Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

High-speed 2015

Opret en gratis Insights-profil hos Ingeniøren og få direkte og nem adgang til whitepapers, webinarer og e-magasiner.

De næste 16 år bliver én stor køreplansændring som følge af projekter som signalprogram, elektrificering, timemodel og Femern-forbindelsen. Dermed kan togpassagerer over hele
landet se frem til skiftende køreplaner, lukkede strækninger og færre afgange frem til 2031.

Et forslag fra EU-Kommissionen skal nedbringe udslippet af skadelige gasser og partikler fra dieselmotorer bl.a. i tog, men ifølge (daværende) transportminister Magnus Heunicke skal Danmark arbejde for, at de danske dieseltog, der udleder store mængder forurening, fritages for de nye EU-regler.

Modebegrebet Internet of Things bliver meget konkret hos Oslos kommunalt ejede selskab Sporveien, der med en radikal ny tilgang til togdrift og vedligehold sætter sensorer på sine T-bane-vogne og sender tilstandsdata videre trådløst, så man kan reagere straks, hvis en reservedel skal udskiftes.

Fjernbanens nye signalsystem, ERTMS, er baseret på den 20 år gamle og forældede kommunikationsteknologi GSM-R, der har lav båndbredde og næppe vil supporteres
af producenterne i særlig mange år endnu. Men da den er standard i EU, installeres den nu i danske tog.