Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fire vigtige danske broer

Geografien har gjort vores lille land til en stor brobyggernation. Se fire af de markante eksempler.

OBS: Grafikken kræver understøttelse af HTML5, f.eks. IE9 eller Google Chrome.

Mere: De danske øer har gjort os til et broland

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi bør ikke glemme de to broer der forbinder sydhavsøerne med Sjælland Farø og Storestrømsbroerne.

Storstrømsbroen fik aldrig sit internationale gennembrud, da togtrafikken mellem ØstDanmark og Tyskland blev omlagt til at gå via Jylland allerede i 1935 med Lillebæltsbroens åbning. Den fik derfor aldrig stor national betydning. På grund af den "manglende" Femernforbindelse, blev trafikken kun delvist lagt tilbage til Fugleflugtslinien. Med det tyske kollaps og deling i øst og vest efter 2. verdenskrig, blev England og Sverige det vigtige eksportmarked. Storstrømsbroen forbinder en lille gruppe danskere syd for broen med det store flertal nord for broen. I modsætning til Lillebæltsbroen og Storstrømsbroerne, som groft sagt forbinder den ene halvdel danskere med den anden halvdel.

Farøbroerne er blot Storstrømsbroens afløser for biltrafik.

Både for jernbane og vejtrafik er Storstrømsbroen og Farøbroerne meget tyndt trafikeret, for eksempel sammenlignet med Lillebælt. Storebæltsbroen ville også have langt mere trafik, hvis ikke der lige var tale om en betalingsvej.

Lillebæltsbroen var langt mere kompliceret at bygge end Storstrømsbroen, på grund af sejlrenden, strømmen i bæltet, dybden i bæltet og den højere gennemsejlingshøjde.

Derfor er Storstrømsbroen og Farøbroerne af mindre betydning.

  • 0
  • 0

For "den lille gruppe danskere" er disse broer nu stadig vigtige :-) og hvis Femerbroen bliver bygget, så stiger deres samfundsmæssige værdi.
Teknisk set var Storstrømsbroen i flere år Europas længste bro, så det kan man da som ingeniør da godt være lidt stolt af.

  • 0
  • 0

[quote]I modsætning til Lillebæltsbroen og Storstrømsbroerne, som groft sagt forbinder den ene halvdel danskere med den anden halvdel.

Rettelse, skulle være:
I modsætning til Lillebæltsbroen og Storebæltsbroerne, som groft sagt forbinder den ene halvdel danskere med den anden halvdel.

  • 0
  • 0

For "den lille gruppe danskere" er disse broer nu stadig vigtige :-) og hvis Femerbroen bliver bygget, så stiger deres samfundsmæssige værdi.

Teknisk set var Storstrømsbroen i flere år Europas længste bro, så det kan man da som ingeniør da godt være lidt stolt af.

Enig, men her handler det om hvilke broer som er vigtige for Danmark som helhed, ikke for den enkelte. Langelandsbroen må også anses for af meget stor betydning for folk som bor på Langeland, men stort set uvæsentlig for Danmark som helhed.

Angående det Æstetiske:
Storstrømsbroen var i mange år Europas længste bro og endnu længere Europas længste vej- og jernbanebro. Den er dog aldrig rigtigt flyttet ind i vores hjerter. Det skyldes sikkert den noget kejdede udformning. En tung jernkonstruktion med tre buer midt ude på "havet". En buebro kan være imponerende, men buen skal helst gå fra den ene bred til den anden (så som for eksempel Sydney Harbour Bridge), for at broen fremstår harmonisk. Ligesom en hængebro helst skal have hovedkablerne funderet på hver sin bred (som den Nye Lillebæltsbro). Storstrømsbroen virker stor og "tung", ikke let og elegant. Underligt nok er det lige netop den "solide" bro som er ved at falde fra hinanden.

Trafikal betydning er en ting, arkitektur en anden. Hvem husker for eksempel Lake Pontchartrain Causeway, som i årtier var verdens længste bro (24 amerikanske mil lang)? Men arkitektonisk død-kedelig. Modsat den meget kortere Golden Gate Bridge, som er verdensberømt.

  • 0
  • 0

Øh.... så vidt jeg husker er der hele to broer over Storebælt- lige som over Lillebælt - eller måske rettere to halve?

Og biltrafikken på Storestrømsbroen var i de sidste år, den var helt åben, langt mere end den var designet for. Det er en plage for brobyggere at vejfolk absolut skal kaste tungere og tungere vogntog på vejene, og nu med langt højere akseltryk. I øvrigt er Storestrømsbroen historisk ved at den som den eneste danske bro er erobret ved et angreb med faldskærmstropper.

  • 0
  • 0

Ja kønt er Storstrømsbroen ikke. Men var der ikke tale om totalentreprise?
Hvis æstetikken koster en øre, kan den vel spares væk og øge totalentreprenørens indtægt.

Der skulle bygges 1 jernbane og en vej. Der blev faktisk også plads til et smalt nødfortov, som i dag må benyttes af cyklister. Det er dog noget af en øvelse at bruge cykelstien i sidevind, da der ikke er meget plads og en masse dragere der stikker ind.

Sammenligning med Sidney Harbour Bridge er lidt ufair. De er godt nok fra samme epoke men....
gennemsejligshøjden kun ca. det halve (26 mod 49 m)
og spændevidde 136 mod mod 503 m
storestrømsbroen har 3 buer - det går ud over potensen. (Hvad det gør kan man godt se når man sammenligner Storstrømsbroen, Aggersundbroen Guldborgsundbroen med broen over Ulvsund (Dronning Alexandrines Bro)).

nu er det 36 år siden Kraftwerk udgav TransEuropeExpress
og EuroCity kører stadig kun 80 km/h mellem romarkerne. Vi må glade os til den nye storstrømsbro og en EC-køretid til Hamborg på det halve - men hvad f... der er kun 340 km, det kan man vel også høvle af på time tre kvarter, når man kan komme fra Køln til Frankfurt på under en time.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten