Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

High Speed Fremtidens Jernbane 2013

Opret en gratis Insights-profil hos Ingeniøren og få direkte og nem adgang til whitepapers, webinarer og e-magasiner.
Når du tilgår dette materiale, accepterer du, at sponsoren af materialet kan kontakte dig på din oplyste e-mailadresse og telefonnummer med markedsføring af ydelser, der relaterer sig til emnet, som materialet omhandler.

I denne specialsektion sætter vi fokus på en branche, hvor der de kommende år investeres milliarder i anlægsarbejde og ny teknologi.

Du kan blandt andet læse om, de pensionsmodne danske intercitytog, som IC4-togene højst kommer til at fungere som en aflastning for, indtil elektrificeringen af jernbanenettet er gennemført. De næste IC-tog bliver elektriske, fastslår transportministeren.

Kom også med i DSB’s værksted i Høje Taastrup, hvor de københavnske S-tog udstyres med det digitale sikkerhedssystem CBTC, der erstatter det gamle HTK-system, der har været i brug siden 1970’erne. Det vil gøre det muligt for togene at køre tættere på hinanden.

Elektrificeringen af det danske jernbanenet udfordres af den høje danske andel af vindmøllestrøm i elnettet. Banedanmark må derfor tage nye teknologier i anvendelse for at sikre en stabil elforsyning.