close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GRAFIK: Nye graverende tekniske problemer på JSF

I en 48 sider lang rapport lister Pentagon en række graverende fejl på F-35 op - heriblandt våbenluger, der åbner og får flyet til at bryde ud af stealth-mode. Se en gennemgang af de værste tekniske problemer.

Måske - men jeg synes det ville være dumt for Danmark at købe et fly som ikke er færdigudviklet endnu. Hvorfor ikke bare købe et af de andre fly, som vi jo ved med sikkerhed virker?

Vi har jo ikke absolut brug for et stealth-fly. Så der er ingen grund til at tage en kæmpe risiko ved at købe et ufærdigt et af slagsen.

  • 9
  • 0

men jeg synes umiddelbart at det lyder løsbart.


Det lyder ligesom IC-4, alle problemerne er hver for sig løsbare, men det tager godt nok lang tid at få alting til at spille sammen.
IC-4 skulle leveres fra 2003, blev leveret fra 2007, 2016 køre men er fortsat meget ustabil, alle udestående punkter er endnu ikke løst.

F-35 fløj første gang i 2006 og forventes operationel i 2016, men med en del udestående punkter.
F-16 fløj første gang i 1974, var operationel i1978 (USAF) og blev leveret til DK i 1980.

  • 3
  • 0

Ganske rigtigt HHH, men er det ikke bare "Phantom problemet" om igen.

Phantom F4 var en ligeudflyvende kapabel våbenbærer, der desværre ikke kunne forsvare sig manøvremæssigt i dog fights mod tussegamle MIG 17 og 19 når den havde affyret sine to forsvars Sidewindere. Senere fik F4 jo en udvendig "cannonpod" monteret for at kunne dette. men nogen Dog Fighter er den aldrig vist aldrig blevet :)

Det var jo evalueringen af F4s manglende manøvredygtighed der jo som bekendt frembragte F16. I første række som et let manøvredygtigt jagerfly, så dynamisk ustabilt at det kun kunne styres af en computer, men hvor, som du ganske rigtigt påpeger, blev udviklet hen af vejen til de mange roller som det kan udfylde i dag.
Forskellen er bare at fra F16 blev frigivet efter 4 års udvikling, kunne det klare det det var udviklet til, for siden at blive pålagt de andre opgaver

F35 har dags dato som det beskrives hverken manøvredygtighed, accelerationskræfter for uden de andre problemer som stealth evnerne giver, her 10 år efter jomfruflyvningen.

  • 2
  • 0

Ganske rigtigt HHH :) Man skal huske kongerækken :)

Tak for en god artikel. F15 er bestemt en værdig afløser for Phantom uden dens mangler. Men som det fremgår af artiklen så den også dyr.....fordyr til de fleste kunder........og stor. Artiklen beskriver også at F16 genbruger elementer fra "storebror" F15, men er der noget odiøst i det. Man behøver da ikke opfinde den dybe tallerken flere gange :)

98 millioner $ kostede F15 i 1998. gad vist hvad den koster i dag ? F35 siges at koste 735 millioner $ (hvis man har den i 50 år). Man kunne overveje at anskaffe den her i landet i stedet for F35 hvis prisen af idag kan betales, for den kan da beviselig flyve, ovenikøbet dobbelt så stærkt som F35 ;)

Egypten har anskaffet sig F16 til en pakkepris omkring 700 millioner KR. per styk og ligeledes har Pakistan fået lov til at købe F 16. Som nævnt her i spalterne engang vil Lockheed - Martin kun sælge F16 til den pris som US Airforce køber dem til.

Men som jeg ser det kan man få mindst 4 spritnye F16 til den samme pris som en F35 koster. Og når de skal udfases om 35 år som det nu sker med vore Flintstone F16 fra 1981......kan det være at F35 er klar til at blive solgt med kendte data :)

  • 2
  • 0

og fløj for første gang over Atlanterhavet i februar i år, og igen for nylig;

http://www.defense-aerospace.com/articles-...

KUN 9½ år efter første flyvning, turde nogen at sende et over dammen.
Tilfældigvis er det igår/idag præcis 89 år siden det første fly (med Lindbergh) fløj over Atlanten.

Apropos defekter; de 10 F-35B, som US Marine har, skal have udbedret defekter/mangler vha. 61 retrofit-kits.
Det vil (åbenbart) tage indtil januar 2019 at installere disse:

http://www.defense-aerospace.com/articles-...

  • 0
  • 0