Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingeniørens panel: Her er planen, der redder dansk jernbane

Med den rette plan kan Danmark have den mest moderne og velfungerende togdrift i 2021. Ingeniørens Visionarium, bestående af forskere og fagfolk, gav allerede i juni opskriften på, hvordan det kan ske. Læs eller genlæs her.

  • Klik på venstre knap under billedet for fuld skærm.
  • Brug + og - knapperne for at forstørre eller formindske teksten.
  • Du kan også læse artiklerne enkeltvis ved at klikke på links nederst.



Mere: Nødplanen: Sådan kommer vi videre, hvis IC4 bliver skrottet


Mere: Planen efter IC4 år for år


Mere: IC4-kollaps åbner døren for hurtig elektrificering

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

en Jounalist, skulle taget og rense sit tastaturs Mellemrums tast :-)

Det er scanningen eller den elektroniske overførsel fra det trykte medium til Scribd der laver knuder.

  • 0
  • 0

Med den rette plan kan Danmark have Danmarks mest moderne og velfungerende togdrift i 2021.

Jeg er klar over at man skal sætte ambitioner efter forestilling om formåen, men er det ikke at stile lige lovlig lavt? Den ambition opfylder vi allerede, og det er problemet i sin nøddeskal :-)

  • 0
  • 0

Ja det er dog en imponerende plan der kan sikre at Danmark kan have Danmarks mest moderne og velfungerende togdrift.
Er I nu helt sikker på at det ikke er Kina der har Danmarks mest moderne og velfungerende togdrift? Tsk tsk.

  • 0
  • 0

... at hvis nu strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg blev Elektrificeret og kunne tages i brug i 2014 så kunne man både bruge ER og muligvis også nogle af DSBs reserve ET togsæt?

Måske skulle man også finde en løsning på at kunne sammenkoble ET og ER/MF.

  • 0
  • 0

En bane af jern kan udformes på mange måder.
Den traditionelle er blevet en de facto standard, selv om den langt fra er ideel:
1) Det er dyrt at anlægge, da der skal jævnes meget jord
2) Bremseevnen er meget dårlig, det gør at afstanden mellem tog skal være lang.
3) Afsporing af tog er ikke umulig
4) Skiftespor er langsomme og sårbare

Til sammenligning er det anderledes med RUF monorail jernbanen:
1) Det er billigt at anlægge, da der blot skal placeres nogle master hvis højde kompenserer for overfladens ujævnheder.
2) Bremseevnen er god, da nødbremsning kan ske ved at klemme om toppen af den trekantede monorail
3) Afsporinger er umulige, da køretøjerne er låst fast til skinnen
4) Skiftespor udnytter dualmode princippet sådan at det er vejhjulene bruges til at skifte retning med, styret af magnetfelter som ikke generes af sne.

  • 0
  • 1

En bane af jern kan udformes på mange måder.
Den traditionelle er blevet en de facto standard, selv om den langt fra er ideel:
1) Det er dyrt at anlægge, da der skal jævnes meget jord

Ikke nødvendigvis. Det kan anlægges på bropiller og -fag.

2) Bremseevnen er meget dårlig, det gør at afstanden mellem tog skal være lang.

Det behøver den ikke være. Vi kunne anlægge beton/asfalt i mellem sporerne og så sænke nogle gummihjul når der skal bremses. Eller et magnet system.

3) Afsporing af tog er ikke umulig

Det bliver aldrig 100% umuligt.

4) Skiftespor er langsomme og sårbare

kun fordi de ikke behøver være hurtigere.

Til sammenligning er det anderledes med RUF monorail jernbanen:
1) Det er billigt at anlægge, da der blot skal placeres nogle master hvis højde kompenserer for overfladens ujævnheder.

Tilgengæld kan den ikke bære tung gods.

2) Bremseevnen er god, da nødbremsning kan ske ved at klemme om toppen af den trekantede monorail
3) Afsporinger er umulige, da køretøjerne er låst fast til skinnen

ahahaha, nej, det er ikke umuligt, det skal bare mere til at afspore.

  • 0
  • 0

@ Jon
Du har ret i at tog er bedre end RUF til tungt gods.
Derfor er det også klogt at bruge RUF til person transport og haste-gods, sådan at skinnerne får plads nok til det tunge gods.

Man kan iøvrigt godt transportere tungt gods på forstærkede RUF skinner via særlige RUF boogies og standard containere.

Skiftespor er langsomme og derfor kan en traditionel jernbane aldrig levere den fleksibilitet, der skal til hvis bilister skal vælge tog frivilligt.

  • 0
  • 1

Det hedder sporskifter, ikke skiftespor, ved ikke hvad du mener med at de er langsomme, du kan køre lige så hurtigt du vil igennem dem, man montere bare et længere skifte, med større radius og flere drev. At dreje det tager 5 sekunder med kontrollen før og efter.
RUF har sin plads at udfylde, ærgeligt den ikke rigtig blev til noget, efter alt det arbejde, men den vil aldrig kunne erstatte jernbanen.
Dine argumenter er fjollede.
Jævnes jord? En gravemaskine koster 500,- i timen med fører. Ikke lige det der koster og hvor er alt det der skal jævnes, vi bor i danmark. Du har valgt den billigste del at nævne, hvad med dræn, balast, spor, kabler osv.

Det er ikke bremseevnen der spiller nogen rolle i afstanden mellem togene, men signalsystemet/togkontrolanlæget der er ikke langt imellem s-banen kortere i metroen. Grunden til den lange opbremsning er komfort, hvis du nødbremser især hvis du smider magnetbremsen på sporet, vil den sørge for du ligner en tegneserie figur i forruden.
Afsporing er meget svært hvis banen vedligeholdes, og har ekstra sikring farlige steder som på broer.
Mange vil gerne have mere gods tilbage på jernbanen, men det kan ikke lade sig gøre, de eneste firmaer der ligger ved jernbanen og har spor, er de gamle kæmper, med et stort lager, og store tunge ordre der skal på langfart eller kommer langt fra. I kommunerne har man planlagt hvor industrikvarterene skal ligge og ingen ligger nær banen da der ikke er plads, da de hurtigt blev fyldt med boliger.
Det er mange år siden RUF blev udtænkt og der er kommet mange bedre systemer til siden, der løser dens begrænsninger. Elsker stadig ideen, men den kræver velvilje først hos politikerne, så hos bilproducenten så hos forbrugere. Første skridt ville klart være at opdatere sin hjemmeside;)

  • 0
  • 0

Der kommer aldrig noget godt ud af smide gode danske kroner i det bundløse hul som IC4 er og jo før man kommer til den erkendelse, jo før kan man komme op ad hullet og komme videre. Hvor er de modige politikkere, som kan tage den beslutning og stoppe IC4-farcen. Det bliver jo ikke billigere at vente med elektrificeringen, kom igang så hurtigt som muligt og istedet for at DSB skal opfinde deres egne løsninger, så vælg standard løsninger. Der kører jo mange udmærkede elektriske tog i udlandet, som også kunne finde anvendelse i Danmark. Samtidig med at man igangsætter el-projektet kunne man så finde overveje hvorledes man slipper af med de uheldige IC4 tog, man kunne jo sende dem i udbud og se hvad de kan indbringe.

  • 0
  • 0

en Jounalist, skulle taget og rense sit tastaturs Mellemrums tast :-)

Og du skulle undlade at bruge din mellemrumstast samt tjekke stavningen. ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten