close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jernbane

Kampsax bygger jernbane gennem Irans uvejsomme bjerge

Ingeniør Jørgen Saxild fra Kampsax berettede ved et foredrag i Ingeniørforeningen om de vanskelige forhold, under hvilke det danske konsortium var i færd med at anlægge ‘Den transiranske Jærnbane’.

17. feb 2018 2

160 meter beton-prop: Tyskere støbte tunnelboremaskine fast for at redde tunnel

I næsten et halvt år har en tysk tunnelboremaskine stået faststøbt i en jernbanetunnel. Nu fjernes betonen, så man kan finde ud af hvor skadet maskinen er og genoptage tunnelbyggeriet.

15. feb 2018 7

Leder: Eltog med kun 200 km/t er en halvhjertet satsning

9. feb 2018 55

Konkurstruet italiensk entreprenør ude af kontrakt på ny Storstrømsbro

Den konkurstruede italienske entreprenør Condotte kunne ikke overtale en italiensk dommer til at give selskabet lov til at underskrive kontrakten på den nye Storstrømsbro. Nu vil Vejdirektoratet underskrive kontrakt med de to øvrige spillere i konsortiet.

31. jan 2018 8

Hollandsk godstog skal køre 100 km, uden at føreren rører en finger

Toggiganten Alstom skal teste førerløs kørsel med godstog i Holland. Forventningen er øget kapacitet på strækningen og lavere energiforbrug. Der er dog lang vej, til lokomotivføreren kan undværes helt.

23. jan 2018 5

Signal-kaos hakker sjællandske pendler-strækninger over i to

De forsinkede signaler rammer nu pendlerne. I en årrække risikerer de at skulle skifte tog fra Nykøbing Falster og Kalundborg til København.

10. jan 2018 8

Batteritog: Den mest oplagte besparelse er broerne – og så alligevel ikke

ANALYSE: Over syv milliarder kroner bruger Banedanmark på at hæve broer eller sænke spor for at gøre plads til køreledninger. I teorien kan et tog sagtens bygges til at køre under broerne uden at få strøm fra nettet, men i praksis lader løsningerne vente på sig.

8. jan 2018 65

DTU-notat: Batteritog kan erstatte elledninger langs en del af de danske skinner

Forsinkelsen af de nye togsignaler betyder, at det på tide at regne alternativet igennem, mener forskere fra DTU.

8. jan 2018 67

Skal omstridt jysk bro rives ned? Nu skal sagen for højesteret

Først dømte byretten, at Banedanmark har foretaget ulovlig ekspropriation for at flytte en bro i forbindelse med elektrificering af banen mellem Lunderskov og Esbjerg. Så dømte landsretten, at Banedanmark har handlet lovligt. Nu står sagen over for afgørelse ved Højesteret.

4. jan 2018 12

Professor: DSB er ikke det logiske valg til at styre førerløse S-tog

DSB har hverken erfaring med infrastruktur, driftcentraler eller med at udbyde togdrift. Derfor undrer lederen af DTU's transportforskning sig over politikernes valg af netop DSB som ansvarlig for udbud af de kommende førerløse S-tog.

22. dec 2017 3