close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jernbane

DB Cargo efter dødsulykke: Vi ved ikke, hvordan det kunne ske

Hverken Havarikommissionen eller transportfirmaet har kunnet opklare, hvad der gik galt, da en elev mistede livet. Dødsulykken har fået firmaet til at stramme sikkerheden overalt.

11. dec 2017 8

Ikke engang politikerne må læse stor undersøgelse af signalprojektet

Delolitte har lavet en 350 siders rapport om det skandaleramte signalprojekt. Men kun 11 siders resume slipper udenfor ministeriet vægge.

8. dec 2017 9

Budget på 23 milliarder: Skal Danmark trække i nødbremsen til nye togsignaler?

Selv om projektet er fordyret to gange og er ni år forsinket, er udskiftning af de danske togsignaler stadig langt den bedste løsning, mener både Banedanmark, politikere og Transportministeriet. Men ikke alle er enige.

4. dec 2017 53

Video: Transportminister forklarer »virkelighedens« ansvar for signalproblemer

Transportministeren meddelte, at virkeligheden har ansvaret for syv års forsinkelser af togsignaler. Nu uddyber han i folketingssalen.

4. dec 2017 4

Her producerer danske ingeniører togsignaler til Norge

Kom med direktør Peter Sonne på rundtur hos Bombardier, som på Avedøre Holme i udkanten af København producerer signalanlæg og reservedele til jernbanen med eksisterende teknologi. En af de store ordrer går i disse år til Norge, som fornyer sine signaler med dansk teknologi, selv om også normændene skal skifte det den ERTMS-standard, som lige nu volder så mange kvaler i Danmark.

1. dec 2017 1

Som at pendle i en veteranbil: Minister afviser kritik af nye togsignaler

De nuværende signaler er usikre, forældede og forsinker togene, mener transportminister Ole Birk Olesen.

1. dec 2017 8

Nye akseltællere kan fjerne hver fjerde signalfejl

En del af signalprojektet er at udskifte den gamle teknologi med at sende strøm gennem skinner for at holde øje med togene med moderne akseltællere. Det behøver man imidlertid ikke at opgradere signaler for.

1. dec 2017 26

Banedanmark: »Udviklingen går kun én vej«

Styrelsen fastholder på trods af en uventet positiv fejlstatistik for de gamle togsignaler og kritik fra adskillige branchefolk, at det er nødvendigt at rulle et 23 milliarder kroner dyrt signalsystem ud på landsplan.

1. dec 2017 6

Nye signaler til 23 milliarder bygger på skrupforkert skrøne

De danske togsignaler har nået absolut sidste udløbsdato, og forsinkelserne kommer til at eksplodere, lød den officielle begrundelse for at investere i et nyt og uprøvet signalsystem. Men det afviser branchekilder, der bakkes op af statistikken.

1. dec 2017 35

EU giver ny milliard-støtte til at køre hurtige eltog til Rødby

EU-Kommissionen tildeler det største støttebeløb i en ny uddeling til jernbanen mellem Ringsted og Rødby, som skal forsynes med elmaster og et nyt signalsystem.

30. nov 2017