Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Julekalender 24. december: Hvad udad tabes skal indad vindes

24 dage i december har læserne kunnet åbne en ny låge med godter fra ingeniørernes kulturarv. Det sidste afsnit i Ingeniørens julekalender er en historie fra 1914.

Giv kulturarven en julegave
Støt digitaliseringen af de resterende 200.000 sider ingeniørtidsskrifte frem til år 2000.

Læs om projektet og se, hvordan du kan yde dit bidrag til indsamlingen på ing.dk/kulturarven.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er overraskende hvor præcis denne grovskitse af det store motorvejs H fra 1936 er i forhold til hvor motorvejene reelt set ligger idag, selvom mange ting ændrende sig.
Men hvis det tager ca. 70 år at få en Øresundsbro, så går der nok noget tid inden der kommer en over Kattegat.

  • 1
  • 0

Det kunne måske også være lidt overraskende for nogen, at motorvejen til Frederikshavn - som bl.a. den gode Jens Riisgaard Knudsen kæmpede for - og som ikke var med i planen dengang, idag er mere benyttet end motorvejen til Hjørring/Hirtshals. Den er faktisk ommertrent ligeså trafikeret som motorvejen til Esbjerg - Danmarks 5. største by - ikke mindst på grund af trafikken af turister til/fra Nordøstvendsyssel og på grund af færgeforbindelserne fra Frederikshavn til Norge og Sverige, som jo er den korteste vej fra kontinentet til det centrale og nordlige Sverige.

  • 3
  • 0

Lidt guldkorn fra artiklen:
Motorveje består af 2 vejbaner, 1 i hver retning á 6m bredde (køresporslinier nævnes ikke). Hastighed 100km/t, måske 200km/t ved overhaling.
Cyklesti over Storebælt og Øresund
"Uvejrsskyerne trækker sammen over hele verden", måske "bringe ødelæggelse over os"
Østeuropa "vil konsolideres, saaledes at deres befolkninger vil stige i velstand og efterhaanden stille krav om livsvilkaar, der staar paa højde med Vesteuropas"

  • 7
  • 0

Til låge 3:
Man kan da håbe at de har været bedre til at arbejde med dieselmotorer end de har været til at regne. De har i hvert fald regnet følgende: 1384 + 5612 = 6095. Sættefejl eller regnefejl, hvem ved..

  • 4
  • 0

Fin julekalender.

Mon ikke kommentarerne skulle følge de enkelte dage istedet for een lang kommentar ?

Og lidt kosmetik: et "fy-fy-brøl" kunne måske komme når man snyder og åbner en låge for en kommende dato?

  • 3
  • 0

I artiklen om Storstrømsbroen (4. dec), er der et kort med øen Laaland, fra 1937. Den staveform havde jeg ikke set før.

  • 1
  • 1

Det er da spændende at læse om skaderne ved stormfloden december 1910, men i samme nummer er der en beskrivelse af Idrætshuset ved Idrætsparken på Østerbro. Det er da også interessant :-)

  • 1
  • 0

Det kommer da med den nye Storestrømsbro.

I Hamborg anvendes den første (bil-)tunnel under Elben som cykel- og gangsti. Det fungere udmærket.

Måske får vi en cykelsti på en Kattegatbro og en ny H-H forbindelse ? En tunnel på 5-6 km (eller mere) vil kræve ventilation for at undgå CO2-lommer, men det er vel relativt enkelt at lave - der kræves jo hverken nødspor eller håndtering af tunge lastbiler i en sådan tunnel - det skal blot være små el-drevne golfvogne, der kan transportere et par cykler/personer. Dertil sprinkleranlæg.

  • 0
  • 0

Og lidt kosmetik: et "fy-fy-brøl" kunne måske komme når man snyder og åbner en låge for en kommende dato?

Jeg vidste ikke man kan snyde. Det burde være umuligt. Som barn snød jeg tit og lukkede nr. 24 op før tiden. Du har fristet mig til det næsten ubærlige.

  • 0
  • 0

Som tidligere beboret på Østerbro/Brumbleby, kender jeg Ørsted værket vel...

ca. 240 dag om året blæser vinden så meget i DK, at man har opnået at se ca. 27-33% af energiforbruget kan dækkes af vind, så Ørsted vlrket ligger stille i disse dage med meget vind....

MEN man har ikke lukket værket endnu, dat de andre 122 dage om året hvor vinden ikke blæser, kræver alligevel, ku-l, olie-, eller gas- fyret værker ,da biobrandsel og sol tilsammen er stadig under 5% af total forbruget!

Så Ørsted væreket kommer til at stå længe endnu !

civiling. Scott HIll

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten