør for strøm.
Der er et praktisk problem i at ledningerne skal ud igennem den ikke-roterende del, dvs. akslen, og derfor ender man enten med en udhulet aksel (ligesom Bion-X) eller med special-fremstillede cykelstel der kan tage en tykkere aksel.
Nu har jeg et Shimano eStep system[1] med centermotor og jeg synes personligt det er klart ringere at køre med en Bion-X systemet var.
Bion-X gik imidlertid konkurs, fordi de var nogle røvhuller over for kunderne.
De producerede en serie batterier hvor elektronikken døde længe inden selve cellerne og i stedet for at skifte printkortet, hvilket ikke havde kostet dem ret meget, sagde de bare "ikke vores problem" og slettede firmwaren i batteriets microcontroller, så ingen andre kunne forsøge at reparere det.
Det fandt hverken kunder eller forhandlere acceptabelt, specielt ikke prisen taget i betragtning.
[1] Hvem fanden kan finde på at lave automatgear på en cykel ? Seriously ? Det sidste jeg har brug for i et venstresving igennem et lyskryds er at gearet skifter to gange under mig...
[1] Hvem fanden kan finde på at lave automatgear på en cykel ? Seriously ? Det sidste jeg har brug for i et venstresving igennem et lyskryds er at gearet skifter to gange under mig... <
Der findes en mellemting: Enviolo laver trinløse gear som fungerer virkelig godt sammen med en middrive motor. Man drejer bare håndtaget, det bliver hurtigt automatiseret uden at man tænker på det.
ja enviolo er nok det gear de fleste, og specielt dem med langsomt accelerende lad cykler vil føle sig bedst tilpas med. selv om man glemmer det i starten finder man hurtigt ud af at fejlen kan rettes. også selvom baghjulet ikke drejer rundt. forhåbentlig.
det ses oftere og oftere på dyre lad cykler.
man burde ikke sælge de 7 speed udvendige gear lad cykler med mindre man kan bevise at man er en rutineret derailleur gearskifter . der er bare ikke noget der kan konkurrere på prisen. typisk 15k
25k på tilbud er nok det billigste mid drive.https://www.cykelkram.dk/product/el-ladcykel-vogue-carry-3-n7-med-centermotor-m400/
men der er en helt klart voksende lyst til at investere mere i el-cyklerne her hjemme, og ikke kun i resten af vest europa.
100% atomkraft ellers virker ting jo ikke.Okay, tak for forklaringerne. En lille ting mere, - elmotoren hjælper kun til op til 25 km/t. Hvis man så ønsker at køre 30 km/t, er det så "ren rugbrød"?
Men: Har du ikke noget unfinished bussiness, du skal have ordnet herinde 😉
😄😃😃 Ja det er jeg også mere interesseret i. Lad os vædde på at HJN ikke kan finde de påståede indlæg som Søren skulle have skrevet 😁
Som andre har forklaret er der stor principiel forskel på et el-drevet køretøj og et manuelt drevet køretøj med hjælpemotor.Principielt drives en elcykel og en elbil på samme måde. Hvordan kan det så være at gode elcykler skal have gear, endda gerne mange, mens der ivrigt argumenteres imod at elbiler bør have det?
Men: Har du ikke noget unfinished bussiness, du skal have ordnet herinde 😉
"Eksplosiv fremgang". Skal det forstås sådan, at det er en eksplosionsmotor, der driver dem frem?
Jeg finder selv ud....
Okay, tak for forklaringerne. En lille ting mere, - elmotoren hjælper kun til op til 25 km/t. Hvis man så ønsker at køre 30 km/t, er det så "ren rugbrød"?
Jeps, elmotor til at komme op i fart og holde en god fart op ad bakke/modvind og så ellers træde i gennem på pedalerne.Elcykeler er ikke begrænset til 25km/t, det er kun motorhjælpen. Efter at motoren har hjulpet en op i fart, så bruger man resten af gearene til at køre hurtigere uden motorhjælpen. I hvertfald hvis det ikke går op ad bakke.
Vores elcykler har kun centermotor/middrive.Gælder kun hvis det er front eller bag motor. En middrive motor vil foringe sin rækkevide hvis man ikke bruger gearene. Specielt ved by kørsel. Men igen hvis rugbrøds delen af hybrid motoren bare træder til så kunne den godt nøjes med et gear.</p>
<p>Når det er sagt så har jeg lige monteret en tongsheng middrive på min cykel. Og det er absurd hvor mange kræfter den lille 250watt enhed har. Kan sagtens starte i højeste gear .
De kan sagtens starte i højeste gear, men accellerer noget langsommere.
Som du skriver så koster det på rækkevidden, der trækkes ret mange ampere fra batteriet ved ikke at bruge de lave gear.
Kører man kun korte ture så er det lige meget, på lange ture er korrekt brug er gear nødvendigt for at have strøm nok til hjemturen.
250 watt er meget og med korrekt gear valg, så er 0-25 km/t pænt kvikt.
Og så er der mange cykler der benytter boost funktion hvor de lovmæssigt men kortvarigt godt må overskride de 250 watt bare de stadigt holder sig under 25 km/t.
Min har 450 watt i boost. Modvind op ad bakke med lyskryds halvvejs og korrekt gearvalg . Det spiller maks :-)
Elcykeler er ikke begrænset til 25km/t, det er kun motorhjælpen. Efter at motoren har hjulpet en op i fart, så bruger man resten af gearene til at køre hurtigere uden motorhjælpen. I hvertfald hvis det ikke går op ad bakke.En elcykel kører max 25 km/t og det passer fint til gear tre.
Gælder kun hvis det er front eller bag motor. En middrive motor vil foringe sin rækkevide hvis man ikke bruger gearene. Specielt ved by kørsel. Men igen hvis rugbrøds delen af hybrid motoren bare træder til så kunne den godt nøjes med et gear.Gearene på en elcykel bruges kun af rugbrødsmotoren og ikke elmotoren.
Når det er sagt så har jeg lige monteret en tongsheng middrive på min cykel. Og det er absurd hvor mange kræfter den lille 250watt enhed har. Kan sagtens starte i højeste gear .
Principielt drives en elcykel og en elbil på samme måde. Hvordan kan det så være at gode elcykler skal have gear, endda gerne mange, mens der ivrigt argumenteres imod at elbiler bør have det?
Gearene på en elcykel bruges kun af rugbrødsmotoren og ikke elmotoren... Det er dér forskellen ligger. Der er en fast udveksling mellem elmotor og det hjul, det trækker på ganske som i de fleste elbiler. Det er kun mellem pedalerne og det trækkende hjul, at gearene har indvirkning.
Principielt drives en elcykel og en elbil på samme måde. Hvordan kan det så være at gode elcykler skal have gear, endda gerne mange
Fordi din præmis er forkert. På en elcykel hjælper moteren, primært under acceleration og op af bakke, den er ikke primær kraftkilde. Hvad du tænker på er en elknallert.
Jeg ville føle det som en kraftig (!) forringelse med kun 3 gear som det foreslås.
Principielt drives en elcykel og en elbil på samme måde. Hvordan kan det så være at gode elcykler skal have gear, endda gerne mange, mens der ivrigt argumenteres imod at elbiler bør have det?
Det sker også for fodgængere og andre cyklister.Selv ved 25 km/t sker det ofte at en bilist fejlbedømmer min hastighed.
400wh batteri der trækker 100kg samlet vægt af mand+cykel.…til kortturs commuting uden for meget last.
Sammenlignet med batteristørrelserne i elbiler og ellastbiler, så er det voldsomt megen last en elcykel flytter rundt med.
Der laves batterilastbiler til langture der trækker over 90 tons…til kortturs commuting uden for meget last. Men skal man fx være fem mand i bilen og en tagbox. Eller har man en trailer på med 2 ton byggematerialer.
Dine sølle 2 tons er inderligt ligegyldige.
Kommentar til # 31: Dit indlæg kommer FOR sent. Ca. 5 år! Og så troller du vist lidt.til kortturs commuting uden for meget last.
Du kører speed pedelec - og du har ikke et lyskryds for hver 500 m. Derfor har du også relativt få gearskift på din optimale rute. Så til dit behov er et større udvalg af gear det optimale valg. En elcykel kører max 25 km/t og det passer fint til gear tre. Til bykørsel er en speed pedelec for farlig. Selv ved 25 km/t sker det ofte at en bilist fejlbedømmer min hastighed.Jeg ville føle det som en kraftig (!) forringelse med kun 3 gear som det foreslås...
Jeg kører til/fra arbejde på en speed pedelec (2*12km, 95% cykelsti uden lyskryds) og jeg bruger næsten alle de 10 gear den et udstyret med. Især de 3-4 tætliggende høje gear skifter jeg mellem for at holde en god kadance og få maximal hjælp fra motoren. Og jeg har sat motoren på max så jeg relativt let kan holde en snitfart på 35-40 km/t - uden at jeg behøver gå i bad efter turen.
Jeg ville føle det som en kraftig (!) forringelse med kun 3 gear som det foreslås...
Enig !
Der er IKKE mangel på Lithium
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/No-The-World-Isnt-Running-Out-Of-Lithium.html
Og det kan genbrugshttps://www.redwoodmaterials.com/
Det er faktisk hele verden der snakker om batterier, og samtidigt hvor øv bøv diesel er .Ing.dk har en stærk bias ift alskens batteridreven transport. Hvad med en artikel om hvor fede diesel biler er?
Man forstår det så ganske godt når man er vokset op med den uundgåelige fossil teknologi, fordi det var det bedste på det tidspunkt.
Efter at have kørt elektrisk i over 10 år, ved jeg præcis hvad jeg har sparet af reservedele, penge og bekymringer samt tidsforbrug på at reparere den gamle teknologi. Jeg har skiftet hoved lejerne på min motor efter 35k km. Det gjorde jeg på under en time og kostede 200kr.
Det er en faktor 1000 overlegent . Jeg griner ofte spontant ved tanken om alt det bøvl , penge og tidsforbrug det ville have kostet mig ikke at opdage vinder teknologien.
Lithium er der masser af og kobelt bruges ikke i elbiler med LFP batterierDerudover er fakta bare at Lithium og Kobolt snart er slut
Til gengæld skal der til stadighed bruges kobolt til din diesel.
I nat kan man ligge og sove mens elbilen tanker.Ing.dk har en stærk bias ift alskens batteridreven transport. Hvad med en artikel om hvor fede diesel biler er? Nu er prisen på diesel sågar 1,60 kr under benzin.
De næste 400km kan køres for ca 7 øre/km hvad koster din diesel pr kørt km ?
Jeg har gået rundt og fortalt venner og bekendte at jeg kører ca. 3 gange så langt på elcykel med nogenlunde samme svedmængde og "kogt hummer" i ansigtet som på alm. cykel.Mit fitness- ur siger at jeg forbrænder ca. 1/3 kalorier på elcyklen i forhold til min alm cykel.
Ikke noget specielt videnskabligt "instrument" men det er hvad jeg har.
At se en med noget teknisk legetøj komme til samme resultat er alligevel lidt "sjovt"
Det fede omkring distancer og beklædning kan jeg se i andre har været inde på og der har jeg samme historie at fortælle.
Ja særdeles vigtig grund til el cyklens success. Komfort er på et helt andet level end det der har kunne lade sig gøre med den gammeldags cykel . Det har man ikke en chance for at forstår før man afprøver det i praksis.Og om vinteren og i regnvejr kan jeg have godt tøj på UDEN at svede igennem :)
Mit fitness- ur siger at jeg forbrænder ca. 1/3 kalorier på elcyklen i forhold til min alm cykel. Den store fidus ved elcyklen er at jeg kan cykle 12 km (ca 30min) til arbejde UDEN at skulle tænke på extra bad og skiftetøj :) Og om vinteren og i regnvejr kan jeg have godt tøj på UDEN at svede igennem :)
@Jesper Thusgaard
Måske jeg overser det i artiklen. Men de må ikke køre på cykelstien, må de?
Det står vist ikke i artiklen såvidt jeg kan se, men de må mig bekendt køre på cykelsti.
Fra Færdselsstyrelsen:
I forsøgsordningen kan en speed pedelec køre på cykelstien og føres af personer, der er fyldt 15 år. Førere skal bruge cykelhjelm og sikre, at lygterne altid er tændt. Som fører skal du også have en ansvarsforsikring, når du kører på en speed pedelec. Personer under 18 år skal have knallertkørekort eller være omfattet af forsøgsordningen for bilkørekort til 17-årige. Kravet om kørekort vil blive indarbejdet i en ændringsbekendtgørelse.
El-cyklen er bygget så du kan få den motion som du selv ønsker. I intervallet 10 % til 90 %. Jeg bruger min el-cykel som en motionscykel. Så jeg både kommer hurtigt frem, og desuden får al den motion som jeg selv ønsker.Så hvor meget motion giver en elcykel egentlig i forhold til en almindelig cykel?
Jeg må skuffe dig det er ligeså meget mænd der ikke kan komme ind i forståelsen af køretøjet . Men jeg skyder mest skylden på det udvendige gear. Automat gear bliver det næste teknologi gennembrud .Jeg vil behændigt undgå at kommentere at det fortrinsvis er kvinder som begår denne fejl.
Kommentar til René Low: Ja. Jeg vil behændigt undgå at kommentere at det fortrinsvis er kvinder som begår denne fejl. Men min kone har for 2 dage siden beklaget sig over at vores ladcykel startede meget langsomt i lyskryds. Vi har heldigvis indvendigt gear. Så her er det nemt at skifte ned i 1' gear ved stilstand. Hvilket løste problemet.hvilket resulterer i laaaangsom acceleration
Et godt bud på hvorfor vi var så forbeholdene. Flyv ikke højere....eller kør endeligt ikke længere end de 4 km som 86% af alle rugbrøds cyklister orker pr dag .Og hvor er det dejligt, at det stadigt er rugbrødsmotoren, der er den fortrukne til cykler i Danmark. Den gavner både sundhed, miljø og klima.
Det er det underligste der kan ske når 10-15-20-30 km på en el-cykel bliver helt almindeligt og uproblematisk.
For nogen bliver det livs forandrede og man træder ind i den super mobile tidsalder. Andre fortsætter på deres museums genstande . Meget kært.
Det må du spørge hver enkelt om. Der er en indbygget "motions funktion" i hver eneste el-cykel. Du kan vælge at få absolut ligeså meget motion som den gammeldags cykel, eller kun en lille smule mere end hvis du valgte f.eks en bil transport mulighed .Synes ofte elcyklisterne ser ud til blot at træde lidt proforma i pedalerne. Så hvor meget motion giver en elcykel egentlig i forhold til en almindelig cykel?</p>
<p>Er der nogen der har et bud?
Synes ofte elcyklisterne ser ud til blot at træde lidt proforma i pedalerne. Så hvor meget motion giver en elcykel egentlig i forhold til en almindelig cykel?
Det afhænger 100% af om du prøver på at få motion, eller du prøver på at nå frem uden at være gennemsvedt.
Hvor meget motion giver en bil egentlig i forhold til en hestevorn ?
De hurtigere cykler er en anden sag. Jeg bliver overrasket hver gang jeg ser en cykel med ~50 km/t i trafikken.
Måske jeg overser det i artiklen. Men de må ikke køre på cykelstien, må de?
Og hvor er det dejligt, at det stadigt er rugbrødsmotoren, der er den fortrukne til cykler i Danmark. Den gavner både sundhed, miljø og klima.
Synes ofte elcyklisterne ser ud til blot at træde lidt proforma i pedalerne. Så hvor meget motion giver en elcykel egentlig i forhold til en almindelig cykel?
Er der nogen der har et bud?
Og hvor er det dejligt, at det stadigt er rugbrødsmotoren, der er den fortrukne til cykler i Danmark. Den gavner både sundhed, miljø og klima.Præcis. Danmark indtager en sidste plads i forhold til resten af vest Europa.
Åh ja suk! Jeg bruger selv 8 udvendige eller 7 indvendige om vinteren, men det er fordi jeg syntes det er sjovt at køre på stejle bakker og i off road terræn.Mange el-cykler har 7 mekaniske gear.
Det er så komisk at observere københavnere med 7 udvendige gear på en lad cykel med 2 børn og indkøb i. Næsten ingen gider benytte gearet hvilket resulterer i laaaangsom acceleration og overdreven slid på motor. Den formindskede rækkevidde bekymre dem nok mindre da de typisk ikke køre så langt på disse ukomfortable Christiania type lad cykler.
Center motor og 3 indvendige..men lidt dyre.
Det er rimeligt optimistisk. Der er din krop der sætter begrænsningen her, ikke batteri/motor.Jeg har 36 gode øst jyske km mellem hjemme og arbejde.
Komfort bliver meget vigtigt. Men jo hvis du kan holde 36km/t er det jo kun en time .
Præcis. Danmark indtager en sidste plads i forhold til resten af vest Europa. Her har man været meget mere interesseret i at omfavne denne nye og åbenlyst mest interessante transport teknologi i det 21ende århundrede.Salget af el-cykler er IKKE Eksploderet. Det er jævnt stigende, hvilket også ses af grafen.
Fun fact I 2011 var det "meget" mærkeligt med el-cykel. Ja mange blev nærmest forarget . Mest mænd dog, kvinderne var langt mere åbne for den nye teknologi.
Nu er der ingen vej tilbage og alle kommer til at omfavne denne super overlegne transport teknologi.
Reglerne gælder "kun" speed pedelec der må køre op til 45 km/t. Almindelige elcykler der må køre op til 25 km/t er ikke omfattet.
Jeg ved det, og det fremgår vist også af linket - måske skulle jeg have skrevet det mere eksplicit.
Personligt synes jeg ikke de “små” elcykler har karakter af motorcykler med deres max 25 km/t og 250W effekt.
De hurtigere cykler er en anden sag. Jeg bliver overrasket hver gang jeg ser en cykel med ~50 km/t i trafikken.
Jeg ville såmænd bare påpege at de regler JAH efterspørger, allerede findes i én eller anden grad :)
Der er såmænd klare regler samt krav om forsikring, hjelm og lygter allerede.
Reglerne gælder "kun" speed pedelec der må køre op til 45 km/t. Almindelige elcykler der må køre op til 25 km/t er ikke omfattet.
Alle burde cykle med hjelm og permanent lys.
Man kunne godt være fristet til en speed pedalec et par måneder om året, det vil stadig være cirka 30 min hurtigere til job (hver vej), end den offentlige transport. Men resten af tiden ville jeg stadig skulle bruge en bil for at holde transport tiden under 3 timer. Jeg har 36 gode øst jyske km mellem hjemme og arbejde. Adresserne ligger inden for bygrænsen i henholdsvis Skanderborg og Silkeborg. ;-)
JAH se evt her: https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/faerdselsregler/saadan-er-reglerne-superelcykler-speed-pedelec
Der er såmænd klare regler samt krav om forsikring, hjelm og lygter allerede.
Hvornår går det op for myndighederne at elcykler er motorcykler?
Vi har været turen igennem 2 gange før, motorcykler for 120 år siden var ikke meget kraftigere end nutidens elcykler, det samme var tilfældet da knallerterne kom frem som cykler med hjælpemotor for 70 år siden.
Så når historien nu gentager sig med elcykler så var det måske en ide af hensyn til trafiksikkerheden at begynde at stille nogle krav: Hjelm, ansvarsforsikring og evt. nummerplade?
Journalistsprog.Salget af el-cykler er IKKE Eksploderet. Det er jævnt stigende, hvilket også ses af grafen
Jeg kan tilføje, at salget styrtdykkede, raslede ned, og imploderede mellem 2015 og 2016.
El-cyklens succes skyldes at batterierne er blevet væsentligt bedre. De første el-cykler, som blev solgt for 25 år siden havde batterier af Ni-Cd typen. Disse batterier blev ubrugelige efter få år. Derfor forsvandt el-cyklen fra gadebilledet. I dag er batterierne af Lithium ++ kemi. Disse batteripakker har en levetid på 5 år Plus / Minus. Min el-cykel er 5 år og har kørt 8.000 km og alderen begynder at kunne mærkes, især om vinteren. Men batteriet har tilstrækkelig kapacitet til mine ture. Når det en dag ikke kan mere vil jeg have det ombygget med nye celler af et specialværksted. Da cykelfaghandlen tager for høj en pris for et nyt batteri. Jeg er selv min egen cykelmekaniker. Men netop batteriet vil jeg ikke give mig i kast med. Så lige et forslag til forbedring af el-cyklen. Mange el-cykler har 7 mekaniske gear. Har også kørt en el-cykel med 9 gear. De mange gear er blot et irritationsmoment, da man er tvunget til en masse unødvendige gearskift. Familiens nye ladcykel har 3 gear og det er det ideelle antal af gear på en el-cykel. På min cykel med 7 trins gear anvender jeg derfor kun 1 - 4 - 7 gear. Salget af el-cykler er IKKE Eksploderet. Det er jævnt stigende, hvilket også ses af grafen.