Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Transport

Året Rundt 2017

Magasinet Året Rundt ser tilbage på 2017 i ingeniørperspektiv – og fremad mod fremtidens teknologier. Læs blandt andet om:

Forbrændingsmotoren er under pres. Politiske ledere taler åbent om en slutdato for salg af benzin- og dieselbiler, og verdens storbyer fører an. Men hvor hurtigt kommer det til at gå? EU-politikeren, miljøforkæmperen, livscyklusforskeren og motoreksperten giver hver deres bud.

Fremtidens jernbane 2018

I dette tillæg fokuserer vi på fremtidens tog- og jernbaneteknologi samt de aktuelle udfordringer inden for jernbanedriften.

Læs blandt andet om, hvordan big data og statistiske metoder skal gøre vedligehold af sporskifter mere effektivt og i sidste ende billigere for Banedanmark. I samarbejde med DTU har Banedanmark sat sig i spidsen for projektet Intelliswitch, hvor big data og statistiske værktøjer skal bruges til intelligent forudsigelse af fejl på de cirka 3.500 sporskifter på det danske banenet.

Hvordan de 4 typer dataanalyse understøtter kunstig intelligens

Afhængig af din virksomheds behov, kan du anvende 4 typer dataanalyse: beskrivende, diagnosticerende, prædiktiv og præskriptiv. Læs her, hvordan hver type kan leverer en anderledes indsigt til hjælp for at finde de optimale løsninger til din virksomhed.

High-speed 2016

I dette tillæg sætter vi fokus på de aktuelle investeringer i jernbane og tog – og mangel på samme. Vi har blandt andet besøgt togproducenten Stadlers værksted og testbane i Berlin, hvor en del af Aarhus Letbanes tog bygges og afprøves. En testtur giver indtryk af tysk kvalitet og høj kvalitet. Danmarks første letbane skal efter planen være klar til afgang i maj 2017.

High-speed 2015

De næste 16 år bliver én stor køreplansændring som følge af projekter som signalprogram, elektrificering, timemodel og Femern-forbindelsen. Dermed kan togpassagerer over hele
landet se frem til skiftende køreplaner, lukkede strækninger og færre afgange frem til 2031.

Et forslag fra EU-Kommissionen skal nedbringe udslippet af skadelige gasser og partikler fra dieselmotorer bl.a. i tog, men ifølge (daværende) transportminister Magnus Heunicke skal Danmark arbejde for, at de danske dieseltog, der udleder store mængder forurening, fritages for de nye EU-regler.

High Speed Fremtidens Jernbane 2013

I denne specialsektion sætter vi fokus på en branche, hvor der de kommende år investeres milliarder i anlægsarbejde og ny teknologi.

Du kan blandt andet læse om, de pensionsmodne danske intercitytog, som IC4-togene højst kommer til at fungere som en aflastning for, indtil elektrificeringen af jernbanenettet er gennemført. De næste IC-tog bliver elektriske, fastslår transportministeren.