Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Sponseret indhold

Fra ingeniør til leder: Afgørende at efteruddanne sig

Ønsker du som leder at kunne bygge bro mellem teknologi og marked, er det afgørende, at du efteruddanner dig, mener professor i forretningsudvikling Thomas Ritter fra CBS. En af dem der benyttede HD som springbræt, er Morten Ibsen, civilingeniør og brygmester.

Af TECH RELATIONS for CBS
Thomas Ritter, professor i forretningsudvikling på CBS, er »begejstret for at undervise ingeniører«. Illustration: CBS

»Lige så snart du er færdig med at benytte 100 pct. af din arbejdstid på teknik og ingeniørkunst, er det en god idé at tænke på os.«

Thomas Ritter er på 17. år professor i markedsstrategi og forretningsudvikling på Copenhagen Business School og beskæftiger sig groft sagt med, hvordan virksomheder tjener penge, og hvordan man bygger bro mellem teknologi og marked. Han er begejstret for at undervise ingeniører, for »de er så strukturerede«, hvilket er en stor fordel, når man systematisk skal analysere udfordringer i en virksomhed.

»Det bliver rigtig spændende med en efteruddannelse, når man som ingeniør har gjort det godt i nogle år og skal til at være leder på et eller andet plan. For pludselig skifter det sæt af kompetencer, man skal have med sig. Specialviden er ikke længere nok. Nu kræver dit job også ledelse, kendskab til budgetter og forretningsansvar.«

Vi mangler forretningsmodeller

For at teknik og innovation kan blive til en god forretning, kræver det ifølge Thomas Ritter forretningsforståelse:

»Når jeg taler med investorer, siger de altid: ‘Danmark mangler ikke gode hoveder eller forskning. Men I mangler at kunne bygge forretningsmodeller, som vi kan forstå. Vi ved ikke, hvad det er, vi skal investere i. Men teknologisk ser det da fint ud’.«

Netop ingeniører har en særlig fordel, fordi de allerede har den tekniske forståelse. Ved at tillære sig regnskab, marketing, ledelse og forretningsudvikling bliver man særdeles attraktiv for sin virksomhed.

»Vi kan ikke leve af teknikafdelingen eller af udelukkende at have kundeforståelse. Men kombinationen skaber forretning og vækst, og bliver man brobygger, står både man selv og virksomheden meget stærkt.«

Ønsker man at være brobygger, skal man ifølge Thomas Ritter være forberedt på to ting, uanset om man vælger at læse en af CBS’ 9 HD-uddannelser, Master of Business Development eller en af MBA-uddannelserne:

»For det første skal man være forberedt på at blive godt og grundigt udfordret i sit verdenssyn. Kommer man her for at blive bekræftet i, at man godt vidste det hele i forvejen, er man gået forkert. Man skal være villig til at ændre den måde, man anskuer virksomheden og dens problemstillinger på. Dernæst skal man være indstillet på, at studiet kræver tid og kræfter. Man skal virkelig ønske den position, det kan give en.«

Ingeniøragtige metoder

Til gengæld vil ingeniører ifølge Thomas Ritter også opdage, at metoderne på CBS er ganske velkendte, for der er en logik i forretning, som der er en logik i teknik og naturvidenskab.

»De ingeniører, jeg underviser, plejer at sige, at undervisningen nærmest er som at gå i et laboratorium. Og ja, vi laver eksperimenter. Vi gør det bare med kunder, marked og behov i stedet for molekyler. Men målet er det samme: at finde en logik.«

Fra civilingeniør til leder og brygmester

En af de, der tog springet fra ingeniør til leder er Morten Ibsen, der har valgt at supplere sin uddannelse som civilingeniør med en HD. I godt 22 år har Morten arbejdet hos Carlsberg, hvoraf de seneste godt ni år har været som leder og brygmester på Husbryggeriet Jacobsen i Valby.

»Hvis man er interesseret i et lederjob på et vist niveau er det rigtigt godt at tage en HD-uddannelse for at lære at tale med sine kommercielle kolleger, ligesom det har hjulpet mig meget i mit arbejde med innovation, at jeg har fået en større markedsforståelse,« siger Morten Ibsen, Brewery Director for Jacobsen Craft Brewery.

Uddannelsen førte da også til et job i Carlsbergs marketingafdeling, hvor Morten fik det kommercielle ansvar for Semper Ardens-serien, der er Carlsbergs første superpremium specialøl henvendt til restauranter og connaiseurs. Siden har Morten fået titlen som Brewery Director for Husbryggeriet Jacobsen:

»HD’en har givet mig en indsigt i økonomi, der er rigtig væsentlig, når jeg som leder af et bryggeri skal holde styr på budgetterne. Samtidig har det øget mit kendskab til forbrugerne, hvilket er særdeles relevant, når man skal udvikle produkter, der skal falde i kundernes smag.«

Morten Ibsen trækker dagligt på erfaringerne fra sin HD:

»Vi har for nyligt haft et stort, eksperimenterende og innovativt projekt på Husbryggeriet Jacobsen, hvor jeg har stået for at skulle håndtere tilbud og leverandører og styre projektøkonomien. Mange af de ting tror jeg ikke, jeg havde håndteret lige så godt, hvis jeg ikke havde en HD-uddannelse i baghånden.«

Læs mere om HD-uddannelse indenfor Supply Chain Management eller Innovation Management på CBS.