close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sådan får den næste rumkapsel fra Copenhagen Suborbitals en sikker landing

En såkaldt 'ballute' – en mellemting mellem en ballon og en faldskærm – skal bremse Copenhagen Suborbitals rumkapsel TDS80 ved hastigheder over lydens på vej ned igennem atmosfæren under den forventede opsendelse til sommer.

Fin grafik men hastigheden ved apogee må være forkert, den vertikale hastighed må vel være 0? 3960 km/t er ved MECO.

  • 2
  • 0

Så kunne CS bruge de mål på Air intake ,Air outlet længde kontra diameter og strap længde,samt se hvorledes at de forskellige åbninger er placeret i forhold til resten og hvordan det interne luft kanalsystem er opbygget.
BSU 49 kan bruges til at sænke hastigheden på 500 og 1000 punds bomber kastet med op til 800 km/t.
BSU 49 Balute var erstatningen for "Snakeye" Mk 15 bomb fin assembly.

http://navyaviation.tpub.com/14313/css/143...

  • 0
  • 0

Skal motor og kapsel ikke sepereres kort efter MECO istedet for ved apogee?

Hej Jonathan,

Man kunne godt foranlediges til at tro at det ville være optimalt at skille kapsel og booster ved MECO, men i denne 1-trins konfiguration giver det faktisk mening at vente til man nærmer sig apogee. Sagen er den at booster og kapsel har ret forskellige ballistiske koefficienter. Hvis man skiller dem ved MECO vil kapslen derfor bremses hurtigere end boosteren i den tynde residualatmosfære der er i 40-50km's højde, og der vil derved være en chance for re-kontakt imellem de to. Resultatet af dette kunne blive kaotisk tumlen af kapslen hvilket ønskes undgået.
Systemets samlede inerti udnyttes derfor bedst muligt ved at lade kapsel og booster være sammenkoblede indtil man er helt fri af enhver betydelig atmosfære.

Mvh
Jonas

  • 1
  • 0

Så kunne CS bruge de mål på Air intake ,Air outlet længde kontra diameter og strap længde,samt se hvorledes at de forskellige åbninger er placeret i forhold til resten og hvordan det interne luft kanalsystem er opbygget.
BSU 49 kan bruges til at sænke hastigheden på 500 og 1000 punds bomber kastet med op til 800 km/t.
BSU 49 Balute var erstatningen for "Snakeye" Mk 15 bomb fin assembly.

Jeg maa give dig ret i den ligner paa en prik men den er jo beregnet til at blive indsat ved noget lavere hastighed og i noget tykkere atmosfaere saa det er sikkert ikke en 1-1 kopi der er brug for?

Til re-entry skal den indsaettes/ejectes i noget naer vacuum og ved et par gange lydens hastighed.

  • 0
  • 0

Nej det vil det formodentlig være nødvendig med nogle ændringer , men så skal de ikke starte helt på bar bund med at opfinde den dybe tallerken igen , men kan modificere designet. BSU 49 kan faktisk bruget helt op til M1.3 , men har ved passagen af det transsoniske område problemer med stabiliteten og det anbefales derfor ikke at lave Low level delivery i denne parameter, da præcisionen mindskes en del 8))

  • 0
  • 0

Tak for ros og kommentarer - hastigheden ved apogee var naturligvis fejlagtigt angivet - fejlen er rettet nu.

Med venlig hilsen
Lasse Gorm Jensen,
Nyhedsgrafiker på Ingeniøren.

  • 0
  • 0