Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Sponseret indhold

Odense heles efter 50 år: Kompliceret ingeniøropgave blev ren Indiana Jones

Swecos ingeniører kæmpede med alt fra letbane til 1.000 år gammel bispesarkofag og en antik hundelort, da de bl.a. dimensionerede en kæmpe parkeringskælder under Odense Centrum uden at vide, hvad den skal kunne bære.

Af TECH RELATIONS for Sweco
I mere end 50 år har Thomas B. Thriges Gade i Odense været et åbent sår, der splittede byens kerne i to. Nu er Swecos arkitekter og ingeniører med til at hele byen Illustration: Sweco

I den tidlige middelalder gik en hund rundt i centrum af Odense, hvor den gjorde det, hunde nu gør: Den lagde en lort. En helt almindelig en af slagsen, som byer er fyldt af, og som plejer at forsvinde ret hurtigt, når fluer og regnbyger har gjort deres.

Men da Swecos ingeniører sammen med arkæologer gik i gang med at grave dele af Thomas B. Thriges Gade op som led i Odenses store byfornyelsesprojekt, fik en af arkæologerne en overraskelse mellem fingrene: en let knoldet, lidt aflang og fugtig klump - som selv efter 800-900 år i jorden stadig lugter, som den slags nu gør.

Åbning af 1.000 år gammel bispegrav

Den stinkende hundelort er blot en af 11.000 arkæologisk interessante genstande, der dukkede op forud for den større ombygning af den centrale trafikåre i Odense. Her arbejder man på at erstatte den meget trafikerede gade, der har delt centrum i to, med et helt nyt kvarter, som skal få bykernen til at smelte sammen igen.

Det samlede projekt er en kompliceret ingeniørmæssig affære, der strækker sig over 9-10 år og involverer utroligt mange delelementer og næsten alle de samarbejdsparter, man kan forestille sig som ingeniør.

Læs også: Gennembrud: Sweco halverer fjernvarmetemperatur i 105 danske boliger

»Byggeriet går helt ind i det gamle centrum af Odense og ligger ret tæt ved byens domkirke – derfor vidste vi, at der var stor sandsynlighed for, at man ville ramle ind i sjældne fund,« siger Rune Brydegaard Andersen, der er gruppeleder hos Sweco. Han har arbejdet med projektet stort set lige siden begyndelsen.

Historien fortsætter under billedet

Selv efter 900 år i jorden har hundelorten stadigvæk en distinkt odeur Illustration: Odense Bys Museer

Hans forventninger holdt stik, og derfor viste det sig ganske fornuftigt at få arkæologerne på banen meget tidligt, så projektet ikke senere blev forsinket.

Fundene væltede frem. Arkæologerne fandt blandt andet en bispegrav, der var ca. 1.000 år gammel, en voldgrav, en vippebro og en kirkegård, der indeholdt 300 gamle grave. Særligt bispegraven var helt unik og regnes for et af de største arkæologiske fund i Danmark.

”Det var lidt Indiana Jones-agtigt at se dem åbne stenlåget på sarkofagen første gang. Vi kunne også se, at nogen på et tidspunkt har gravet 20 cm ind i kanten af den gamle sarkofag, men vi ved faktisk ikke, om det er nogen, der har været uvidende om, hvad de har ramt – eller om de blot har skyndt sig at dække den til igen.”

Graven har – sammen med andre genstande – været med til at dokumentere, at Odense er betydeligt ældre end de godt 1.000 år, man hidtil har regnet med. Til trods for de omfattende fund er byggeriet ikke blevet forsinket.

Læs også: Swecos guldeventyr: Bygger landingsbane 650 meter under jorden

»Vi sørgede for at inddrage Odense Bys Museer helt fra starten, og det har givet et forbilledligt samarbejde,« siger Rune Brydegaard Andersen.

Det lykkedes for arkæologerne at gennemgå de forskellige områder inden for tidsplanen, så de kunne frigives løbende til det store byforvandlingsprojekt.

Robust fundament til ukendt fremtid

To af de helt store ingeniørmæssigt udfordrende opgaver for Swecos ingeniører er konstruktionen af en p-kælder med plads til 950 biler og sammenkædning af byen oppe i gadeplan. Den 750 meter lange p-kælder byder på en stribe tekniske og designmæssige udfordringer.

Et centralt element i p-kælderen er den gennemgående catwalk, hvor ovenlys og en markant gul farve leder fodgængerne sikkert gennem p-kælderen.  Illustration: Tech Relations

»P-kælderen har generelt haft stor interesse, og det har derfor været vigtigt, at det ikke bare blev en betonklods under jorden, men et design, som er med til at tegne Odense som by. Derfor er p-kælderen designet med en gennemgående gul-malet ‘catwalk’, som er forsynet med ovenlys, der gør det trygt for fodgængerne. Det var en af grundene til, at vi vandt opgaven,« fortæller Rune Brydegaard Andersen

Catwalken, hvis dæk ligger højere end det øvrige dæk i parkeringskælderen, løber i den ene side. Det betyder, at man ikke har det normale modsatrettede tryk mellem kældervæggene. Derfor har Sweco måttet sikre, at trappetårnene i den side kunne tage det differenstryk, som jorden udenfor giver på p-kælderen samt de vandrette laste fra bygningerne over parkeringen.

En anden unik udfordring ved p-kælderen var, at Swecos folk skulle dimensionere den, før man vidste, hvad der ville blive bygget oven på. Samtidig skulle man sørge for at bygge med standardelementer for at skabe en fornuftig økonomi og få det til at gå op med kravene til en p-kælder.

»For at holde en god økonomi holder vi os til et grid på 8,1 meter, der gør det muligt at bygge med gængse huldæk-elementer i bygningerne over kælderen. Men et normalt parkerings-grid er 17 meter i længden, så her har vi 0,8 meter mindre at gøre godt med. Derfor måtte vi lave en masse lavpraktiske test-opstillinger og test-kørsler i en parkeringskælder for at se, om der var manøvreareal nok,« siger Rune Brydegaard Andersen.

Noget af det, Sweco har analyseret, er den vægt, som de bærende elementer i kælderen er dimensioneret til.

»Fyldlaget over kælderen varierer meget i tykkelse, og derfor er vi nødt til at lastkompensere. Her har vi fundet frem til et glasskumgranulat, som er et særligt let og stærkt materiale. Det har både den fordel, at man kan køre på det med det samme, og at det er nemt at grave lodrette kanaler i, hvis andre senere skal grave på stedet. På den måde har vi fået skabt en meget robust løsning for fremtiden,« forklarer Rune Brydegaard Andersen.

Ekstremt mange berøringsflader

Ombygningen af Thomas B. Thriges Gade har næsten så mange berøringsflader med andre projekter, som et byggeri kan have.
Der er hele 19 byggefelter i området, hvor der skal være både boliger, butikker og kontorer. Af dem rækker hele 15 ind over p-kælderen. Dertil kommer fire byggerier lige uden for området.

Swecos parkeringskælder deler fundament med det store Odeon-musik- og kongrescenter, der er blevet bygget samtidig med de øvrige projekter. Få hundrede meter længere mod syd er man netop gået i gang med et helt nyt H.C. Andersen-museum. Begge projekter har naturligvis givet et stort behov for koordinering og tilpasning undervejs.

»Odense Kommune har også vedtaget planer for en helt ny letbane, der skal løbe gennem området. Letbanen får to stoppesteder i området, og det betyder selvfølgelig, at vi har koordineret tæt med dem igennem hele processen,« fortæller Rune Brydegaard Andersen.

Da Thomas B. Thriges Gade eksisterede, lå stort set alle typer af forsyningsrør og ledninger midt under gaden. Men her skal den nye parkeringskælder ligge, og derfor er alt blevet flyttet.

»Der findes ikke den type rør eller ledning, vi ikke har haft fat i: Vand, kloakering, el, tele, fiber og affaldssug er alt sammen blevet flyttet ud i kanten af området,« fortæller Rune Brydegaard Andersen.

Byen sys sammen med klinker

Et af de vigtigste formål med hele projektet er at få kædet de bydele sammen, der i sin tid kom til at virke adskilte. Her arbejder man både med arkitektur, gadepassager og klinkefarver.

»Vi genetablerer tre-fire passager for cyklister og fodgængere i området, så folk igen færdes på tværs. Nogle af de gamle gader, som Hans Jensens Stræde og Overgade-Vestergade, bliver genetableret, men vi skaber også helt nye byrum og nye passager,« siger Rune Brydegaard Andersen.

Gruppeleder Rune Brydegaard Andersen demonstrerer hvordan Sweco har arbejdet med forskellige mønstre og nuancer af Odenses særpræget gule klinketyper.​​​​ Illustration: Tech Relations

»Odense har sin helt egen gule klinketype, som vi kommer til at bruge i hele området. Men vi arbejder med forskellige røde og mørke nuancer og forskellige mønstre i belægningen for at signalere, om det er fodgængere eller cyklister, der har fortrinsret på et område.«

»Vi har tidligere lavet prøvearealer, hvor vi har haft besøg af både ældreråd og handicapråd, for at de kunne afprøve, hvordan belægningen virker for svagtseende eller folk, der bruger rollator. Vi har også holdt mange møder for at få input fra bygningsejere omkring udeservering, træer og bænke. På den måde har det meget været en iterativ proces,« siger Rune Brydegaard Andersen.

Nogle opgaver er større end andre. Nogle er så store, at de tager et årti. Sådan et projekt er ombygningen af Thomas B. Thriges Gade i Odense.

Og den 800-900 år gamle, stinkende hundelort? Den er blevet lagt i en pose og konserveret, så man kan studere, hvad hunden har spist, og få flere brikker til at forstå livet og miljøet i den fynske hovedstad. Derefter skal pølsen lægges i glasrør og udstilles på museum. Finere kan det næsten ikke blive - selv i H.C. Andersens fødeby.