Sponseret indhold

Lavtflyvende satellitter – Cobham SATCOM melder sig i det nye rumkapløb

Snart sender Jeff Bezos og Elon Musk tusindvis af små satellitter i kredsløb omkring jorden. Cobham Satcom i Lyngby vil bygge den jordbaserede infrastruktur til de nye Low-Earth Orbit-systemer.

Af TECH RELATIONS for Cobham SATCOM
Cobham byder lige nu på flere store udviklingsprojekter. Når de falder på plads, skal der udvikles nye produkter på meget kort tid. Det kræver blandt andet en del nye folk – hurtigt, siger Thomas Evers Christensen (tv), der sammen med Global Lead for Hardware Brian Sveistrup Jensen inspicerer en parabol. Illustration: Jeppe Carlsen

De er små, de er billige, de er lavtflyvende – og der er mange af dem. Tusindvis af små satellitter skal sendes i kredsløb omkring jorden. Hi-tech-superstjernerne Jeff Bezos og Elon Musk er blandt de aktører, der har meldt sig i det nye rumkapløb. Det samme gør Cobham SATCOM i Lyngby, en af verdens førende udviklere af de modtagestationer og terminaler, der udgør den jordbaserede del af systemet.

Cobham SATCOM er på udkig efter ingeniører til at udvikle en ny generation af Low-Earth Orbit-systemer.

»Der sker meget i satellit-verdenen for tiden,« forklarer Thomas Evers Christensen Vice President for R&D i Cobham SATCOM.

Thomas Evers Christensen, Vice Presidnet for R&D Illustration: Jeppe Carlsen

»De nye Low-Earth Orbit-satellitter kræver en ny infrastruktur på jorden. Der skal vi være med. Vi er allerede stærke på udstyr til eksisterende satellitsystemer. Det gælder både de store modtagestationer og de mindre satellitterminaler, som bruges bl.a. på skibe. I disse systemer hænger satellitterne omkring 36.000 km over jordens overflade og er geostationære, dvs. de står stille på samme sted set fra jorden. Det gør de kommende Low-Earth Orbit og Medium-Earth Orbit-satellitsværme ikke. Desuden flyver de meget lavere i en højde på mellem 500 og 2000 km.«

Ny jordbaseret infrastruktur

»Den jordbaserede infrastruktur til de nye LEO/MEO-systemer er endnu i sin vorden. Det er den, vi vil være med til at bygge. Til det formål udvikler vi helt nye platforme, både for software, hardware og elektronik. Det bliver en fuldstændig ny generation af systemer, og vi får brug for mange ingeniører til at løse den opgave - både nyuddannede og erfarne.«

Thomas Evers Christensen vurderer, at Cobham SATCOM får behov for at øge staben af udviklere med mellem 20 og 40 procent inden for det kommende år.

»Lige nu byder vi på flere store udviklingsprojekter. Når de falder på plads, skal vi udvikle nye produkter på meget kort tid. Det kræver blandt andet, at vi får mange nye folk om bord – hurtigt. Det kræver også, at vi hele tiden forbedrer vores måde at arbejde på.«

Masser af udfordringer

Ifølge Global Lead for Hardware Brian Sveistrup Jensen tilbyder Cobham SATCOM masser af tekniske udfordringer:

Brian Sveistrup Jensen, Global Lead for Hardware Illustration: Jeppe Carlsen

»Vi bygger paraboler med en pege-nøjagtighed på 0,1 grad. Det er der ikke så mange andre i verden, der kan. Du skal kombinere mekanik, styringselektronik og software i en terminal, der sidder på broen af et skib. Selvom skibet hopper rundt i en storm i Nordsøen, skal terminalen holde forbindelsen til en satellit, der svæver langt over jorden.«

»I stedet for at connecte til én geo-stationær satellit følger den nye generation af LEO/MEO- terminaler de nye lavtflyvende satellitter i deres bane. Når en satellit forsvinder i horisonten, skifter terminalen til den næste inden for rækkevidde. Typisk bruger man to antenner for at sikre en optimal forbindelse. Men vi har et langsigtet mål om at erstatte de to antenner med én. Vi kigger bl.a. på, om et fladt antenne-panel, der kan styres elektronisk, kan være en løsning på denne tekniske udfordring. Det er én af de mange opgaver, man kan arbejde med som ingeniør hos os,« siger Brian Sveistrup Jensen.

Ny global R&D-organisation

Den jordbaseret infrastruktur til LEO/MEO-systemer er et af flere områder, som Cobham SATCOM satser på. En række andre store teknologiprojekter er under forberedelse. Sideløbende er man ifølge Thomas Evers Christensen i fuld gang med at modernisere virksomheden.

»Vi havde brug for at modernisere kulturen og arbejde sammen på nye måder. Derfor har vi etableret en ny, global R&D-organisation. Tidligere var vi inddelt efter lokationer og produktgrupper. Nu samler vi udviklerne efter deres faglighed i fire tværgående grupper med ansvar for henholdsvis projektledelse, mekanik, hardware og software. Samtidig arbejder vi på at forbedre vores processer og vores interne projektmodel. Kort sagt, så forandrer vi virksomheden på mange fronter, og jeg tør godt sige, at man som nyansat vil få stor indflydelse på, hvordan vi som virksomhed udvikler os fremover.«

Brian Sveistrup Jensen stemmer i:
»2020 har været - og er stadig - et år i forandringens tegn, hvor vi forbereder os selv på en fremtid fuld af nye forretningsmuligheder. Det ny ejerskab har betydet, at vi ændrer vores organisation til at kunne levere resultater betydeligt hurtigere end tidligere. Som ingeniør i Cobham SATCOM arbejder man med nogle af de dygtigste kolleger inden for en række ingeniørdiscipliner: elektronik, mekanik og software - vi har det hele. Og som ingeniør kan jeg kun tænke på få arbejdspladser, der kan tilbyde muligheden for at arbejde med så kompleks produktudvikling som vores til et verdensomspændende marked.«