Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Sponseret indhold

Lydeksperter: Ledninger gør folk trygge

Hos GN Group har de årtiers erfaring med at producere teknologi, som vi tager helt ind på kroppen – ja, faktisk helt ind i øregangene. Firmaets UX-specialister rejser løbende til mange forskellige lande for at observere brugernes vaner i forskellige kulturer, og den viden bruger de til at udvikle fremtidens møderumsløsninger.

Af TECH RELATIONS for GN Group
(Fra venstre) Anders Brandt, Senior Systems Engineer, Mai Østergaard Skipper, UX Designer, og Leo Larsen, Senior Director, Audio Research, kombinerer kulturel og teknologisk viden til at videreudvikle Jabras møderumsløsninger. Illustration: Tech Relations

Vi bader efterhånden i nye digitale mødeværktøjer. De 'gammeldags' fysiske møder suppleres med digitale møder på Skype, Microsoft Teams, Webex eller Zoom, og almindelige telefonsamtaler ændres til videomøder, hvor små grupper samarbejder.

Vores fysiske mødelokaler er også blevet ændret, og især er antallet af små mødelokaler eksploderet ude i virksomhederne. Hvert lokale har sin egen storskærm og udstyr, der kan forbinde til kollegaer i den anden ende af landet eller den anden ende af verden.

Efterhånden som de fleste job bliver mere og mere specialiserede, er det nemlig afgørende, at vi kan arbejde sammen med andre for at skabe værdi.

Derfor er det også et strategisk satsningsområde for GN Group, der vil udnytte virksomhedens viden om både brugeradfærd, lyd og video. For hvordan får man møderne til at fungere bedst? Det arbejder både UX-specialister og ingeniørerne hos GN Group konstant med at undersøge.

Lydkvalitet afgørende

GN Group er kendt for sin højt specialiserede viden om lyd. Dertil kommer en solid erfaring med at bygge hardwareløsninger i både høreapparater (ReSound) og trådløse headsets (Jabra). Den viden har det været oplagt at genbruge i markedet for møderumsløsninger, hvor GN Group udviklede sin egen speakerphone-serie.

Med det øgede fokus på samarbejde via nettet har det været oplagt at tilføje video til løsningspakken.

Derfor hev GN Group sidste år den store pengepung frem og købte det amerikanske firma Altia Systems, der med sin kompakte videoløsning PanaCast har været et perfekt supplement til GN Groups arbejde med at lave løsninger til små møderum.

Jabra PanaCast er bygget på en løsning med tre kameraer og software, der 'svejser' billederne sammen til et 180-graders billede, så man kan få alle i lokalet med. Samtidig er softwaren i Jabra PanaCast i stand til at detektere, om der er et whiteboard i lokalet, og fremhæve det i et vindue for sig, så det bliver nemmere for de øvrige deltagere reelt at læse indholdet.

Brugerne er svære at forudsige

Parallelt har GN Group videreudviklet sin speakerphone-serie med Jabra Speak 710. En af de fagfolk, der var med til at videreudvikle Jabra Speak 710’eren, var UX designer Mai Østergaard Skipper, der ser på brugernes reelle adfærdsmønstre og arbejder det ind i analysen af brugernes behov.

»Vi er ofte ude at undersøge vanerne hos både Jabra-brugere og non-Jabra-brugere. Da der er væsentlig forskel på brugernes adfærd, behov og udfordringer, rejser vi som regel til flere forskellige lande for at lave vores undersøgelser,« fortæller hun.

»I Europa er folk f.eks. mere tøvende, når det gælder brug af voice assistants, hvor amerikanerne er hurtigere til at tage ny teknologi ind. Alle de nye home assistant-højttalere som Amazon Echo og Google Home har de taget mere til sig derovre, og det påvirker, hvordan de bruger vores produkter. De er også mere åbne over for nye features, selv om de ikke altid bruger dem allesammen.«

»Og så er der faktisk også en forskel i, hvad folk forventer af udseendet. I Danmark kan vi godt lide et ret rent look i skandinavisk tradition. Der forventer de et look, der bliver lagt mere mærke til, i andre lande. For at holde vores speakerphone så elegant som muligt, sørger vi for, at lyset i knapperne dæmpes, så de ikke står og lyser og dermed distraherer undervejs,« forklarer hun.

»Forskellige stemmer til private og til erhverv«

I udviklingsprocesserne er det tit en kamp frem og tilbage mellem UX-eksperterne og ingeniørerne, når man skal afgøre, hvad der er muligt.

»Da vi lancerede den første Jabra Speak 410-model, havde vi en teknisk begrænsning, der gjorde, at den lyd, den gav, når man tændte produktet første gang, ikke lød særlig godt,« husker Mai Østergaard Skipper.

Det var teamet ikke tilfredse med, fordi en start-lyd har stor betydning for forbrugernes oplevelse af det produkt, de lige har købt.

