close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Management Insight #5 – 2015

Opret en gratis Insights-profil hos Ingeniøren og få direkte og nem adgang til whitepapers, webinarer og e-magasiner.

Tema:
Politisk spændingsfelt

Udgivelsessponsor:
IDA Lederforum

Management Insight er Ingeniørens ledermagasin målrettet ledere med teknologisk baggrund. Magasinet er målrettet ledere på alle planer i teknologivirksomhederne.

I denne udgave af Management Insight sætter vi fokus på ingeniører i det politiske spændingsfelt.

Den politiske opbakning er altafgørende, når man som Peter Hjuler Jensen er DTU’s ansvarlige for etableringen af det nationale testcenter for store vindmøller i Østerild Plantage i Thy. Han har skullet håndtere talrige protester fra organisationer, lodsejere og lokale beboere, men viceinstitutbestyreren ved DTU’s Institut for Vindenergi oplever det samtidig som udfordrende og sundt at skulle forklare ingeniørernes arbejde til lægmand.

Ledere i det offentlige gør sig sårbare over for nedskæringer, hvis ikke de opstiller klare resultatmål, der synliggør den værdi, organisationen skaber for borgerne, påpeger Ole Bach, der er tidligere vejdirektør i Københavns Kommune. Han giver samtidig en række råd til, hvordan du bliver en bedre offentlig leder.

Erfarne ingeniører undgår landets yderkommuner – til gengæld er der mange nyuddannede, der søger job i periferien af Danmark. Det viser en rundringning til ni af landets yderkommuner. De unge ingeniører ser jobbet som et karrierespringbræt, da de får mulighed for at opbygge en bred erfaring inden for bl.a. projektering, bygherresamarbejde og politiske processer.

IC4-togene har i de seneste 13 år været under offentlighedens kritiske bevågenhed, og skandalerne har holdt i kø på skinnerne. Men det skræmmer ikke den 31-årige maskiningeniør Selcuk Kilic, der for nylig blev ansat på DSB’s IC4-projekt i Aarhus. Han fokuserer i stedet på de ingeniørfaglige udfordringer ved at få IC4-toget til at fungere.

Civilingeniør Tarek Kim El Barky har gjort kometkarriere i Rambøll ved at opsøge de chancer, som for eksempel byder sig, når man ved en konference kommer til at sidde tæt på en klimaministers rådgiver og får muligheden for at forklare, hvorfor en misforstået lov på fjernkølingsområdet skal ændres for at skabe job, mindske CO2-udslippet og få milliarderne til at rulle ind i statskassen.