Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Sponseret indhold

Innovation, Trivsel og Moderne ledelse: Her er gode råd gratis

Laura Klitgaard tog sin ingeniøruddannelse efter søsterens råd.

Af TECH RELATIONS for Innovation Trivsel og Moderne ledelse

Familien kan bruges til meget godt. Selvom 31-årige Laura Klitgaard bor alene, er hun så tæt på sin familie, at hun kalder den »et kollektiv, der ikke bor på samme matrikel«. Det giver fordele, når der skal ryddes sne, laves mad og passes nevøer – både for Laura Klitgaard og hendes familiemedlemmer.

Men det var nu i hendes karrierevalg, at familiens råd fik en helt anden betydning.

»Jeg var begyndt at studere engelsk, men jeg kunne mærke, at det ikke var mig,« fortæller hun om sin studiestart. Laura Klitgaards søster, der arbejder på Aalborg Universitet og kender meget til stedets uddannelser, havde et forslag.

»Hun mente, at ingeniøruddannelsen i arkitektur & design ville passe perfekt til mig.«

Sådan gik det til, at Laura Klitgaard læste op på en helt anden studieretning og en måned inde i sine studier sprang fra et klassisk humanistisk fag til et kreativt-teknisk.

To års omkørsel

Selvom springet viste sig at være det helt rigtige, var vejen til et job var ikke ligefrem enkel. Egentlig var Laura Klitgaard færdiguddannet i 2011, men da finanskrisen stadig lå som en dyne over byggebranchen, måtte hun gøre noget.

»Jeg kunne enten vælge at tage til udlandet og finde arbejde – som mange af mine medstuderende gjorde – eller at fintune min uddannelse.«

Laura Klitgaard valgte at fintune uddannelsen ved at tage en kandidatgrad mere. Denne gang som civilingeniør i byggeledelse. Hun klager ikke over forsinkelsen.

»Tiden fløj afsted. Der kunne let være gået to år med løntilskudsjobs og mærkelige projektansættelser. Så ville jeg hellere det her,« siger hun med henvisning til sin dobbelte kandidatgrad.

»Det betyder, at jeg har to fagligheder at spille på. Når arkitekten og ingeniøren ikke forstår hinanden, kan jeg gå ind og mediere. Det er meget brugbart,« siger Laura Klitgaard, der stadig er i det job, hun fik, da hun dimitterede.

Pædagogisk teknik

Laura Klitgaard havde som ledetråd i sit studievalg, at hun ville være noget andet end sine forældre, der er hhv. smed og skolelærer. Det lykkedes kun delvist, for i sin hverdag som bygherrerådgiver i Mariagerfjord Kommune trækker hun på begge roller.

»Jeg dækker både håndværkerens opgaver med at kigge på det tekniske og finde løsninger. Og samtidig skal jeg være pædagogisk, når jeg forklarer borgere eller politikere, hvordan løsningerne hænger sammen,« siger Laura Klitgaard.

Mere synlighed

Laura Klitgaard er aktiv i IDA og har siddet i Hovedbestyrelsen efter et talentudviklingsforløb, hun tog i 2015.

»IDA har så mange tilbud, at det kan være svært at differentiere imellem dem. Det burde være mere overskueligt at være medlem og tag imod de mange tilbud, IDA har,« siger hun.

»Det kan man gøre ved at indrette de digitale platforme mere brugervenligt.«