close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

High-speed 2016

Opret en gratis Insights-profil hos Ingeniøren og få direkte og nem adgang til whitepapers, webinarer og e-magasiner.

I dette tillæg sætter vi fokus på de aktuelle investeringer i jernbane og tog – og mangel på samme. Vi har blandt andet besøgt togproducenten Stadlers værksted og testbane i Berlin, hvor en del af Aarhus Letbanes tog bygges og afprøves. En testtur giver indtryk af tysk kvalitet og høj kvalitet. Danmarks første letbane skal efter planen være klar til afgang i maj 2017.

DSB’s indkøb af 275 elektriske togsæt bliver en tre gange større investering end de problemplagede IC4-tog. Derfor vil DSB for alt i verden undgå en gentagelse af det fejlslagne projekt og går efter et velafprøvet tog. Vi præsenterer syv hyldevarer, som kunne blive blive Danmarks nye eltog.

Regeringen har rundbarberet togfonden, og ifølge Transportforskere er det største tab ved besparelserne på jernbanen, at Østjylland går glip af en jernbane, der svarer til befolkningens størrelse. De største investeringer i Togfonden var tiltænkt netop Østjylland.

Carlsbergs nye S-bane station har været ekstremt udfordrende at anlægge, bl.a. fordi der til den ene side skulle køre tog tæt forbi under byggeriet, og der til den anden side var et andet stort byggeprojekt i gang. Det har krævet en minutiøs plan, som kunne være Egon Olsen værdig. Og det var faktisk også netop til Carlsbergs gamle godsbanegård, han fik dirigeret togvognene med Politiets sommerudflugt hen i filmklassikeren ‘Olsen-Banden på sporet’.