close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sådan kan IC3's levetid forlænges med 20 år

Bombardier i Randersslår fast, at IC3-togene kan moderniseres til 20 års ekstra drift og dermed slå de skandaleramte IC4-tog af pinden som fremtidens danske intercitytog.

Kommentarer (18)

Særligt nyt kupe-layout vil nok være interessant, mon der er plads til lav-indstigning hvis man flytter teknik delene, som sidder under vognen, under indstignings området?

Flere ensrettede og enkeltmands sæder er måske også muligt?

  • 0
  • 0

Fordele ved lav indstigning: Bedre adgang for handikappede mm.

Ulemper: Salgsvognen får det svært. Den skal måske droppes til fordel for et fast salgssted?

Det kunne være fint hvis IC3-kunne leve lang tid endnu, og elektrificeringen på den vigtige strækning Fredericia-Århus kunne påbegyndes snarest; efterfulgt af Århus-Aalborg. Resten (Lunderskov-Esbjerg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Herning m.fl) kan måske initialt klares med dieseltog, da det ikke (mig bekendt) er passagertunge strækninger, og Femernforbindelsen sørger for elektrificeringen af strækningen Ringsted-Rødby.

Strækning Kværkeby-Ringsted bliver ikke en flaskehals? Al Femern og Øst-Vest trafik skal passere denne strækning.

  • 0
  • 0

IC3 togene fungerer faktisk fint bortset fra et par skæverter:

  1. Det er ikke smart at placere en ekstra toiletrulle i gulvhøjde ved siden af toiletkummen. Selvom folk opfordres til at sidde ned må man antage at de fleste mænd alligevel står op. Når toget slingrer fra side til side slingrer tissemanden også fra side til side og det fører til strinteri på ekstrarullen, hvilket ikke er særlig hygiejnisk for dem der siden hen skal bruge den f.eks til at pudse næse i.

  2. Det er ikke nemt at åbne IC3 døre når man har bagage i begge hænder. Erfarne IC3 brugere har set mange eksempler på passagerere der fægter med arme og albuer for at få døren til at åbne.

Det er problemer der bør løses i IC3v2.

Er IC3 ikke lavet i Randers ? Hvis man havde udnyttet deres erfaring var IC4 ude at køre for mange år siden. Nu ender det vist med at IC4 bliver mange gange dyrere end de kunne have været.

  • 0
  • 0