Sådan virker cockpitdøren på en Airbus 320

Få overblikket over, hvordan adgangsvejen mellem kabine og cockpit fungerer i et fly som det nedstyrtede Germanwings Flight 9525.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En pilot, der er udenfor cockpit, skal have mulighed for at komme ind. Det kan gøres fex med en fysisk nøgle, som piloten bærer, og som har forret for alle andre låsesystemer.

Der kan tænkes scenarier, hvor terrorister tager en pilot som gidsel, når han har forladt cockpit. Men det kan også ske overfor det øvrige kabine personnel, som derefter kan trues til at udlevere koder og udføre identifikation overfor piloterne.

Den fysiske nøgle kan evt laves, så den hurtigt kan destrueres i tilfælde af terror.

  • 0
  • 7

Dårligt gennemtænkt. Kabinepersonalet kan udlevere nok så mange koder hvis piloterne ikke lader dem komme ind. Det er en vigtig sikkerhed. Den eneste løsning, som jeg ser det, er at der altid er to i cockpittet. Det kompromitterer intet, og løser stort set denne problematik.

mvh

  • 5
  • 1

Der er stor sikkerhed inden for flyvning. Mange sikkerhedsforhold tjekkes minutiøst af før hver start. Men tjekkes nødadgangsproceduren fra kabine til cocpit før hvert take-off? Hvis ikke: hvornår blev det sidst tjekket på ulykkesflyet? Jeg kan ikke lige finde referencen, men jeg har læst, at der har været fortilfælde, hvor kabinedøren i netop denne flytype er gået i baglås. Man har efter min mening været alt for hurtig til at skyde skylden på 2.piloten. Styrtet kan være forårsaget af en serie af uheldige omstændigheder. Den nukleare katastrofe i Fukoshima var et sligt eksempel. Forhåbentligt bliver det nu et globalt krav, at der altid skal være mindst et besætningsmedlem mere i cocpittet end piloten.

  • 0
  • 0

Den eneste løsning, som jeg ser det, er at der altid er to i cockpittet.

Men hvor meget løsning er det?

Vil en pilot, selv en 2. pilot, ikke ret nemt kunne udløse katastrofen også selv om han ikke er alene. Fx i forbindelse med landing. Faktisk kunne det jo være gået endnu være hvis piloten havde styrtet flyet ned i en lufthavnsterminal.

Og hvis der en stewardesse er alene med piloten i cockpittet, kan hun så virkelig redde situationen hvis han pludseligt låser døren, vender flyet på hovedet og staller det?

  • 1
  • 1

Trods ovennævnte indlæg, bliver det særdeles interessant at få at vide, hvad der hindrede kaptajnen i at åbne døren. Var det ren panik, der afsporede den korrekte procedure?

  • 0
  • 0

Det ser jeg slet ikke som en løsning.

Hvad så hvis det er den ude-låste pilot der vil skade flyet og dets passagerer eller en passager der tiltvinger sig nøglen for at få adgang?

Man må som udgangspunkt gå ud fra, at piloten er den mindst sandsynlige person i ligningen, der vil skade flyet. Hvis en pilot reelt set vil styrte et fly, så er det højest sandsynligt at det lader sig gøre.

Ikke engang med et kabinepersonale i cockpittet, ville man kunne forhindre et styrt. En pilot ville kunne slukke for motoren eller lave anden skade, som et kabinepersonale ikke ville have en jordisk chance for at genoprette.

  • 0
  • 0

Ikke engang med et kabinepersonale i cockpittet, ville man kunne forhindre et styrt. En pilot ville kunne slukke for motoren eller lave anden skade, som et kabinepersonale ikke ville have en jordisk chance for at genoprette.

Det er en falsk tryghed.

  • 0
  • 0

Hvorfor er det egentligt nødvendgit at piloten skal kunne komme ind i cockpittet igen? Kunne man evt. forestille sig at hver pilot havde en "dødemandsknap" på sig så auto-piloten tog over når den blev trykket. Det ville så kun kunne deaktiveres hvis begge piloter var enige om det.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten