Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Raketmotoren, der selv trækker vejret

En motor under udvikling af britiske Reaction Engines fungerer både som en jetmotor, hvor brint antændes sammen med komprimeret atmosfærisk luft, og som en raketmotor, hvor flydende medbragt ilt bliver antændt sammen med brint. Princippet kaldes SABRE (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine).

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rumfærgens landingshastighed (øjeblikket hvor hovedhjulene blev sat på jorden) var nu knap så høj som grafikken antyder. Citat:
"...As the shuttle's main landing gear touches down...about 354 kilometers per hour..."
Kilde:
http://spaceflight.nasa.gov/shuttle/refere...
Men ja tidligere i indflyvningen var hastigheden højere, men det er den sikkert også for Skylon (hvis den da nogensinde bliver bygget og testet i virkeligheden).

;o)

  • 0
  • 0

Fra infografikken:

Det detaljerede design af varmeveksleren og helium-loopet er så hemmeligt, at Reaction Engines har valgt ikke at patentere det.

Kan dét ikke kun betyde, at idéen stadig befinder sig i den abstrakte sfære?

Derudover lyder projektet, på mine trommehinder, ualmindeligt spændende. Og jeg forestiller mig - naivt/optimistisk - en kommende, ualmindelig potent, afløser for Concorden til interkontinental persontransport.

  • 0
  • 0

Der er ikke noget mærkeligt i at de ikke tager patenter. Det er jo militær teknolog. Alle andre lande vil bare betragte et eventuelt patent som en kogebog. De er totalt ligeglade med hvad de krænker. Så er det bedre at holde det hemmeligt. Det er jo ikke konsum elektronik det her. Spillereglerne er helt anderledes.

  • 2
  • 0

jeg forestiller mig - naivt/optimistisk - en kommende, ualmindelig potent, afløser for Concorden til interkontinental persontransport.

Der var ikke en businesscase for Concorden. Billeterne blev simpelthen for dyre. Her bliver billeterne langt dyrere, så mon ikke det bliver endnu vanskeligere at få persontransport til at løbe rundt end med Concorden.

Men et bombefly der kan nå alle steder på jorden på 4 timer, det er en anden sag. I sådan en god sags tjeneste spiller penge ingen rolle!

  • 0
  • 0

MEN det var der også for muligheden af at besidde "et automobil" dengang min far var barn, og i øvrigt også for mange andre ting gennem årene. Eksempelvis elektrisk symaskine, radio, TV, computer og så sent som for 30 år siden var en mobil telefon en stor og klodset, tung genstand som de færreste havde brug for - endsige råd til.

Så i øjeblikket er spillereglerne ikke for os "almindelige" mennesker - MEN det kommer.

  • 0
  • 1

Den oprindelige HOTOL motor fra 80'erne blev netop patenteret af samme mand, som opfandt Sabre motoren, men omstændigheder gjorde, at han blev låst ude af patentet og måtte starte forfra.

  • 0
  • 0

Hvis vi fortsætter med en samfundsorden hvor midlerne fortsat opkoncentreres hos en lille elite, vil det alene være et spørgsmål om nogen har/føler behov, for at være 3 forskellige steder på Jorden indenfor ét døgn. Eller "bare" fra London til Sidney, og retur, indenfor en 'arbejdsdag'.
- Forudsat, naturligvis, at projektet 'flyver'. ;-)

"Problemet" løser sig nok af sig selv, den gang vi finder ud af at det ikke er nødvendigt med ressourcekrævende flytransporter! Hvis grundlaget for den massive flytransport med folk der vil opleve weekenden i en anden verdensdel er væk, den "kritiske masse" er væk,. vil der ske det samme som med måneskuddene for 45 år siden. Der var overhovedet ikke brug for dem, derfor holdt de op! Selv den militære flyindustri er jo dybest set afhængig af den "kritiske masse", lige som forsvarsindustrien en gang nød godt af softwareudviklingen for de små mikroprocessorstyrede blip-spil!

John Larsson

  • 0
  • 3