close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sådan kan IC3's levetid forlænges med 20 år

Bombardier i Randersslår fast, at IC3-togene kan moderniseres til 20 års ekstra drift og dermed slå de skandaleramte IC4-tog af pinden som fremtidens danske intercitytog.

Særligt nyt kupe-layout vil nok være interessant, mon der er plads til lav-indstigning hvis man flytter teknik delene, som sidder under vognen, under indstignings området?

Flere ensrettede og enkeltmands sæder er måske også muligt?

  • 0
  • 0

Fordele ved lav indstigning: Bedre adgang for handikappede mm.

Ulemper: Salgsvognen får det svært. Den skal måske droppes til fordel for et fast salgssted?

Det kunne være fint hvis IC3-kunne leve lang tid endnu, og elektrificeringen på den vigtige strækning Fredericia-Århus kunne påbegyndes snarest; efterfulgt af Århus-Aalborg. Resten (Lunderskov-Esbjerg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Herning m.fl) kan måske initialt klares med dieseltog, da det ikke (mig bekendt) er passagertunge strækninger, og Femernforbindelsen sørger for elektrificeringen af strækningen Ringsted-Rødby.

Strækning Kværkeby-Ringsted bliver ikke en flaskehals? Al Femern og Øst-Vest trafik skal passere denne strækning.

  • 0
  • 0

IC3 togene fungerer faktisk fint bortset fra et par skæverter:

  1. Det er ikke smart at placere en ekstra toiletrulle i gulvhøjde ved siden af toiletkummen. Selvom folk opfordres til at sidde ned må man antage at de fleste mænd alligevel står op. Når toget slingrer fra side til side slingrer tissemanden også fra side til side og det fører til strinteri på ekstrarullen, hvilket ikke er særlig hygiejnisk for dem der siden hen skal bruge den f.eks til at pudse næse i.

  2. Det er ikke nemt at åbne IC3 døre når man har bagage i begge hænder. Erfarne IC3 brugere har set mange eksempler på passagerere der fægter med arme og albuer for at få døren til at åbne.

Det er problemer der bør løses i IC3v2.

Er IC3 ikke lavet i Randers ? Hvis man havde udnyttet deres erfaring var IC4 ude at køre for mange år siden. Nu ender det vist med at IC4 bliver mange gange dyrere end de kunne have været.

  • 0
  • 0

Ringsted-Næstved er en meget kort (omkring 30 km), men vigtig strækning. Næstved er Sjællands største by udenfor hovedstaden. Og strækningen skal alligevel elektrificeres som en del Femernforbindelsen. Så få det startet nu.

Hvad skulle formålet være med at elektrificere den nu? Alle tog i på strækningen er alligevel gennemkørende mod Nykøbing Falster/Rødby Færge/Hamburg

  • 0
  • 0

Der er endnu en skævert i IC3. Stolenes "skyklapper" gør at vi som er lidt over gennemsnitshøjde ikke kan sidde opret i stolene.

  • 0
  • 0

Der er endnu en skævert i IC3. Stolenes "skyklapper" gør at vi som er lidt over gennemsnitshøjde ikke kan sidde opret i stolene.

De er sat fast med velcro og kan flyttes op på et øjeblik. Det gør jeg ofte.

Det kræver selvfølgelig, at man ikke er så bredskuldret, at man støder mod yderrammen.

Jeg synes, det er et langt større problem, at alting rasler, knirker eller klaprer i et IC3-tog. Det gælder døre, lamper, bagagehylder, rullegardiner og lågen til det aflåste rum på bagagehylden. Det kan drive mig til vanvid - men jeg vil selvfølgelig stadig foretrække det frem for de +10 dB generel støj i et IC4.

  • 0
  • 0

Det lyder da som en meget rimelig ide, at levetidsforlænge IC3 togene og så få elektrificeringen gjort færdig. Her må rækkefølgen af strækningerne vel bestemmes af hvilke strækninger, der hurtigst vil frigøre hele IC3 togset.

Men en mere åben indretning - får min dybeste skepsis. De nuværende IC3 tog er netop noget af det rareste og lyseste. Udsmykningen er også ganske fremragende i de togsæt, jeg gennem årene har benyttet.

Når man taler om bedre støtte for handikappede, så må der også være grænser for mængden af andre ulemper og omkostninger, man skal acceptere. Man kunne efter min mening udemærket overveje, at kun nogle togset gøres særligt handikapegnede - eller måske ingen.

Man kunne vel alternativt overveje om fx en justerbar rampe på perronen kunne sikre kørestoles adgang til en indgang i de nuværende vogne.

Lars :)

  • 0
  • 0
  1. Borde der kan klappes ned har det med pludselig at springe ned. En mere driftsikker mekanisme vil være rart.

  2. I hvilekupéen vil det være bedre at udskifte "4 personer med bord i midten"-sektioner med 2 persons sektioner. I hvilekupeen må man ikke snakke og støje, så folk i 4 persons grupper kan alligevel ikke snakke. De fleste sover, læser eller arbejder i hvilekupéen. Der er bord på bagsiden af sædet foran.

  3. På toiletterne vil det være nyttigt med kraftige kroge på væggen. Der er for det meste tis på gulvet, så tasker kan ikke stå der. Det er bedre at hænge tasken på en krog på væggen. Krogen skal være stor nok til at en taske med en 4-5 cm bred rem kan hænge der.

  • 0
  • 0
  1. Vand og tis på gulvet på toiletterne kan løses ved at lave gulvet som en rist f.eks. med 1 cm x 1 cm huller. Spildevandet kan løbe igennem risten og ned på et skråplan under risten der fører vandet væk.

  2. Toiletter kan laves som et modul der kan sættes ind og tages ud af IC3 toget. Det vil gøre det nemt at skifte til et rent toilet og udskifte et defekt toilet på et tog i drift.

  • 0
  • 0

Levetidsforlængelse af IC3 togene er vel på tale, fordi DSB har erfaret og erkendt, at det er alt for kostbart for DSB, at deltage i R&D aktiviteter indenfor tog.

Så hvorfor vil man overhovedet ofre så mange millioner kroner på at ændre på et togsæt, der virker, sådan som det nu en gang er indrettet. Det er vel kun en eneste af de nævnte ting, der overhovedet har sin berettigelse:

  • grundig servicering og renovering af booggier og undervogn (vel også motorer)

Resten af de beskrevne ting, er jo helt unødvendige og de rummer jo fare for, at toget ikke kan sammenkobles efter renoveringen (ny kørecomputer), at toget ikke kan holde til farten (nye vinduer i letmetal), at el og lys ikke virker (nye LED lys og stik ved sæderne) osv., hvis man piller ved disse ting. Toget virker jo perfekt. Det eneste toget kan have brug over 20 års levetidsforlængelse er vel, at det kan komme til at køre stærkere end det kan i dag. Det bør være målet med renoveringen af IC3 togenes undervogn, at man hiver 50 km mere i timen ud af disse fantastiske, topmoderne, aluminiumsbaserede togsæt. Ombetræk de nuværende udmærkede sæder, så bliver et perfekt tog, jo som nyt indvendigt. Forresten, der er allerede massevis af elektroniske lysskilte i IC3 toget, hvorfor i alverden så risikere, at de heller ikke virker efterfølgende, når DSB har pillet ved dem sammen med Bombardier.

  • 1
  • 0
  1. Vand og tis på gulvet på toiletterne kan løses ved at lave gulvet som en rist f.eks. med 1 cm x 1 cm huller. Spildevandet kan løbe igennem risten og ned på et skråplan under risten der fører vandet væk.

  2. Toiletter kan laves som et modul der kan sættes ind og tages ud af IC3 toget. Det vil gøre det nemt at skifte til et rent toilet og udskifte et defekt toilet på et tog i drift.

Jeg har foreslået, at der opsættes pissoir i det ene hjørne, da mange "hanner" ikke vil sidde ned og tisse, men om det vinder géhør ved jeg ikke, men det er det der skal til.

  • 0
  • 0

[quote]Ringsted-Næstved er en meget kort (omkring 30 km), men vigtig strækning. Næstved er Sjællands største by udenfor hovedstaden. Og strækningen skal alligevel elektrificeres som en del Femernforbindelsen. Så få det startet nu.

Hvad skulle formålet være med at elektrificere den nu? Alle tog i på strækningen er alligevel gennemkørende mod Nykøbing Falster/Rødby Færge/Hamburg[/quote]

Det ikke sandt, alle tog mellem Nykøbing F og KBH, standser i Næstved. På hverdage er der fra Næstved ca. 6 afgange i timen. hvoraf de 2 køre til KBH, 2 til Nykøbing F, 2 til Roskilde. Derudover der der eksta afgange i myldertiden.

  • 0
  • 0

Om hvad vil Bomtranz? Opfriske publikumsfadelingen og straks vælter det ind med forslag til stofbetræk og lamper.....
Fint, fint - men hvad med teknikken?
Bliver der monteret nye aksel/vendegear (de er ikke for gode i forvejen)?
Transportministeriets køretidsberegninger - hvor kompetente er de folk til det? Mig bekendt står BaneDanmark for den del af festen (husk at Trafikstyrelsen og Transportministeriet fik beregnet sig frem til en urealistisk køreplan på Kystbanen).
Hvad med dieselmotorerne? Vel er de lige skiftet og nye gearkasser monteret, men har Bomtranz tænkt at gøre noget her?
Nå, men publikum skal jo sidde behageligt når den gamle teknik bryder sammen...

Ellers ser jeg mønsteret fra tidligere tider (gående fra 1930'erne til langt op i 80'erne) - hvis den var gal med beskæftigelsen hos Scandia eller Frichs, så afgik et brev "henad august-november" med alle beklagelserne til ministeren. Håbet var jo klart at få penge på finansloven, som jo forhandles i november-december. Og det skete uhyggeligt mange gange at både Scandia og Frichs fik ordre på den baggrund - ofte med DSB som medspiller i kulissen.
Troede ellers at denne form for "tiggerbreve" var ophørt, men det skal åbenbart stadig prøves.

  • 0
  • 0

med 4 af volvos fh 16 motore i hvert togsæt ville det gå fra 1800 til 3000 heste og kan måske komme til at skyde en topfart på 220 km/h. samtidig bør de ensrette alle sæderne da man sidder bedre på disse.

  • 0
  • 0

Særligt nyt kupe-layout vil nok være interessant, mon der er plads til lav-indstigning hvis man flytter teknik delene, som sidder under vognen, under indstignings området?

Flere ensrettede og enkeltmands sæder er måske også muligt?

Ensrettede og enkeltmandssæder optager mindre plads per sæde, end de nuværende bordpladser. Af billedet at vurdere, ser dog ud til, at der skal være færre sæder, og mere åbent (flere stå pladser?).

  • 0
  • 0

En detalje, som er glemt i moderniseringsplanerne, er åbne/lukke mekanismen til toilettet.

Mange passagerer misforstår anvendelsen af åbne/lukke mekanismen, og trykker på knappen, når de forlader toilettet, for at lukke døren. Der skal ikke trykkes på knappen, da døren lukker selv. Tryk på knappen medfører, at toilettet aflåser indefra, og ikke kan benyttes mere, før togpersonalet åbner døren med nøgle. Sidst jeg var med toget, blev døren låst 2 gange, i løbet af et par timer, hvilket medførte, at toilettet var optaget det meste af tiden, uden nogen benyttede det. Som oftest, gik 45 minutter, før der blev klaget.

  • 0
  • 0

[quote]Særligt nyt kupe-layout vil nok være interessant, mon der er plads til lav-indstigning hvis man flytter teknik delene, som sidder under vognen, under indstignings området?

Flere ensrettede og enkeltmands sæder er måske også muligt?

Ensrettede og enkeltmandssæder optager mindre plads per sæde, end de nuværende bordpladser. Af billedet at vurdere, ser dog ud til, at der skal være færre sæder, og mere åbent (flere stå pladser?).[/quote]ja det er tåbeligt. ensrettede sæder giver også bedre benplads så man kan strække benene og også undgå øjenkontakt med andre passagere hvis man bare vil koble helt fra

  • 0
  • 0

En detalje, som er glemt i moderniseringsplanerne, er åbne/lukke mekanismen til toilettet.

Mange passagerer misforstår anvendelsen af åbne/lukke mekanismen, og trykker på knappen, når de forlader toilettet, for at lukke døren. Der skal ikke trykkes på knappen, da døren lukker selv. Tryk på knappen medfører, at toilettet aflåser indefra, og ikke kan benyttes mere, før togpersonalet åbner døren med nøgle. Sidst jeg var med toget, blev døren låst 2 gange, i løbet af et par timer, hvilket medførte, at toilettet var optaget det meste af tiden, uden nogen benyttede det. Som oftest, gik 45 minutter, før der blev klaget.

haha det er da ligså åndsvagt som at man skal klappe WC brettet ned igen med de bare hænder for at komme til skyl ud knappen. (for dem der har tisset stående i IC3) ;-)

  • 0
  • 0