Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sådan skal italiensk vindmølle fange turbulens fra lastbiler

Tre italienere har udviklet en vindmølle, der opfanger lufttrykket fra lastbiler. Foreløbig er 10 vindmøller sat op langs en motorvejsstrækning i det nordlige Italien.


OBS: Grafikken kræver understøttelse af HTML5, f.eks. IE9 eller Google Chrome.

Emner : Vindmøller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

saa maa det da blive tungere for lastbilerne at skabe den nödvendige turbulens for at komme frem?

Og have disse lange räkker af kaffemöller staaende i nödsporet er ikke rart, hvis man er trät og uheldigvis faar et par hjul paa den gale side af sidelinien.

Eller hvis möllerne skal staa längere ude i rabatten uden for nödsporet, saa skal man jo til at flytte de rigtig mange kilometervis af stöjskärme, som man netop lige möjsommeligt har stillet op langs motorvejene i Mellemeuropa.

Saa skulle man maaske hellere lägge dynamospoler i begge/alle vejbaner, og lade samtlige köretöjer bidrage med mere "vedvarende energi". Saa kunne man endda faa extra meget udbytte fra dem der fräser afsted med disse särligt lavtliggende fartvidundere til 3xx kmh.

  • 0
  • 0

Stile dem ved en motorvejs afkørsel. De kunne jo risikere at vække de stakkels lastbil chaufører eller endnu værre forstyrre signalet på deres mobil.

  • 0
  • 0

Det fremgår af grafikken at møllerne foreslås placeret ca. 3 m til højre for nødsporet, så det kan næppe genere bilister med behov for at bruge nødsporet.
Man kunne også forestille sig møllerne placeret i midterrabatten. Her er afstanden til den tunge trafik ikke meget anderledes end ved placeringen til højre for nødsporet, så udbyttet er vel også nogenlunde det samme.
Ved til- og frakørsler er frekvensen af tung trafik mindre, så det vil udbyttet nok også være.

  • 0
  • 0

Nu har vi i vores evige, og heldigvis vellykkede, forsøg på at nedsætte antal af alvorlige uheld i trafikken bla. fundet ud af, at vejtræer er meget farlige, idet man under et uheld ubevist styrer lige mod dem.
Vindmøller (vejtræer) på 3 meters højde langs motorveje, hvor hastigheden er større end på de veje, hvor der før stod vejtræer. Det er ren galimatias.
Mon ikke også det viser sig at være uendelig små bidrag. I hvert fald har Mythbuster lavet forsøg med et flervogns tog ved 80 km/t, det kunne ikke suge en klapvogn ned på sporet, men blot vælte den i en afstand af ca. 1 meter.

  • 0
  • 0

Svarer denne tankegang ikke til at man sætter 1 vindmølle op og afventer 1 vindpust, som man så konstaterer ikke har den store effekt??

Der er jo tale om en kontinuerlig strøm at lastvognstog. Om man så kan nedbringe friktionen tilstrækkelig skal jeg ikke udtale mig om. De få spillere på markedet for vertikale vindmøller praler med ganske pæne effekter ved så lav en vind som 3 m/s. Personligt synes jeg det virker som en stærkere vind, når en lastbil suser forbi på en landevej. Så måske alligevel?

  • 0
  • 0

Måske kan disse turbulensfangere ligefrem mindske lastbilernes energiforbrug. Både i bil-og flyindustrien forsöger man jo alt for at opnå turbulens rund karossen ,flykroppen kroppen og vingerne reduceret. Den öger på vindmodstand som kräver ekstra energi . Så kan möllerne jo kaldes for turbulensdämpere.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten