Sponseret indhold

Jabra kigger nu på Sony og Apple som konkurrenter - ruster sig med flere folk og en ny tilgang til udvikling

Udviklingen af headsets og trådløse earbuds er i rivende udvikling og danske GN Audio vil under sit lead brand Jabra fastholde sin position helt i toppen af markedet. En ny udviklingsfilosofi gør det muligt at kunne konkurrere med de største virksomheder inden for forbrugerelektronik.

Af TECH RELATIONS for GN Audio
Den nye udviklingsfilosofi hos GN Audio brandet Jabra, har ført til indførelsen af såkaldte experience & technology teams. Her tager arbejdet udgangspunkt i, hvilken brugeroplevelse en given feature eller et givent produkt skal give og hvilken teknologi, der skal modnes for at levere den. På billedet fra venstre: Denise De Leuw Kristensen, Henning Schwarz, Bolaji James Adesokan, Nuno Beleza Freire, Anne Marie Sänger og Brian Hermann. Illustration: Jeppe Carlsen

True Wireless – ægte trådløse – earbuds til mobiltelefoner markerer starten på et nyt kapitel for Jabra, der som del af GN Audio kaster det gamle, hæderkronede danske selskab med udgangspunkt i GN Store Nord ud i det enorme marked for forbrugerelektronik. Det betyder, at feltet af konkurrenter udvides til også at omfatte elektronikgiganter som Apple og Sony. Hurtigere modning af ny teknologi og øget fokus på brugeroplevelser er afgørende for at være med.

Hjemmearbejde giver efterspørgsel på headsets

Samtidig fortsætter Jabra bestræbelserne på at fastholde og udbygge markedspositionen indenfor headsets til for eksempel contact centers. Endelig har stigningen i hjemmearbejde som følge af corona-pandemien ført til en eksplosion i efterspørgslen på headsets til hjemmekontor. Så der er nok at se til for virksomheden med hovedsæde i Ballerup, der globalt i dag beskæftiger 6.500 medarbejdere i hele GN gruppen.

Skal ansætte mere end 100 ingeniører i 2021

Derfor står GN Audio foran en markant oprustning af medarbejderstaben. Dels skal der bruges et stort antal specialiserede ingeniører indenfor audio-området, og dels skal der bruges en masse usability-folk. Den kombination er udtryk for, at man hos Jabra går til udviklingsarbejdet ud fra en ny filosofi, hvor der er lige så meget fokus på brugeroplevelsen som på teknologien.

Experience & technology teams

Head of R&D product conception Brian Hermann kalder selv det arbejde, der foregår i experience & technology teams, for ”at arbejde i det ukendte” Illustration: Jeppe Carlsen

Den nye udviklingsfilosofi har ført til indførelsen af såkaldte experience & technology teams. Her tager arbejdet udgangspunkt i, hvilken brugeroplevelse en given feature eller et givent produkt skal give. Der er allerede taget hul på processen med etableringen af et voice-team, der skal arbejde med voice-pickup til headsets. Et eksempel kan være, at man vil af med boom-armen på headsets til callcentre og kontorer uden at gå på kompromis med lydkvaliteten og mikrofonfølsomheden. Det er et ret enkelt mål at stile efter, men det kræver udvikling af en masse teknologi. Den udvikling foregår så i tæt samarbejde mellem både udviklere, usability-folk og product management, der arbejder i samme team. På den måde modnes teknologien hurtigere og kan udmøntes i konkrete produkter.

At arbejde i det ukendte

Senior Director for Concepting Brian Hermann kalder selv det arbejde, der foregår i experience & technology teams, for ”at arbejde i det ukendte”:

Henning Toft Schwarz, der er Head of product management, experience & technology fortæller, at de foreløbige erfaringer fra voice-teamet er gode. Illustration: Jeppe Carlsen

»Det er der, hvor det er supersvært at lave en skarp plan. Hvis du stopper det ind i nogle udviklingsprogrammer, hvor du allerede har lovet det væk, så bliver det superduper svært, stresset og presset. Og i mange tilfælde når vi kun halvdelen af vejen, fordi vi allerede har lovet boom-armen væk. Så vi vil meget gerne have den usikre del af arbejdet ud af det egentlige produktudviklingstog,« siger Brian Hermann.

Koncentreret innovation

Henning Toft Schwarz, der er Senior Director for product management, fortæller, at de foreløbige erfaringer fra voice-teamet er gode:

»Nogle vil sige, at det er helt urealistisk at lave et office-produkt uden boom-arm. Men så laver vi et roadmap og tager det step by step. Der er ikke nogen, der står og river det ud af hænderne på dem, og de fokuserer på det i et audioteam. De kan få lov at arbejde koncentreret med det og lave innovationen, og de skal ikke lave alt mulig andet, «fortæller Henning Toft Schwarz.

Her kan du møde fire af folkene fra de nye Experience & Technology teams:

Balancerer mellem tekniske features og gode oplevelser

Nuno Beleza Freire er oprindeligt fra Portugal. Jobbet som Audio Engineer i GN Audio Audio Product Development er hans første, efter han afsluttede sin master i acoustics engineering på DTU for godt to et halvt år siden.

Nuno Beleza Freire er Audio Engineer i GN Audio Audio Product Development. Illustration: Jeppe Carlsen

»Jeg er audio engineer, og jeg repræsenterer audio. Men jeg er nødt til at have et bredere perspektiv. For selvom vi laver et audioprodukt, så er det ikke udelukkende de audiotekniske aspekter, der har indflydelse på brugeroplevelsen. Hvis du vil lave et headset, der fjerner en masse baggrundsstøj, så kan du også lave et sæt earplugs, der leverer på det, men som er meget ukomfortable at have på. Det vil fra et audioperspektiv være godt, men det vil jo nok ikke give en god brugeroplevelse. At arbejde med oplevelse kræver, at du zoomer ud og ser hele produktet – ikke kun din egen disciplin.

I stigende grad fokuserer vi ikke bare på konkurrencen inden for officeprodukter. Vi kigger også på store forbrugerbrands, der er meget større. Det gør konkurrencen endnu hårdere. Det betyder, at vi sætter langt mere ambitiøse mål for vores produkter, og det betyder igen, at vi skal udvikle og modne mere teknologi. Det ses tydeligt på væksten. Da jeg startede herude for to et halvt år siden, var vi omkring 30 i min afdeling. I dag er vi henad 60. Og det går kun hurtigere opad og fremad for hele GN Audio. Det er virkelig stort og spændende at være med til«.

Holistisk tilgang til hård konkurrence

Bolaji James Adesokan er oprindeligt fra Nigeria. Han har arbejdet tre år i GN Audio, hvor han er audio engineer og arbejder med front-end i audio engineering.

Bolaji James Adesokan har arbejdet tre år i GN Audio, hvor han er audio engineer og arbejder med frontend i audio engineering. Illustration: Jeppe Carlsen

»Jeg er egentlig matematiker, og jeg arbejdede som postdoc i matematik på DTU, da jeg blev inspireret til at søge job her i GN Audio. For mig at se er det vigtigt at have en holistisk tilgang til at løse tekniske problemer. Man skal altid gå til et problem fra brugerens perspektiv og stille sig mellem teori og praksis. For eksempel vil en headsetbruger, der sidder foran sin computerskærm på kontoret eller til en online-præsentation, opleve refleksioner, der kan forstyrre lydbølger. Det betyder at en kommunikations-algoritme i headsettet vil fungere dårligt. Det skal man så tænke ind, når man udvikler ny teknologi. Jeg vidste meget lidt om lyd, da jeg startede – faktisk løste jeg bare ligninger på bølgelængder med Finite Element. Nu har jeg været med til at udvikle det headset, jeg bruger nu og mange andre. Det kan ikke lade sig gøre, hvis man er alene. Man har brug for sit team, og man er nødt til at komme i laboratoriet. Og man er hele tiden nødt til at spørge: ”Kan jeg gøre det bedre?” Konkurrencen på markedet er hård, og det er godt. Man skal have ambitioner, og som kolleger hjælper vi hinanden. Jeg vil vinde. Det handler om at lytte til folk. Og om at være ambitiøs, men ydmyg.«

Prøver at se fem år frem

Denise De Leuw Kristensen er Senior Concepting Product Manager i GN Audio. Hun er oprindeligt business-uddannet fra Holland og har siden hun startede i søsterselskabet høreapparatfirmaet GN Hearing været syv år i GN.

Denise De Leuw Kristensen er Senior Concepting Product Manager i GN Audio. Hun er oprindeligt business-uddannet fra Holland og har været syv år i GN. Illustration: Jeppe Carlsen

»Vi vil gerne modne vores ‘teknologi-byggeklodser’ tidligere i udviklingsprocessen, og det er den primære grund til, at vi arbejder i de her experience & technology teams. Jeg synes, det er super-interessant, fordi jeg kommer med en ikke-teknisk baggrund. Mit perspektiv er, at jeg forsøger at forudse, hvor verden bevæger sig hen i de næste tre til fem år. Det oversætter jeg så til forventet forbrugeradfærd, teknologisk udvikling og sådan noget. Jeg synes, der er en kæmpe fordel, at vi har integreret det hele i ét team. Jeg kan fra min stol lade mig inspirere af, hvad teknologien faktisk kan sætte os i stand til, fordi jeg løbende følger med i udviklingen af fremtidig teknologi og har mere end 20 års erfaring med det. Og jeg tror også, det er rart for ingeniørerne at få en forståelse for, hvad det faktisk er, vi forsøger at opnå sammen – for brugeren«.

»Jeg har lært en hel masse om hørelsen, lyd, og om hvordan øret virker. Nogle gange kan der være lidt ”lost in translation” iblandt os, og så må vi spørge ind til - i lægmandstermer – hvilke reelle forbedringer, det vil give brugeren. Og vi begynder at forstå hinanden bedre. Det er en stor udfordring at skulle konkurrere med de store forbrugerelektronik-brands, men samtidig tror jeg, det er det, der holder os skarpe«.

Teknologiudviklingen skal ud af projektplanen

Anne-Marie Sänger er oprindeligt fra Tyskland og er Audio DSP Engineer i Audio Product Development. Hun har været fire år i GN Audio.

Anne-Marie Sänger er oprindeligt fra Tyskland og er Audio DSP Engineer i Audio Product Development. Hun har været fire år i GN Audio. Illustration: Jeppe Carlsen

»Jeg startede i frontend for to år siden, og der begyndte vi på at arbejde med tidlig teknologimodning. Før det havde vi meget af teknologimodningen som en integreret del af projekterne. Det er risikabelt, fordi så kører hele projektmaskineriet allerede, og folk fra marketing kommer eksempelvis og hiver i én. Ved at modne teknologierne tidligere reducerer man risikoen, og man kan også arbejde med større ‘klumper’ af teknologi, der ikke nødvendigvis passer ind i en projektplan eller en tidslinje. Vi ingeniører tænker altid: ”Hvad er teknisk muligt?” Det vil vi gerne vende om og se på, hvilken oplevelse der giver mest mening for brugeren først. Bagefter kan vi så begynde at tænke over, hvilke teknologier det forudsætter, og hvad vi skal udvikle af løsninger, for at give brugeren den ønskede oplevelse. Det tror jeg gør os i stand til at lave produkter, der er mere relevante for brugeren.

Det er sjovt at arbejde sammen med andre discipliner og se, hvordan ting kommer til live. Det bedste er, når der kommer et produkt ud, der har en løsning indbygget, som jeg har arbejdet med. Som for eksempel det Engage 50-headset, jeg bruger nu. Det er supersjovt«.

Læs mere om dine karrieremuligheder hos GN Audio her.