Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

I dag er det broens fødselsdag

Klokken 23 er det 15 år siden, Øresundsforbindelsen blev indviet. Siden da har 84.914.641 køretøjer krydset broen. Det gik strygende i starten. Men så kom finanskrisen, og trafiktallet faldt. I de seneste opgørelser kan man dog se en langsomt tilbagevendende stigning i det samlede trafiktal. Men pendlerne svigter, og broen er ikke blevet den katalysator for integration mellem broderlandene, man havde håbet på.



Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da klart at når prisen er så høj for at pendle frem og tilbage, så holder det en masse mennesker tilbage. Samtidigt er reglerne ikke blevet forenklet imellem de to lande, hvilket ikke gør det bedre.

Som en integrationsbro har den spillet helt fallit.

  • 14
  • 0

Nu står der "antal køretøjer pr. år", det går jeg ud fra kun er dem, der kører på asfalten på broen? Men hvordan ser det ud med togtrafikken? Er pendlerne smuttet over i toget under krisen, er antallet også her stagneret/faldet/steget?

Togtrafikken er da også en del af "integrationen" mellem Danmark og Sverige...

  • 8
  • 0

Var det ikke noget om at der skulle blive kvitt og frit når den havde betalt sig selv?
Når det kører så mange køretøjer burde der være samlet de 30,1 mia kr snart.

  • 2
  • 0

Tillykke til Øresundsbron, Danmark og Sverige!

Interessant er det at trafikprognoserne er mere end indfriet:

"I 1990 fremlagde DSB's økonomi-gruppe en trafikprognose, der bebudede en voldsom stigning i trafikken som følge af Øresundsbroen. Man skønnede, at godt 6.000 personbiler og knapt 1.100 lastbiler ville passere broen dagligt. På årsbasis var der tale om knapt 2,3 millioner biler og 400.000 lastbiler. Tallet var 6-8 gange større end den målte trafik mellem København og Malmø i 1989.
Alligevel var tallet ikke høj nok til at få økonomien til at hænge sammen.
Da anlægsloven blev fremsat i maj 1991 hævede man uden begrundelse antallet af personbiler til tre millioner og tallet for lastbiler til 560.000. Tallet for lastbiler var specielt vigtigt, da indtægten fra disse skulle indbringe lige så meget som indtægten fra personbiler (6)" http://www.faktalink.dk/titelliste/ores/or...

Det er måske værd at have i tankerne når man kritiserer Femern-forbindelsen.

  • 2
  • 1

Jeg kan ikke finde tallene, men er beregningerne/prognoserne for broen inden opførslen lavet på at der kørte ca. 10.000 køretøjer over broen i døgnet i hele perioden eller er der også forudsat stigninger over 20-30 år?
Så hvis snittet nu ligger dobbelt så højt, så er det, på simpelt jysk, ikke så ringe endda?

  • 1
  • 0

Hvad angår den "manglende regionale integration" så har jeg til sammenligning gravet op, hvad det koster at køre over Golden Gate ved San Francisco. Prisen er 7 dollars og 25 cents for personbiler. Lastbiler betaler det samme, forudsat de kun har to akser. Beløbet er ikke pristalsreguleret.

Saa er det vel ikke så underligt, at Marine County er bedre integreret med San Francisco end Skånelandene med København?

  • 3
  • 0

Tjoh, det er da nok rigtigt at det er lidt billigere at passere golden gate, men det kan måske også hænge sammen med at den bro var betalt i 1971 - kanske at prisen på øresund og storebælt også falder når det sker for dem.

Dog, hvis Århus-Kalundborg samt Skagen-Oslo broerne også skal bygges, så kan det nok trække lidt ud.

M

  • 2
  • 0

Hvad angår den "manglende regionale integration" så har jeg til sammenligning gravet op, hvad det koster at køre over Golden Gate ved San Francisco. Prisen er 7 dollars og 25 cents for personbiler. Lastbiler betaler det samme, forudsat de kun har to akser. Beløbet er ikke pristalsreguleret.


Og der ser man betalingsforbindelsers fremtid: betaling til evig tid. Storebæltsbroen koster 35 dollars nu.

Saa er det vel ikke så underligt, at Marine County er bedre integreret med San Francisco end Skånelandene med København?

Marin County frabad sig at få en linje i
https://en.wikipedia.org/wiki/Bay_Area_Rap...
det antydes uvenligt at de ikke anser sig kompatible med befolkningen i
https://en.wikipedia.org/wiki/Oakland

  • 0
  • 0

Torsten,

Din bemærkning om togforbindelser ligger nok tæt på sandheden. Jeg nævnte vor diskussion til en kollega fra San Fransisco (hun har boet uden for USA de sidste 5 år). Hun blev rystet over at høre, at tariffen for at krydse Golden Gate var blevet "så dyr". (Tilsyneladende er standarden på områdets broer 5 dollars.) Men efter en kort overvejelse besluttede hun, at det nok skyldes at Marin County har en af Kaliforniens højeste husstandsinkomster.

Og dette har nok noget at gøre med modstanden mod offentlig trafik: her in Paris (hvor jeg bor) er der også tit stor modstand i rige kommuner mod at blive tilkoblet sporvognsnet, etc.: det bringer "fattiglus uden bil" til området.

Endelig er jeg helt enig med din betragtning om endeløs betaling af bropenge (trods politiske løfter om det modsatte). Vi kommer til at betale for at krydse Øresundsbroen i de næste 100 år. Der er to ting den moderne videnskab ikke har været i stand til at frembringe: (1) en permanentkrølning der er permanent; og (2) en temporær skat der er temporær.

  • 2
  • 0

Så er Øresundbroen jo alligevel billigere end Golden gate Bridge, per kilometer. Golden gate er 2700 m og koster USD 7,25, og Øresundsbroen er 15,9 km og koster USD 35. Med de amerikanske priser burde Øresundsbroen koste over 42 USD.

Og den er nyere, og du må nok køre stærkere, og afskrivningerne på goden gate burde være mere fremskreden.

  • 2
  • 0

Hvis man vil den anden vej rundt så er der 5000 km fra København til Malmø. Lidt langt. Kun 40 miles fra San Francisco til Oakland via San Rafael eller 50 miles via San Mateo.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten