close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Produktion 02 2018

Opret en gratis Insights-profil hos Ingeniøren og få direkte og nem adgang til whitepapers, webinarer og e-magasiner.

I dette tillæg om Produktion kan du bl.a. læse om:

Ved at opbygge en virtuel og fysisk produktionslinje til 3D-print i metal vil DTU og Teknologisk Institut vil optimere produktionen og hjælpe industrien med at skabe bedre 3D-printede metalemner. I projektet AM-Line 4.0 opbygger TI en fysisk produktionslinje til 3D-metalprint, hvor forskere, studerende og virksomheder kan få testet ideer og dermed få erfaring med 3D-print i metal.

Åbne kommunikationsstandarder vinder frem i fremstillingsindustrien, så der kan hentes data ud til visualisering, uanset hvilken maskine eller leverandør man har valgt. Det viser en undersøgelse fra ARC Advisory Board, der estimerer, at 47 millioner automationsenheder i dag kommunikerer over den åbne standard OPC UA. Brugen af standarden ventes at vokse med 45 procent årligt, ikke mindst fordi den bakkes op af store spillere som VW, Miele, ABB, Bosch, Cisco m.fl.

De mobile robotter fra MiR sælger som aldrig før, og virksomheden skal i år vokse til næsten tredobbelt størrelse. Målet er en omsætning på 200 mio. kroner i år, og MiR’s timing med den forholdsvis prisbillige robot ser ud til at være perfekt, idet den interne transport ofte er det sidste, der mangler at blive automatiseret, og det i dag er normalt at kræve tilbagebetalingstider på to år.

Industri 4.0 handler mere om kundeforståelse end teknologi påpeger måleudstyrproducenten Foss’ udviklingsdirektør Niels Degn. Han mener, at der er alt for meget fokus på, hvad man kan med kunstig intelligens og bid data, og for lidt fokus på, hvad der giver værdi for kunden. Derfor satser Foss i sin udvikling af nye instrumenter på at kende kundernes behov bedre, end de selv gør.