»Vi har faktisk valgt at give produkterne flere forskellige stemmer. Produkter, der sælges til privat-segmentet, har tit en lidt friskere stemme, hvor erhvervsløsninger har en lidt mere formel stemme. Mine kollegaer i Audio-afdelingen er virkelig dygtige til at finde den tone og stemme, som passer til de forskellige produkter.«

Selv om Jabra Speak 710’eren på ydersiden ligner forgængeren, så er der tale om et pænt spring i teknologien, forklarer Mai Østergaard Skipper. Alligevel må brugerne ikke blive mødt med noget, der er radikalt anderledes.

»Det er et arbejdsprodukt, og folk forventer at kunne tage den lige ud af æsken og få den til at fungere.«

»Ledninger gør folk trygge«

Den nye udgave – Jabra Speak 710 – opdager automatisk, hvis der er en anden tilsvarende model i nærheden, som den kan koble sig sammen med og dermed dække et større møderum, samtidig med at den kan levere stereolyd, når man spiller musik. Den er også blevet forsynet med en diskret holder til en dongle, fortæller Anders Brandt, der er Senior Systems Engineer.

»I princippet kunne man bare forbinde sin speakerphone til en pc med Bluetooth, men pc’ens Bluetooth virker ikke altid særlig godt,« forklarer han. Derfor leverer Jabra en Bluetooth-dongle med. Folk kan også benytte den indbyggede USB-ledning.

»Det kan godt være, at produktet fungerer lige så godt med Bluetooth som med ledninger, men når medarbejderne sidder i et møde med topcheferne, er der ingen, der ønsker at lege med risikoen for, at forbindelsen går ned, eller at din speakerphone løber tør for strøm,« forklarer Anders Brandt.

Jabra Speak 710 har en højtydende, omnidirektional mikrofon med 360-graders opsamling af lyd, hvilket lader alle blive hørt i et mødelokale. Illustration: Tech Relations

Ud over den rene hardware-løsning, der sørger for transmission af lyd og billede, så arbejder GN Group også med en stribe samarbejdspartnere som Microsoft, Cisco WebEx, Zoom, etc.

»Når vi er i stand til at fange både lyd og video i et lokale, så er det også muligt at bygge en stribe software-services oven på. Man kan f.eks. monitorere, om udstyret fungerer eller skal fejlmeldes, man kan måle belægningsprocenten i de forskellige lokaler, og man kan fjerne en mødereservation, hvis folk ikke dukker op, så andre kan komme til,« forklarer Anders Brandt.

Selv om Jabra Speak 710’eren er udviklet til små kompakte møderum eller personlig brug, så har teamet ofte oplevet, at speakerphonen bliver brugt i større mødelokaler.

»Det er den ikke tænkt til. Der skal man have fat i vores store Jabra Speak 810-model, som har seks mikrofoner indbygget, og som derfor kan dække et meget større møderum.«

»Vi mødte faktisk en enkelt bruger, der havde sat den op på væggen. Det er den egentlig ikke bygget til,« griner Anders Brandt.

»Nogle gange har brugerne simpelthen mere fantasi, end vi lige havde forestillet os.«

God lyd er kompliceret

GN Group har årtiers erfaring både med at producere hardware, hvor teknologien bliver presset til det yderste, og ikke mindst med at kombinere software og hardware, så talelyd går klart igennem hos brugerne.

Alligevel er der mange udfordringer i at lave en god speakerphone, fortæller Leo Larsen, der er Senior Director hos GN Audio Research, hvor han arbejder med krydsfeltet mellem akustik og elektronik.

Han starter med at understrege, at der er stor forskel på at lave højttalere, der skal spille musik, og så speakerphones, der skal gøre det nemt at føre en hurtig dialog mellem to parter.

»Den første udfordring er, at man sætter en mikrofon ned lige foran højttaleren. Vi er nødt til at sikre, at vi kun fanger det, der kommer via mikrofonen. Det er en udfordring i sig selv.«

»Når folk kommer lidt længere væk, så kommer det meste af lyden fra refleksioner fra forskellige flader i lokalet. Det gør det til en udfordring at kunne styre ekko og delays,« forklarer Leo Larsen.

Han forklarer også, at en af de klassiske udfordringer ved mødesystemer er, at man nemt kommer til at tale hen over hinanden på grund af de forsinkelser, der opstår, fra noget bliver sagt, til det bliver afspillet i den anden ende.

»Vi arbejder hele tiden hen mod at opnå fuld duplex – at dialogen kan gå begge veje. Det er en konstant udfordring, hvor vi hele tiden prøver at gøre det bedre,« siger Leo Larsen.

Personerne bag interviewet

Fra venstre Leo Larsen, Senior Director Audio Research, Mai Østergaard Skipper, UX Designer, og Anders Brandt, Senior Systems Engineer. Illustration: Tech Relations