close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transport

Året Rundt 2017

Magasinet Året Rundt ser tilbage på 2017 i ingeniørperspektiv – og fremad mod fremtidens teknologier. Læs blandt andet om:

Forbrændingsmotoren er under pres. Politiske ledere taler åbent om en slutdato for salg af benzin- og dieselbiler, og verdens storbyer fører an. Men hvor hurtigt kommer det til at gå? EU-politikeren, miljøforkæmperen, livscyklusforskeren og motoreksperten giver hver deres bud.

Fremtidens jernbane 2018

I dette tillæg fokuserer vi på fremtidens tog- og jernbaneteknologi samt de aktuelle udfordringer inden for jernbanedriften.

Læs blandt andet om, hvordan big data og statistiske metoder skal gøre vedligehold af sporskifter mere effektivt og i sidste ende billigere for Banedanmark. I samarbejde med DTU har Banedanmark sat sig i spidsen for projektet Intelliswitch, hvor big data og statistiske værktøjer skal bruges til intelligent forudsigelse af fejl på de cirka 3.500 sporskifter på det danske banenet.

Hvordan de 4 typer dataanalyse understøtter kunstig intelligens

Afhængig af din virksomheds behov, kan du anvende 4 typer dataanalyse: beskrivende, diagnosticerende, prædiktiv og præskriptiv. Læs her, hvordan hver type kan leverer en anderledes indsigt til hjælp for at finde de optimale løsninger til din virksomhed.

High-speed 2016

I dette tillæg sætter vi fokus på de aktuelle investeringer i jernbane og tog – og mangel på samme. Vi har blandt andet besøgt togproducenten Stadlers værksted og testbane i Berlin, hvor en del af Aarhus Letbanes tog bygges og afprøves. En testtur giver indtryk af tysk kvalitet og høj kvalitet. Danmarks første letbane skal efter planen være klar til afgang i maj 2017.

High-speed 2015

De næste 16 år bliver én stor køreplansændring som følge af projekter som signalprogram, elektrificering, timemodel og Femern-forbindelsen. Dermed kan togpassagerer over hele
landet se frem til skiftende køreplaner, lukkede strækninger og færre afgange frem til 2031.

Et forslag fra EU-Kommissionen skal nedbringe udslippet af skadelige gasser og partikler fra dieselmotorer bl.a. i tog, men ifølge (daværende) transportminister Magnus Heunicke skal Danmark arbejde for, at de danske dieseltog, der udleder store mængder forurening, fritages for de nye EU-regler.

High Speed Fremtidens Jernbane 2013

I denne specialsektion sætter vi fokus på en branche, hvor der de kommende år investeres milliarder i anlægsarbejde og ny teknologi.

Du kan blandt andet læse om, de pensionsmodne danske intercitytog, som IC4-togene højst kommer til at fungere som en aflastning for, indtil elektrificeringen af jernbanenettet er gennemført. De næste IC-tog bliver elektriske, fastslår transportministeren.