close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sponseret indhold

Innovative Løsninger til Aarhus Letbane kom sikkert i mål før deadline

Innovative løsninger, know-how og godt samarbejde fik RWE succesfuldt i mål på en krævende opgave for Aarhus Letbane. Projektet blev færdigt før deadline og til den aftalte pris. Nu sætter ingeniørvirksomheden fra Ølstykke kurs mod flere letbaneprojekter i ind- og udland.

Det har simpelthen været en fornøjelse. Hele projektet omkring Aarhus Letbane har været ekstremt professionelt styret, og vi har haft et helt fantastisk
samarbejde, hvor også vores underleverandører har trukket et stort læs, fortæller Mogens Olsen, senior projektleder hos Rosenfelt & West Engineering, RWE.

Mogens Olsen har som senior projektleder stået med hovedansvaret for en række krævende opgaver, som RWE har løst for Aarhus Letbane. Og nu, hvor projekterne er afleveret - inden for budgettet og endda før deadline – er ingeniøren stolt over kollegernes og underleverandørernes præstationer.

»Ud over at det har været sjovt, har det også været spændende, for vi har virkelig været nødt til at tænke ud af boksen for at komme i mål med opgaverne,« siger han. Opgaverne for Aarhus Letbane har været teknisk krævende, og RWE har anvendt løsninger, som ikke er set før i Danmark, forklarer senior projektlederen.

En af de helt store udfordringer var et særligt bomsluseanlæg, som skulle etableres på rangerområdet ved p-risten. Problemet er, at man på rangerområdet har blandet både tog- og biltrafik, hvilket i sagens natur giver en stor sikkerhedsmæssig udfordring, som bomsluse-anlægget skulle løse.

»Vi har konstrueret og opført et bomsluseanlæg med hele 500 meter mellem bommene. Samtidig er der 500 meter til kommando-stationen, så det er et meget stort areal. Udfordringen blev ikke mindre af, at vi var under tidspres, så det blev hurtigt klart for os, at den eneste rigtige løsning ville være et solidt og gennemprøvet relæ-anlæg,« forklarer Mogens Olsen.

Elektronisk anlæg var førstevalget

Projektlederen forklarer, at et elektronisk anlæg ville have været førstevalget, men på grund af tidsfristen og udsigten til en kompliceret godkendelsesproces faldt valget på relæ-anlæg, der er forhåndsgodkendt. Udfordringen var ikke kun de mange meter kabler, der skulle trækkes, men også at fysikken i området ikke var velbeskrevet. Det gjorde det vanskeligt at afgøre hvor kablerne skulle trækkes.

»Når du har så kompliceret et projekt, er det altså lidt af en bedrift at udføre en løsning med et relæ-anlæg, men det lykkedes. Når der kører biler, kan der ikke køre tog – og omvendt. Vi har haft nogle meget dygtige underleverandører hos Aura Energi og BHF-Gruppen, og de bærer en stor del af æren for, at vi kom i mål,« siger Mogens Olsen.

En anden stor og krævende opgave, som RWE fik sikkert i mål for Aarhus Letbane, var at immunisere 24 overkørsler og teknikhytter. Aarhus Letbane anlægger nye jernbanespor i selve Aarhus, men derudover anvender letbanen de skinner og overkørsler, der allerede eksisterer ved Odder- og Grenå Banen. For at sikre, at de eksisterende overkørsler kan klare letbanens kørestrøm, skulle der udføres immunisering, og den opgave tilfaldt RWE.

»Vi stod for omprojektering af de 24 anlæg, så de kan tåle kørestrøm, og samtidig blev anlæggene opgraderet med nye, moderne sløjfer, og tog-detekteringen blev opgraderet til den nyeste teknologi. Det var krævende, fordi kørestrømsanlægget anvender 750 volt, og det var en udfordring at designe løsningen til, hvordan vi kunne udføre immuniseringen og opgraderingerne sikkert,« forklarer Mogens Olsen.

De 24 anlæg havde ganske vist fællestræk, men hvert eneste anlæg havde også sine egne ‘kringelkroge’, og dermed stod RWE over for 24 individuelle projekter. Alligevel lykkedes det altså at aflevere opgaven inden for budget og endda før deadline.

Letbaner er vækstområde

Peter Boje, direktør i RWE, peger på, at netop opgaver inden for letbaner er et stort fokusområde for virksomheden. »Jeg er specielt glad for, at vi er kommet godt i mål med Aarhus Letbane, fordi vi forudser, at letbaner vil være et stort vækstområde for RWE i de kommende år, og væksten vil ikke kun ske i Danmark,« fortæller Peter Boje.

Han fortæller, at RWE vil fastholde sit fokus på jernbaneteknik generelt, og fordi letbaner nyder stor opmærksomhed i lande som Sverige, Norge, Finland, England og de baltiske lande, rummer de et stort vækstpotentiale.

»Vi er for eksempel i stand til at levere et moderne CBTS2-anlæg, (communication based tram signaling system) med ‘onboard ATP’. En løsning, som vi er overbeviste om, at mange af vores kunder vil finde interessant.«

Peter Boje fortæller, at CBTS2-anlæg kan forhindre hastighedsulykker som den, der i november 2016 ramte Tramlink-letbanen i Croydon ved London, hvor syv mennesker mistede livet, og 58 blev kvæstet. De store anlæg, som for eksempel CBTS2, bliver produceret af samarbejdspartnere, hvor RWE sørger for leverancen som en turnkey-løsning over for kunden. RWE er altså kundens eneste samarbejdspartner lige fra de første tegninger til de sidste tilladelser og indtil ibrugtagning af letbanen.

Ud over at være i stand til at løfte et letbaneprojekt fra A til Z er RWE også optaget af at udvikle nye innovative løsninger, fortæller Peter Boje.

»Vi har netop udviklet en ny sikkerhedsbom, der udmærker sig ved, at brugerne selv kan justere, hvornår bommen skal falde af ved en påkørsel, og den glæder vi os til at fremvise ved CPH Rail.« siger han.