Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Se verdens første intelligente bycykel

En ny bycykel er på vej til København – med tabletcomputer, elmotor og bookingsystem. Se detaljerne her.


OBS: Grafikken kræver understøttelse af HTML5, f.eks. IE9 eller Google Chrome
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er batterikapaciteten?
I databladet står der kun 10,65Ah, men intet om ved hvor mange volt.

10,65 x 6V = 63,9 Watt timer, ved max effekten på 250 watt bruger du 4,1 watt time i minuttet og cyklen kan hjælpe i lige over 15 minutter, hvis det derimod er et 48V batteri, så har vi over 2 timer.

  • 2
  • 0

Jeg havde forventet at en "hærværksikker" cykel havde kardan-træk istedet for kæde. For dem der får et kick ud af at ødelægge er det vel bare et velrettet spark mod kæden, og så har cyklen brug for service. Men man har måske lavet en udregning over at det er bedre at investere i arbejdspladser end ordentlig hardware.

  • 2
  • 1

Man kunne også vælge en simplere og noget nemmere løsning:

http://www.altabicycleshare.com/about/

Men så kommer man selvfølgelig ikke så meget i medierne - og det er jo et mål i sig selv for "Verdens Bedste Cykelby" - frem for faktisk at blive verdens bedste cykelby!

  • 4
  • 0

Det er lidt af en misforståelse at bruge begrebet intelligent...!

Intelligent betyder evnen til at lære eller evnen til at løse nye opgaver uden forhåndsviden om fremgangsmåden, og det tror jeg ikke på at denne cykel kan...?

Mvh. Mike
www.prolys.dk

  • 6
  • 3

Der står netop at cyklen indeholder en tablet PC, dvs Jyden eller den Tyske turist der kommer til en for ham ukendt by for første gang kan finde vej blot ved at følge den intelligente cykels anvisninger, og cyklen kan tilmed lære og formidle oplysninger om hvor der er ledige oplade pladser, hvor cyklen kan afleveres.

  • 0
  • 6

Jeg finder den unødvendigt avanceret. Der er for mange ting der kan blive ødelagt ved hærværk også når den bare står i standeren på cykel stationen. Husker ingen hvor dårligt den tidligere generation af bycykler blev behandlet? Ikke godt.

Jeg finder det vildt overdrevet at lave elcykler, det er meget dyrere og der er mere der skal vedligeholdes og kan gå i stykker.

I Tyskland, i Berlin og München etc. findes et relativt avanceret system der har eksisteret i ca. 10 år, hvor man mobil telefon kan finde cykler. De har undladt at sætte display på cyklen.

Af de systemer jeg har set rundt i Europa, synes jeg at systemet lavet af JCDecaux, bla. brugt af Vélib' i Paris FR, er det bedste når man skal vurdere funktionalitet, enkelhed og robust til offentlig brug.

Her en ukomplet serie fotos af cykel dele systemer rundt i Europa.

I grafikken til højre "redistribution minimeres", det holder da ikke en meter. Hvis der er så meget som en cykel tilrådig vil folk da bruge den cykel station der er nærmest. Ligeledes hvis der er så meget som en plads fri vil folk aflevere cyklen der hvis de kan undgå at gå længere. Ergo, det er stadig nødvendig at redistribuere cykler.

  • 4
  • 0

Endnu et vandvids project ! det bliver ikke andet end udgifter , og cykler der er i stykker , hvor svært kan det være

Snart er de ribbet for motor batteri og computer ?

  • 7
  • 1

Endnu et vandvids project ! det bliver ikke andet end udgifter , og cykler der er i stykker , hvor svært kan det være

Snart er de ribbet for motor batteri og computer ?

  • 0
  • 2

Med den vægt er det begrænset hvor langt man vi køre uden el-drift.
Så i praksis er det vel en knallert på samme måde som en velo solex.

Hvad koster den ? (Den er sikkert dyr, primært pga. lav styktal) Jeg har ikke kunnet finde prisen på nettet.

På Gobike's hjemmeside lægger de op til at den skal bruges af byens borgere til hverdags transport i forlængelse af offentlig transport. (Dvs. den er ikke kun målrettet turister)
Min egen cykel koster ca. 7 kr. pr arbejdsdag i afskrivning og vedligehold.

Gobike kræver mindst én dokking station pr. cykel (Prøv at forestille dig en mørk våd efterårsdag, hvor du er den sidste til at aflevere din cykkel, og du finder ud af at den sidste ledige dokking station er i den anden ende af byen.)

Desuden har vi en tendens til at ville det samme på samme tid, det betyder at cyklerne enten forsvinder eller hober sig op på givne steder.
Hvis 5% procent af cyklerne hober sig op et givet sted (på af et arrangement) er der ikke ladestandere nok, og man skal betale leje under hele forløbet.

Jeg vil tro at det koster 15kkr pr år at at drive en cykel+ladestander, dvs. at der skal 40kr ind om dagen pr cykel.
Dette system har det samme problem som better place, det er for dyrt og kan for lidt.

  • 7
  • 0

Det minder mig lidt om at sælge en kompressor og sømpistol til manden, der skal have slået nogle søm i, som han ligeså godt kunne bruge en hammer til.
Og så med remtræk, som for at være helt sikker på, at den ikke bliver brugt uden strøm på batteriet!

  • 2
  • 0

@Morten Lind
I videoen på Go Bike site, har cyklen kardan-træk og er ingen el-cykel. Planerne er tilsyneladende desværre ændret.

Kardan-træk er sikkert godt for vedligeholdelse og mod vandalisme, men jeg læst at kraftmæssigt for cyklisten er klassisk kædetræk bedre.

  • 0
  • 0

Med et så tykt stel, hvorfor placeres/gemmes batterierne ikke heri i stedet?
De kunne så trækkes ud via forlygten, eller sadel pinden, hvis der var behov for udskiftning..

..og ja, 21kg synes meget tung!

  • 1
  • 0

Jf. den danske ordbog, så dækker ordet "intelligent" blandt andet over at være teknisk avanceret 1. Så journalisten der har skrevet artiklen har ikke misforstået begrebet.

Ellers, så er det fedt at flere ønsker bycykler, det er fantastisk at man som turist kan låne en cykel til at komme rundt, fremfor de offentlige transportmidler, der ofte ikke kører til tiden, og mange gange ikke kører derhen hvor man skal! Dog vil jeg også tilslutte mig skaren af folk der mener dette måske er at overgøre det lidt, jeg kunne sagtens se en almindelig cykel med en tablet monteret på styret, hvor man ikke havde behov for alt det ekstra habengut der er monteret på denne (min iPad holder strøm i mindst 12 timer ved let brug). Der findes allerede sådanne systemer der fungerer (dog uden tablet endnu) men hvor man bliver registreret når man låner en cykel - det fungerer ganske fint 2. På den måde har du også en garanti for at folk ikke bare stjæler cyklen og tager den med hjem.

Hvorfor kan jeg ikke indsætte henvisninger her?

  • 0
  • 0

Jf. den danske ordbog, så dækker ordet "intelligent" blandt andet over at være teknisk avanceret 1. Så journalisten der har skrevet artiklen har ikke misforstået begrebet.

Ellers, så er det fedt at flere ønsker bycykler, det er fantastisk at man som turist kan låne en cykel til at komme rundt, fremfor de offentlige transportmidler, der ofte ikke kører til tiden, og mange gange ikke kører derhen hvor man skal! Dog vil jeg også tilslutte mig skaren af folk der mener dette måske er at overgøre det lidt, jeg kunne sagtens se en almindelig cykel med en tablet monteret på styret, hvor man ikke havde behov for alt det ekstra habengut der er monteret på denne (min iPad holder strøm i mindst 12 timer ved let brug). Der findes allerede sådanne systemer der fungerer (dog uden tablet endnu) men hvor man bliver registreret når man låner en cykel - det fungerer ganske fint 2. På den måde har du også en garanti for at folk ikke bare stjæler cyklen og tager den med hjem.

Hvorfor kan jeg ikke indsætte henvisninger her?

  • 0
  • 0

Batterikapacitet.
Det normale er 24volt for 2 generations elcykler eller 36 volt for 3 generations el cykler. altså mellem 250-360 watt, som svarer nogenlunde til 20-30 kilometer gennemsnitligt.
Hvis man kan lade op på en time, tror jeg ikke der blir de store problemer med at løbe tør. For pendlere vil de fleste ture vel dreje sig om ganske korte distancer. 1-2-3-4 kilometer.
Måske man har tænkt på at indsamle forbrugsmønstret på cyklererne. så kan man skrue op eller ned for ladestrømmen, og derved forlænge livet på batteriet.

Kardantræk..kæde?.
På billedet er det beskrevet som rem træk. Et princip jeg selv tror på vil være fremtiden for el cykler i kombination med nav gear med 3-8 gear. Fordelene er alt for mange. Ingen slid og svineri fra olie.Sådan en skal man sparke i lang tid på for at ødelæge.

Hærværk generelt.
Jeg syntes den ser meget hærværks sikret ud. Men man kunne da godt installere noget kamera overvågning der dækkede 360 grader og registrere unormal adfærd. Dernæstsende besked (inclusiv videofilm) til nærmeste politi bil.
Måske man ligefrem kunne gøre "ladestationerne" dobbelt så store således at mellem og langdistance el cykel pendlere kunne stille deres dyre el cykel i sikkerhed og samtidigt få opladet deres cykel.
Den eneste interessante ting på den cykel at stjæle er batteriet. Hvem kunne dog være interesseret i en custom build tablet som sikkert er begrænset i ydelses og installeret med noget ret uinteressant software og uden batteri.

Tung?
Den er ikke tung, det er en el cykel. En dyr el cykel 18-25.000kr kan man lige få ned på 20-21kg.
Vægten er kun et problem ved den allerførste pedal omdrejning fra stilstand. Når el motoren slår til kan man være ligeglad med de ekstra kilo eller modvind og bakker. Jeg håber der er 3 gear på den.

Overskud skal man måske ikke tage så tungt. se det som en del af fremtidens offentlige trafik.

  • 0
  • 0

Der er en ting der undrer mig ved sådanne offentlige cykelinitiativer - hvad med sikkerheden?

For det første kan alle mulige turister med mere eller mindre gode trafikvaner slingre rundt i trafikken, hvilket nok skal give anledning til ulykker - og hvis de så også skal sidde og lege med en tablet samtidig, så bliver det rigtig godt.

For det andet, så er der jo stor sandsynlighed for at disse cyklister ikke vil benytte hjelm, hvorved mange års arbejde for at øge sikkerheden for cyklister går i vasken.

Jeg håber man kalkulerer dødsfald og kvæstelser med i det samlede regnestykke.

  • 2
  • 0

Hvorfor skal en bycykel nu ligne en segway?? Jeg har prøvet at køre en cykel med batterihjælp, det er fantastisk, men efter min mening kun relevant hvis man dagligt skal køre over 10 km i modvind. Hvad galt er der ved at bruge lidt energi på at flytte sig, skal det nu kun foregå i motionscentret?

Der kan være mening i en gps når man kører bil, fordi det ikke er godt at se på kort mens man kører, men en cykel er så let at standse overalt at man sagtens kan følge med på kortet. Eller den ultimative turist-oplevelse: få kontakt med lokalbefolkningen og spørg om vej!

Hvem har lavet kravspecifikation til dette motorkøretøj?

  • 3
  • 0

Men nok ingen ting i forhold til better place. Og hvis nu den blir en succes så kan den sælges til andre byer.

Død og lemlæstelse vil vi nok se en stigning i ,specielt turister og cykel uerfarne indfødte. Turisterne kommer jo med det biled i hovedet at København er verdens cykel hovedstad. Måske man skulle begrænse topfart til 20km/t
Jeg var selv personligt lykkelig for den by cykel man kan leje i Nice.

Jeg tror de cykler vil blive fast booket af pendlere der kan se en fordel i at køre 2-3 kilometer i fugleflugt linie, efter de er stået af tog/bus. Hvis de har bare minimum et skift til bus vil de kunne vinde ved at tage el-cyklen.

Hvis cykel stationerne blir placeret i en omkreds af 5 kilometer fra KBH centrum, tror jeg man vil opleve at bilpendlere vil parkere bilen, og snuppe el cyklen. Slippe for de sidste frustrerende kilometer mod centrum og spare parkerings afgiften.
Uden frustration, frisk luft (i blandet diesel os), uden sved, og hurtigere og biligere.

  • 1
  • 0

Frode skrev:
"efter min mening kun relevant hvis man dagligt skal køre over 10 km i modvind. Hvad galt er der ved at bruge lidt energi på at flytte sig, skal det nu kun foregå i motionscentret?"

Hvis man har et behov for at svede på vej til arbejde, så kan man vel slukke for motoren. Men mange vil nok se en kæmpe fordel i at selv bestemme om man vil svede på vej til arbejde.
Man kan da også lave nogen stykker uden el motor, så er der frit valg.

  • 0
  • 0

Det er nok lidt dyrere og tungere. Men kan det holde 100.000 km som på min BMW R90S, så er det et godt valg. Kæde træk er bare dødens pølse, specielt om vinteren. Den er dømt til at ruste uanset hvor meget olie man sjasker den ind i.

Jeg har aldrig haft trang til at køre på den originale by cykel, den virkede bare helt forkert. Den nye er et syv mile skridt frem ad, og jeg spår den en kæmpe succes fra dag 1 af.
(hvis teknikken virker)

  • 2
  • 0

Men i det mindste er den en dansk virksomhed der har fået ordren (så vidt jeg lige kan se). Det er da en væsentlig forbedring frem for at sende millionerne til italien eller kina for den sags skyld.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten