Nordjyllands Beredskab måtte natten til tirsdag rykke ud til brand i elbilen Obel Mokka i Gug. Dermed fik beredskabet muligheden for at teste den slukningsmetode, hvor elbilen sænkes ned i en vandfyldt container. Der skal den ligge i 24 timer.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
Hent Profilanalysen og årets ranglister
Profilanalysen 202326. maj kl. 11:24
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
[EDIT] da jeg opdaterede med dette indlæg dukkede alle de gamle indlæg op. ;-)
Jeg evner desværre ikke at finde mit gamle indlæg, men syntes det var relevant. ;-)
Der er tvivl om branden opstod i bilen eller i campingvognen. Bilen stod til opladning. Bilen kørte selv væk fra huset, chaufføren fik forbrændinger på hænderne. På videoen af branden ser det ikke ud til at der var ild i batteriet, så badekaret var for en sikkerheds skyld.
Onsdag aften fik parret en besked fra politiet om, at årsagen til branden formentligt skyldes en kortslutning i de elektriske systemer i campingvognen.
Bilen stod til opladning. Men kunne selv køre væk fra huset. Der er tvivl om branden opstod i bilen eller familiens campingvogn.
Det er en del af hans troll profil. Han hed bare Hansen før. Så det rt udelukkende et forsøg på at provokere.
Jeg er helt enig. Til de uindviede vil jeg tilføje, at det er frugtesløst at besvare provokationerne, da Peters konto samt alle hans indlæg typisk forsvinder inden dagen er omme.
“Føniks” havde været et mere passende selvvalgt kunstnernavn end Diesel, da Peter rejser sig af asken hver dag og poster sine drillerier fra en dugfrisk nyoprettet profil, indtil debat-moderator opdager det og sletter ham igen.
Jeg har valgt at ignorere de mange kontrafaktuelle indlæg de sidste par dage. De er alligevel væk før man får set sig om 🤷♂️
Alle de bedre elbiler har aktiv køling og den virker også ved batteribrand - lige indtil hele batteripakken bryder strukturelt sammen.Kunne det være en ide at elbiler havde en studs, som brandmænd kunne koble sig på og dermed supplere en indbygget slukning eller køling på bilen?
Det eventuelle problem med brand i batterier er på de biler hvor der er sparet på batteriet. Det er hovedsageligt ved de billigere modeller af BEVer og ved PHEVer.
Det ser ikke ud til at der var antænding i batteriet, så dette var måske bare en god lejlighed til at beredskabet kunne afprøve badekarret
Kunne det være en ide at elbiler havde en studs, som brandmænd kunne koble sig på og dermed supplere en indbygget slukning eller køling på bilen?
Hun forudser at fremtidens EV får (endnu) kortere rækkevidde.
Ja vi tager elbilen til og fra arbejde. Toget til ferie destinationen i europa og lejer et køretøj der hvis der er behov.
Jeg ser ikke et problem.
Lithium, begrænset resource ?De batterier, vi bruger i dag, er primært litium-ion batterier. Litium er en forholdsvis begrænset ressource,
Niks!
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/No-The-World-Isnt-Running-Out-Of-Lithium.html
Og så kan det genbruges i takt med batterierne er udtjent
https://www.redwoodmaterials.com/
(blot en ud af flere der arbejder med genbrug)
Nyheden i artiklen var: "...Nordjyllands Beredskab for første gang tog metoden i brug..."
Så BEV fans behøver ikke bekymre sig over om overrapporting af BEV brande ift. ICEV...
Jeg synes det ser ud til at bilen er helt udbrændt, men at batteripakken set nedefra er intakt.Jeg så lige videoen i artiklen og den ser lidt varm ud i bunden....
Hvis der var ild i batteripakken kunne den ikke slukkes ved at sprøjte vand på den. Så sandsynligheden taler for at at det var en almindelig bilbrand som vi ser tusind af hvert år.
Anyhow godt at beredskabet sikrer sig med badekarret
Hvad angår #8 så ignorer venligst trolden. Han kan tilsyneladende ikke gøre for det.
Desværre nævner artiklen ikke om det rent faktisk var en batteri brand, eller bare en brand i bilen. Og det er vel strengt taget kun nødvendigt at dyppe bilen hvis der er ild i batteriet eller overhængende fare for at der går ild i batteriet.
Jeg så lige videoen i artiklen og den ser lidt varm ud i bunden....
Vi har derfor endnu til gode at se om brande i elbiler følger mønsteret for almindelige biler, eller de nuværende tal er over- eller underrepræsenteret, og om der er forskel i konsekvenserne ved de to typer bilbrande.
Ifølge artiklen ved TV2 nord, tælles elbiler og htbridbiler som en type. Hvilket er misvisende da det er to forskellige biltyper. Lige ledes skulle hybrid selvfølgelig ikke tælles med ICE biler.
Desværre nævner artiklen ikke om det rent faktisk var en batteri brand, eller bare en brand i bilen. Og det er vel strengt taget kun nødvendigt at dyppe bilen hvis der er ild i batteriet eller overhængende fare for at der går ild i batteriet.
Statistikken er dog mere sikker for almindelige biler, hvor der er langt flere observationer (1.000'er) og en større population (mio'er) end for elbiler, som endnu udgør få tilfælde (1-10) og en langt mindre population (1.000'er).
Populationens størrelse bør ikke betyde meget når vi har så mange samples allerede.
Vi har derfor endnu til gode at se om brande i elbiler følger mønsteret for almindelige biler, eller de nuværende tal er over- eller underrepræsenteret, og om der er forskel i konsekvenserne ved de to typer bilbrande.
Hvis vi antager at brandtilfælde er nogenlunde normalfordelte, har du under 3% fejlmargin på empiri ved 1000 samples af en population, og under 1% ved 10.000 stikprøver.
Det bør ikke rykke væsentligt på konklusionen hvis der i morgen var 100x så mange elbiler som i dag.
Nu findes der elbiler andre steder i Danmark, elbiler tælles i millioner.Statistikken er dog mere sikker for almindelige biler, hvor der er langt flere observationer (1.000'er) og en større population (mio'er) end for elbiler, som endnu udgør få tilfælde (1-10) og en langt mindre population (1.000'er).
Statistikken er dog mere sikker for almindelige biler, hvor der er langt flere observationer (1.000'er) og en større population (mio'er) end for elbiler, som endnu udgør få tilfælde (1-10) og en langt mindre population (1.000'er).
Vi har derfor endnu til gode at se om brande i elbiler følger mønsteret for almindelige biler, eller de nuværende tal er over- eller underrepræsenteret, og om der er forskel i konsekvenserne ved de to typer bilbrande.
...til trods for at frekvensen af bilbrande i elbiler og fossile ditto er strort set den samme (0.06%). "Badekaret" behøves dog kun lige fyldes så meget at batteriet er dækket, så 40 - 50 cm vand er ofte tilstrækkeligt og brander er slukket inden de putter bilen i karet - så reelt er det blot "efterslukning" af branden.
Tilsyneladende er der kun én elbil i Gug, og han/hun hedder "Obel Mokka".
Eller er der tale om en Opel (ud af potentielt flere)?