Få overblik over fremtidens jernbanenet i Danmark

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Skal dobbeltspor etableres igen på denne strækning. Indtil 1938 var der dobbeltspor, men militæret fik det ene spor fjernet af sikkerhedshensyn.

  • 3
  • 0

Militæret har efter grundige genovervejelser, analyser og studier gennem 60 år i 1998 konkluderet at tysken stadigt ikke har kapacitet til at trænge op gennem Jylland med damplokomotivet, hvis den hidtidige beslutning bibeholdes. Alternativet med hele to spor vil være en af flere mulige katastrofescenarier, hvor tysken med et overraskelsesangreb på under 168 timer vil kunne transportere mindst to divisioner fra Hamborg til Dybbøl. Hertil kommer den store automobilvej ad hvilken et uoverskueligt antal hestevogne vil kunne forsyne tropperne, så de kan opretholde deres kampkraft.

(Undskyld - det var for fristende)

  • 9
  • 0

Beklager min uvidenhed, - men er det korrekt at Esbjerg -> Lunderskov er færdig i 2015 (?), - jeg var slet ikke klar over de allerede er i gang (i så fald) ???

  • 0
  • 0

Forbidden

You don't have permission to access /annoncer/infografik/2014-11-22-jernbaneprojekter/fremtidens-jernbaner.html on this server.

Apache/2.2.15 (CentOS) Server at ing.dk Port 80

  • 2
  • 0

Vil man kunne linke yderligere oplysninger til kortet ?

feks. Kbh- Ringsted: Faktisk detail tidsplan med vist fremdrift og at der brugt xx % af pengene og yy var forventet på dette tidspunkt. En form for nutids oplysninger - løbende - måske hentet fra ft.dk dokumenter.

Det samme kort med "Vej projekter" vil også være interessant og give et godt overblik.

Rigtigt mange interesser sig for disse projekter og dette kort kan give god og hurtig opdateret information.

Igen - flot grafik

  • 1
  • 0

Så mangler der jo bare de der togsæt til at køre på de mange fine nye skinder.

I øvrigt lader det til der tilfalder København og omegn enorme skinne investeringer, mens Fyn og Jylland slipper "fri" særligt det Sønderjyske, hvor der ikke engang kommer dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg (læs Tyskland).

  • Som sønderjyde er jeg stærkt utilfreds med den sammensætning.

Der er ellers planer om, at opføre en ny stor banegård på grænsen for at betjene Flensborg og Padborg/Kruså. Hvis København ikke vil Sønderjylland, så smutter vi da bare til Tyskland.

  • Dem forstå vi os alligevel langt bedre med end København.
  • 1
  • 2

Det virker meget uamitiøst at opgradere til 160 km/h på flere strækninger. Jeg mener, at alle hovedstrækninger bør opgradres til 250 km/h og andre strækninger 200 km/h.

  • 2
  • 0

Det kan man godt, men det kræver nye kurveradier og dermed ekspropriationsproces. De snoede strækninger er ofte mellem småbyer hvor farten alligevel ikke kan nå op på 200 inden man skal standse igen. For 250 kræves ofte helt nye strækninger, fx mellem Frederecia og Aarhus, men ny Vejlebro kan gøre 250 meningsløst. I forvejen er det ganske få minutter der kan optimeres. Den nye strækning Odense-Middelfart er også ret kort, og det vil være marginalt hvad man kan forbedre fra 200 til 250. Kort sagt; Danmark er et lille land, og vi skal bruge pengene fornuftigt.

Ringsted-Rødby kunne man måske godt lave som 250.

  • 3
  • 0

...at tysken stadigt ikke har kapacitet til at trænge op gennem Jylland..

Det er nu ikke tysken, som havde militærfanatisme, det var prøjseren. De gik jævnligt agurk sammen med bl.a. Bismarck og deres sidste kejser Vilhelm I.

Prøjseren samt det Habsburgske monarki Østrig-Ungarn, (med stort tysk mindretal) har tilsammen i 1800-tallet og til og med fremkaldelsen af den 1. verdenskrig lavet utroligt meget ravage i europas historie.

De mennesker, der endnu ikke har glemt danskernes kulturelle arv, kan sikkert genkende "Den tapre Landsoldat"..http://www.fredericiashistorie.dk/html/fre...

Mere her om fortsættelsen af prøjserens hærgen after 'vores' 1864 ..http://dan.wikitrans.net/Den_fransk-preuss...

  • 1
  • 1

Jeg har lagt mærke til at de baner som skal elektrificeres får tog med forskellige tophastigheder. Er det et udtryk for at det er samme vognsæt der kører med lavere fart, eller betyder det forskellige vognsæt?

Jeg håber ikke det er sidstnævnte.

  • 0
  • 0

Europas historie er jo en række krige med forskellige begrundelser. De tre tyske krige (Slesvig, Frankrig og til sidst Østrig-Ungarn) var Bismarcks vellykkede middel til at samle de tyske lande til ét. Undervejs blev den preussiske militærkultur udbredt til hele Tyskland og først ændret tilbage til den tidligere borgerlige produktionskultur efter 2. verdenskrig.

Det bør nok også nævnes at Napoleon heller ikke var blid i sine militærkampagner i Italien, Belgien, Holland, Tyskland, Polen, Ukraine, Hviderusland og Rusland. Danmark blev som bekendt berørt lidt bagvendt i 1807 med Københavns bobmardement (tåbelig/aggresiv britisk krigdiplomati), hvor den danske hær stod ved Elben og afventede at imødegå fremmarchen af Napoleons hær.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten