Elcykler i eksplosiv fremgang herhjemme

Via Vejdirektoratet21. marts kl. 12:5355
Biomega
Illustration: Biomega.

I dag er næsten hver fjerde solgte cykel udstyret med batteri og motor. Det er en kæmpe udvikling i forhold til 2011, hvor elcykler ikke var noget for danskerne. Det fremgår af en ny rapport fa Det Nationale Videncenter for Cykelfremme under Vejdirektoratet. der belyser elcyklens udbredelse i Danmark. Undersøgelsen viser, at elcyklen er en transportform i eksplosiv fremgang, og at vi kommer til at se langt flere elcykler på de danske cykelstier i fremtiden.

55 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
56
28. marts kl. 06:18

oprettet ved en fejl. sorry.

57
29. marts kl. 21:19

et andet eksempel på en cykel type der ikke var praktisk brugbar før den pre lithiumske tidsalder. perfekt til små ture rundt i byen på 10-15 kilometer, og alle syntes den er bedårende.https://youtu.be/ieB5f95mWxg

55
24. marts kl. 13:51

Jeg kunne aldrig drømme om at skifte gear midt i et venstresving i et lyskryds, det kan fint vente til jeg er ude af krydset...

Ok! Her i København eller anden storby opstår ganske ofte situationer der får blodet til at rulle en hel del hurtigere.

Og derailleur gearet er noget være lort når man bremser ned fra f.eks 25km/t til f.eks 3 km/t på et par sekunder, samtidig med at skal undgå en ulykke , styre bremse og beregne.

Så er det så bad ass at kunne rulle videre og ønske sig selv og de involverede en god dag.

Meget spændt på hvor mange gear ned Shimanos derailleur system ville kunne nå at skifte i den situation.

53
24. marts kl. 11:47

Jeg er helt uenig, jeg finder det vildt distraherende at der pludselig sker noget med transmissionen når jeg er på vej igennem et lyskryds.

Og her vil jeg forvente at der ikke vil ske andet end det man selv havde tænkt sig at gøre med sit manuelle gear, hvis man er interesseret i at være i det perfekte gear. Det er en software optimering, ligesom den din hjerne foretager sig.

Jeg laver i hundred vis af detaljerede gearskift hver eneste dag, og det kan der sagtens gå sport i at være dygtig til. Det er faktisk ret satisfying. Mekanikken er køre perfekt, hjernen processer 1000 vis af beregninger for at opnår den mest effektive kørsel gennem storbyen.

Tids faktoren og hastigheden er dog blevet mere og mere ligegyldigt efter jeg trådte ind i den super mobile tids alder.

Og jeg er kommet til det punkt at så interessant er gearskift heller ikke. Den del vil jeg gerne give videre til roboten. Så kan jeg koncentrere mig om andre aspekter af køreturen. Lige som jeg glæder mig til selvkørende biler så jeg kan nyde andre aspekter af køreturen .

Men specielt i de situationer hvor jeg ikke kan nå at skifte gear, fordi jeg er endt i en situation hvor mange andre ting skal foregå på 10/dele af et sekund . Som regel er jeg nu et højst upassende gear, men stadig på cyklen og rullende. Så ville det bare være fedt at gearet passede perfekt.

51
24. marts kl. 09:17

Shimano udvendigt electronic shifting mid drive og automatisk skift mulighed. 👍🤖👍https://youtu.be/e1MdXuE8oDs

Shimano nav gear 5 auto.https://youtu.be/I71IGXngAcc

Det er et nav uden motor bafang har lavet . 3 speed automatic, tror det virker mekanisk uden elektronik.https://youtu.be/mMAJuaaWt2U

Enviolo automatisk gear. Et godt eksempel på en type cykel som ikke var muligt i den pre lithiumske tidsalder.https://youtu.be/0vpjcTEx2LI

50
24. marts kl. 08:31

[1] Hvem fanden kan finde på at lave automatgear på en cykel ? Seriously ? Det sidste jeg har brug for i et venstresving igennem et lyskryds er at gearet skifter to gange under mig...

Det kan shimano og enviolo. Og flere vil komme til. Bafang har lavet en hub motor med 2 eller 3 automat gear indbygget. Det bliver nok det billigste alternativ.

Jeg har prøvet det på en riese og müller fuldt afjedret front loader, og der er ikke noget at misforstå. Man vælger bare den cadanse man foretrækker.

Og dem der har brug for det er de cyklister der ved hver lyskryds overraskes over hvor tung cyklen er at træde igang. Er blevet et særligt stort problem for de mange lad cykler med nav motor og udvendigt gear der er blevet solgt.

Personligt begyndte jeg først at bruge mit gear optimalt efter jeg fik El cykel. Udvendigt gear og nav motor. Og jeg ved præcis hvilken øvelse de skal gennemgå for at memorisere at skifte til 1 gear hver eneste gang cyklen bringes til standsning.

Deres chance for succes er ikke særlig stor.

49
23. marts kl. 12:50

Principielt drives en elcykel og en elbil på samme måde. Hvordan kan det så være at gode elcykler skal have gear, endda gerne mange, mens der ivrigt argumenteres imod at elbiler bør have det?

En af de første producenter "Bion-X" lavede cykelhjul med indbygget elmotor og dermed uden gear.

Det virkede sådan set rigtig fint, min første Bullitt ladcykel havde det system og jeg fandt det meget naturligt at bruge den regenerative motorbremse i stedet for håndbremsen ned af bakker og hen imod lyskryds.

Den primære ulempe er at hjulet bliver meget tungt for et cykelhjul, hvilket går lidt ud over komforten og gør cyklen ret tung at træde hvis man løber tør for strøm.

Der er et praktisk problem i at ledningerne skal ud igennem den ikke-roterende del, dvs. akslen, og derfor ender man enten med en udhulet aksel (ligesom Bion-X) eller med special-fremstillede cykelstel der kan tage en tykkere aksel.

Nu har jeg et Shimano eStep system[1] med centermotor og jeg synes personligt det er klart ringere at køre med en Bion-X systemet var.

Bion-X gik imidlertid konkurs, fordi de var nogle røvhuller over for kunderne.

De producerede en serie batterier hvor elektronikken døde længe inden selve cellerne og i stedet for at skifte printkortet, hvilket ikke havde kostet dem ret meget, sagde de bare "ikke vores problem" og slettede firmwaren i batteriets microcontroller, så ingen andre kunne forsøge at reparere det.

Det fandt hverken kunder eller forhandlere acceptabelt, specielt ikke prisen taget i betragtning.

[1] Hvem fanden kan finde på at lave automatgear på en cykel ? Seriously ? Det sidste jeg har brug for i et venstresving igennem et lyskryds er at gearet skifter to gange under mig...

58
31. marts kl. 13:33

[1] Hvem fanden kan finde på at lave automatgear på en cykel ? Seriously ? Det sidste jeg har brug for i et venstresving igennem et lyskryds er at gearet skifter to gange under mig... <

Der findes en mellemting: Enviolo laver trinløse gear som fungerer virkelig godt sammen med en middrive motor. Man drejer bare håndtaget, det bliver hurtigt automatiseret uden at man tænker på det.

59
2. april kl. 09:57

ja enviolo er nok det gear de fleste, og specielt dem med langsomt accelerende lad cykler vil føle sig bedst tilpas med. selv om man glemmer det i starten finder man hurtigt ud af at fejlen kan rettes. også selvom baghjulet ikke drejer rundt. forhåbentlig.

det ses oftere og oftere på dyre lad cykler.

man burde ikke sælge de 7 speed udvendige gear lad cykler med mindre man kan bevise at man er en rutineret derailleur gearskifter . der er bare ikke noget der kan konkurrere på prisen. typisk 15k

25k på tilbud er nok det billigste mid drive.https://www.cykelkram.dk/product/el-ladcykel-vogue-carry-3-n7-med-centermotor-m400/

men der er en helt klart voksende lyst til at investere mere i el-cyklerne her hjemme, og ikke kun i resten af vest europa.

45
23. marts kl. 10:11

"Eksplosiv fremgang". Skal det forstås sådan, at det er en eksplosionsmotor, der driver dem frem?

Jeg finder selv ud....

44
23. marts kl. 09:55

Okay, tak for forklaringerne. En lille ting mere, - elmotoren hjælper kun til op til 25 km/t. Hvis man så ønsker at køre 30 km/t, er det så "ren rugbrød"?

42
23. marts kl. 09:45

Gælder kun hvis det er front eller bag motor. En middrive motor vil foringe sin rækkevide hvis man ikke bruger gearene. Specielt ved by kørsel. Men igen hvis rugbrøds delen af hybrid motoren bare træder til så kunne den godt nøjes med et gear.</p>
<p>Når det er sagt så har jeg lige monteret en tongsheng middrive på min cykel. Og det er absurd hvor mange kræfter den lille 250watt enhed har. Kan sagtens starte i højeste gear .

Vores elcykler har kun centermotor/middrive.

De kan sagtens starte i højeste gear, men accellerer noget langsommere.

Som du skriver så koster det på rækkevidden, der trækkes ret mange ampere fra batteriet ved ikke at bruge de lave gear.

Kører man kun korte ture så er det lige meget, på lange ture er korrekt brug er gear nødvendigt for at have strøm nok til hjemturen.

250 watt er meget og med korrekt gear valg, så er 0-25 km/t pænt kvikt.

Og så er der mange cykler der benytter boost funktion hvor de lovmæssigt men kortvarigt godt må overskride de 250 watt bare de stadigt holder sig under 25 km/t.

Min har 450 watt i boost. Modvind op ad bakke med lyskryds halvvejs og korrekt gearvalg . Det spiller maks :-)

40
23. marts kl. 09:19

Gearene på en elcykel bruges kun af rugbrødsmotoren og ikke elmotoren.

Gælder kun hvis det er front eller bag motor. En middrive motor vil foringe sin rækkevide hvis man ikke bruger gearene. Specielt ved by kørsel. Men igen hvis rugbrøds delen af hybrid motoren bare træder til så kunne den godt nøjes med et gear.

Når det er sagt så har jeg lige monteret en tongsheng middrive på min cykel. Og det er absurd hvor mange kræfter den lille 250watt enhed har. Kan sagtens starte i højeste gear .

39
23. marts kl. 08:49

Principielt drives en elcykel og en elbil på samme måde. Hvordan kan det så være at gode elcykler skal have gear, endda gerne mange, mens der ivrigt argumenteres imod at elbiler bør have det?

Gearene på en elcykel bruges kun af rugbrødsmotoren og ikke elmotoren... Det er dér forskellen ligger. Der er en fast udveksling mellem elmotor og det hjul, det trækker på ganske som i de fleste elbiler. Det er kun mellem pedalerne og det trækkende hjul, at gearene har indvirkning.

32
22. marts kl. 23:30

Jeg ville føle det som en kraftig (!) forringelse med kun 3 gear som det foreslås...

Du kører speed pedelec - og du har ikke et lyskryds for hver 500 m. Derfor har du også relativt få gearskift på din optimale rute. Så til dit behov er et større udvalg af gear det optimale valg. En elcykel kører max 25 km/t og det passer fint til gear tre. Til bykørsel er en speed pedelec for farlig. Selv ved 25 km/t sker det ofte at en bilist fejlbedømmer min hastighed.

30
22. marts kl. 22:13

Jeg kører til/fra arbejde på en speed pedelec (2*12km, 95% cykelsti uden lyskryds) og jeg bruger næsten alle de 10 gear den et udstyret med. Især de 3-4 tætliggende høje gear skifter jeg mellem for at holde en god kadance og få maximal hjælp fra motoren. Og jeg har sat motoren på max så jeg relativt let kan holde en snitfart på 35-40 km/t - uden at jeg behøver gå i bad efter turen.

Jeg ville føle det som en kraftig (!) forringelse med kun 3 gear som det foreslås...

28
22. marts kl. 19:25

Ing.dk har en stærk bias ift alskens batteridreven transport. Hvad med en artikel om hvor fede diesel biler er?

Det er faktisk hele verden der snakker om batterier, og samtidigt hvor øv bøv diesel er .

Man forstår det så ganske godt når man er vokset op med den uundgåelige fossil teknologi, fordi det var det bedste på det tidspunkt.

Efter at have kørt elektrisk i over 10 år, ved jeg præcis hvad jeg har sparet af reservedele, penge og bekymringer samt tidsforbrug på at reparere den gamle teknologi. Jeg har skiftet hoved lejerne på min motor efter 35k km. Det gjorde jeg på under en time og kostede 200kr.

Det er en faktor 1000 overlegent . Jeg griner ofte spontant ved tanken om alt det bøvl , penge og tidsforbrug det ville have kostet mig ikke at opdage vinder teknologien.

24
22. marts kl. 18:16

Mit fitness- ur siger at jeg forbrænder ca. 1/3 kalorier på elcyklen i forhold til min alm cykel.

Jeg har gået rundt og fortalt venner og bekendte at jeg kører ca. 3 gange så langt på elcykel med nogenlunde samme svedmængde og "kogt hummer" i ansigtet som på alm. cykel.

Ikke noget specielt videnskabligt "instrument" men det er hvad jeg har.

At se en med noget teknisk legetøj komme til samme resultat er alligevel lidt "sjovt"

Det fede omkring distancer og beklædning kan jeg se i andre har været inde på og der har jeg samme historie at fortælle.

21
22. marts kl. 14:36

Mit fitness- ur siger at jeg forbrænder ca. 1/3 kalorier på elcyklen i forhold til min alm cykel. Den store fidus ved elcyklen er at jeg kan cykle 12 km (ca 30min) til arbejde UDEN at skulle tænke på extra bad og skiftetøj :) Og om vinteren og i regnvejr kan jeg have godt tøj på UDEN at svede igennem :)

20
22. marts kl. 12:21

@Jesper Thusgaard

Måske jeg overser det i artiklen. Men de må ikke køre på cykelstien, må de?

Det står vist ikke i artiklen såvidt jeg kan se, men de må mig bekendt køre på cykelsti.

Fra Færdselsstyrelsen:

I forsøgsordningen kan en speed pedelec køre på cykelstien og føres af personer, der er fyldt 15 år. Førere skal bruge cykelhjelm og sikre, at lygterne altid er tændt. Som fører skal du også have en ansvarsforsikring, når du kører på en speed pedelec. Personer under 18 år skal have knallertkørekort eller være omfattet af forsøgsordningen for bilkørekort til 17-årige. Kravet om kørekort vil blive indarbejdet i en ændringsbekendtgørelse.

17
22. marts kl. 12:01

hvilket resulterer i laaaangsom acceleration

Kommentar til René Low: Ja. Jeg vil behændigt undgå at kommentere at det fortrinsvis er kvinder som begår denne fejl. Men min kone har for 2 dage siden beklaget sig over at vores ladcykel startede meget langsomt i lyskryds. Vi har heldigvis indvendigt gear. Så her er det nemt at skifte ned i 1' gear ved stilstand. Hvilket løste problemet.

16
22. marts kl. 12:00

Og hvor er det dejligt, at det stadigt er rugbrødsmotoren, der er den fortrukne til cykler i Danmark. Den gavner både sundhed, miljø og klima.

Et godt bud på hvorfor vi var så forbeholdene. Flyv ikke højere....eller kør endeligt ikke længere end de 4 km som 86% af alle rugbrøds cyklister orker pr dag .

Det er det underligste der kan ske når 10-15-20-30 km på en el-cykel bliver helt almindeligt og uproblematisk.

For nogen bliver det livs forandrede og man træder ind i den super mobile tidsalder. Andre fortsætter på deres museums genstande . Meget kært.

15
22. marts kl. 11:46

Synes ofte elcyklisterne ser ud til blot at træde lidt proforma i pedalerne. Så hvor meget motion giver en elcykel egentlig i forhold til en almindelig cykel?</p>
<p>Er der nogen der har et bud?

Det må du spørge hver enkelt om. Der er en indbygget "motions funktion" i hver eneste el-cykel. Du kan vælge at få absolut ligeså meget motion som den gammeldags cykel, eller kun en lille smule mere end hvis du valgte f.eks en bil transport mulighed .

10
22. marts kl. 10:11

Mange el-cykler har 7 mekaniske gear.

Åh ja suk! Jeg bruger selv 8 udvendige eller 7 indvendige om vinteren, men det er fordi jeg syntes det er sjovt at køre på stejle bakker og i off road terræn.

Det er så komisk at observere københavnere med 7 udvendige gear på en lad cykel med 2 børn og indkøb i. Næsten ingen gider benytte gearet hvilket resulterer i laaaangsom acceleration og overdreven slid på motor. Den formindskede rækkevidde bekymre dem nok mindre da de typisk ikke køre så langt på disse ukomfortable Christiania type lad cykler.

Center motor og 3 indvendige..men lidt dyre.

8
22. marts kl. 09:52

Salget af el-cykler er IKKE Eksploderet. Det er jævnt stigende, hvilket også ses af grafen.

Præcis. Danmark indtager en sidste plads i forhold til resten af vest Europa. Her har man været meget mere interesseret i at omfavne denne nye og åbenlyst mest interessante transport teknologi i det 21ende århundrede.

Fun fact I 2011 var det "meget" mærkeligt med el-cykel. Ja mange blev nærmest forarget . Mest mænd dog, kvinderne var langt mere åbne for den nye teknologi.

Nu er der ingen vej tilbage og alle kommer til at omfavne denne super overlegne transport teknologi.

7
22. marts kl. 08:52

Reglerne gælder "kun" speed pedelec der må køre op til 45 km/t. Almindelige elcykler der må køre op til 25 km/t er ikke omfattet.

Jeg ved det, og det fremgår vist også af linket - måske skulle jeg have skrevet det mere eksplicit.

Personligt synes jeg ikke de “små” elcykler har karakter af motorcykler med deres max 25 km/t og 250W effekt.

De hurtigere cykler er en anden sag. Jeg bliver overrasket hver gang jeg ser en cykel med ~50 km/t i trafikken.

Jeg ville såmænd bare påpege at de regler JAH efterspørger, allerede findes i én eller anden grad :)

5
22. marts kl. 05:39

Der er såmænd klare regler samt krav om forsikring, hjelm og lygter allerede.

Reglerne gælder "kun" speed pedelec der må køre op til 45 km/t. Almindelige elcykler der må køre op til 25 km/t er ikke omfattet.

Alle burde cykle med hjelm og permanent lys.

Man kunne godt være fristet til en speed pedalec et par måneder om året, det vil stadig være cirka 30 min hurtigere til job (hver vej), end den offentlige transport. Men resten af tiden ville jeg stadig skulle bruge en bil for at holde transport tiden under 3 timer. Jeg har 36 gode øst jyske km mellem hjemme og arbejde. Adresserne ligger inden for bygrænsen i henholdsvis Skanderborg og Silkeborg. ;-)

3
22. marts kl. 00:04

Hvornår går det op for myndighederne at elcykler er motorcykler?

Vi har været turen igennem 2 gange før, motorcykler for 120 år siden var ikke meget kraftigere end nutidens elcykler, det samme var tilfældet da knallerterne kom frem som cykler med hjælpemotor for 70 år siden.

Så når historien nu gentager sig med elcykler så var det måske en ide af hensyn til trafiksikkerheden at begynde at stille nogle krav: Hjelm, ansvarsforsikring og evt. nummerplade?

1
21. marts kl. 23:06

El-cyklens succes skyldes at batterierne er blevet væsentligt bedre. De første el-cykler, som blev solgt for 25 år siden havde batterier af Ni-Cd typen. Disse batterier blev ubrugelige efter få år. Derfor forsvandt el-cyklen fra gadebilledet. I dag er batterierne af Lithium ++ kemi. Disse batteripakker har en levetid på 5 år Plus / Minus. Min el-cykel er 5 år og har kørt 8.000 km og alderen begynder at kunne mærkes, især om vinteren. Men batteriet har tilstrækkelig kapacitet til mine ture. Når det en dag ikke kan mere vil jeg have det ombygget med nye celler af et specialværksted. Da cykelfaghandlen tager for høj en pris for et nyt batteri. Jeg er selv min egen cykelmekaniker. Men netop batteriet vil jeg ikke give mig i kast med. Så lige et forslag til forbedring af el-cyklen. Mange el-cykler har 7 mekaniske gear. Har også kørt en el-cykel med 9 gear. De mange gear er blot et irritationsmoment, da man er tvunget til en masse unødvendige gearskift. Familiens nye ladcykel har 3 gear og det er det ideelle antal af gear på en el-cykel. På min cykel med 7 trins gear anvender jeg derfor kun 1 - 4 - 7 gear. Salget af el-cykler er IKKE Eksploderet. Det er jævnt stigende, hvilket også ses af grafen.