Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

En cykel-radar?

Jeg har ofte tænkt på, hvor nyttig en cykel-radar kunne være - men findes den? Nej, det tror jeg ikke.

Hvad skal den kunne? Fortælle om genstande, buler eller huller i på vejen foran cyklen, så tidligt som overhovedet muligt. Derudover skal den kunne scanne i et variabel område/bredde fx fra 10 til 30cm.

Hvis jeg skal lave den selv, hvad skal der så til af elektronik?

Jeg foreslår selv en laser og et accelerometer. Men kan en laser scanne et variabelt område uden bevægelige dele?

Jeg har ofte tænkt på, hvor nyttig en cykel-radar kunne være - men findes den? Nej, det tror jeg ikke.

Hvad skal den kunne? Fortælle om genstande, buler eller huller i på vejen foran cyklen, så tidligt som overhovedet muligt. Derudover skal den kunne scanne i et variabel område/bredde fx fra 10 til 30cm.

Hvis jeg skal lave den selv, hvad skal der så til af elektronik?

Jeg foreslår selv en laser og et accelerometer. Men kan en laser scanne et variabelt område uden bevægelige dele?

  • 0
  • 0

Hvis man ikke er totalt blind så er de det man bruger øjnene til.

Men de to eneste grunde for et sådant apparat ville være et ønske om at kunne chatte på mobilen mens man kørte og eller at lastbiller kunne spotte en cykel der var ivejen ved et højresving ;o)

  • 0
  • 0

Der skal en del computerkraft til hvis lidar'en (laser = lidar, ikke radar) skal nå at advare før du rammer hullet. Jeg forstår ikke hvad accelerometret skal bruges til, det vil ikke advare før forhjulet allerede er på vej ned i hullet. Med mindre du vil gyro-stabilisere laseren.

Umiddelbart vil jeg tro at projektet er muligt, men ikke praktisk. En god forlygte og lidt opmærksomhed vil være meget billigere og mere driftssikkert.

Den elektronik der skal til er i hovedtræk:
En laser, måske så kraftig at der er risiko for øjenskade.
Et spejl som kan drejes vha. spole eller piezo element.
En fotodiode.
Driverelektronik til laser og diode, sikker detektering kræver nok modulering.
En særdeles kraftig computer eller microcontroller til styring og fortolkning af signalet fra fotodioden.
En alarmgiver.

Du skal måle små forskelle i den tid det tager laserlyset at reflekteres tilbage til fotodioden, og samtidig filtrere støj fra. Det er tidsmålinger i størrelsesorden 0,0003 mikrosekund for at detektere en 10cm forhindring.

Nok muligt, men ikke let.

Mvh. Peter

  • 0
  • 0

Har du på noget tidspunkt prøvet at køre på cykel om aftenen (ikke i byen)? Jeg ligger og kører med en pænt fart på racercykel; men oplever konstant at ramme et eller andet, som giver et et ordentligt ryk i styrret, det være et hul eller bare en større sten som lige rammes. Jeg har endda udmærket lys på cyklen (200 Lumen). Når det er mørk, er det bare svært at aflæse asfaltens beskaffenhed.

Men ligegyldigt,

  • 0
  • 0

Min erfaring er at de steder hvor jeg kører på huller i vejen er de samme steder næsten hver gang. Og altid steder hvor min opmærksomhed er optaget af mere vigtigere opgaver som at holde øje med biler, sideveje og fodgængerfelter.

Hvis jeg fik et apparat der kunne advare mig om huller i vejen ville det betyde at jeg havde mindre opmærksomhed på trafikken på netop de tidspunkter hvor jeg behøver det. De tidspunkter hvor jeg ikke behøver at have helt så meget opmærksomhed på trafikken, har jeg fint kapacitet til at kører uden om hullerne uden hjælpemidler.

Med andre ord, jeg ville få færre slag i bagdelen, men blive kørt ned oftere.

Undskyld jeg sådan skyder et ellers teknisk spændende projekt ned.

  • 0
  • 0

Accelerometret skal bruges til at filtrere cyklens egenbevægelser fra, fx at cyklen kan sveje fra side til side, når der trædes hårdt i pedalerne.

Kan det virkelig ikke laves uden spejl? Kan det laves uden brug af laser?

  • 0
  • 0

En ting der er væsentlig er hvordan resultatet præsenteres for cyklisten uden at tage opmærksomheden væk fra vejen.

Jeg tror den bedste løsning vil være en lygte med struktureret lys, der hjælper cyklisten med at opdage forhindringer der bryder strukturen

Den enkleste løsning vil nok være at lade en laserpointer projicere et mønster på asfalten i en passende afstand foran cyklen. Forstyrrelser i mønstret, forsaget af et hul eller en sten burde være lettere for cyklisten at opdage en tingen oplyst med almindeligt lys.

Man kan få forskellige passive laser linser til at generere mønstre. http://www.worldstartech.net/laser_cross_o...

  • 0
  • 0

Den billigste løsning, er måske nogle kraftige LED lygter. Der findes lygter, der f.eks. kan monteres på panden, som er dobbelt så kraftige som billygter. Så skal du naturligvis passe på, at ikke kigge nogen lige i øjet.

Cykelstien er langt værre end vejen. Dem, der laver vejarbejde, kunne godt tænke sig lidt om. Der er intet problem, at markere vejarbejde, når det er på vejen, hvor bilerne kører. Så har keglerne skam både reflekser og blink. Når de står på cykelstien, så er der ikke "råd" til blink, på trods af, at cykelisterne har meget dårligere lys end biler. Og refleksstriberne på keglerne, er placeret hvor det fungerer til biler - ikke i cyklers lyskegle. Og ofte er keglerne også væltet.

Jeg tror en meget kraftig lavt placeret lygte, vil være bedst. Hvis lygten placeres lavt, så kan den lyse langt frem uden at blænde. Placeres den højt, så skal lyset hælde nedad, for at ikke blænde, og derfor vil lygten ikke kunne oplyse vejen så langt frem. Samtidigt, bliver skyggen på det som er på cykelstien større, når lyset er lavt. Desværre, så er det nok ikke tilladt, at bare forsyne cykler, med de lys man har lyst til. Så i praksis, er der nok ingen vej udenom en pandemonteret lygte, som ikke kan betragtes som del af cyklens monterede udstyr.

  • 0
  • 0

Har du på noget tidspunkt prøvet at køre på cykel om aftenen (ikke i byen)? Jeg ligger og kører med en pænt fart på racercykel; men oplever konstant at ramme et eller andet, som giver et et ordentligt ryk i styrret, det være et hul eller bare en større sten som lige rammes. Jeg har endda udmærket lys på cyklen (200 Lumen). Når det er mørk, er det bare svært at aflæse asfaltens beskaffenhed.

Som billist skal jeg i den situation køre efter forholdene. Det er noget med færdselsloven...

  • 0
  • 0

Jeg køre MTB i skoven om aftenen og jeg er med det lys som jeg har på i stand til at holde næsten fuld gas! Og når jeg køre hjem fra skoven af cykelstier har jeg ingen problemer med at "læse" asfaltens beskaffenhed!
Men så snakker vi altså ikke 200 lumen men mere noget i stil med 1500-2000 lumen. Så løsningen er nem, mere lys!!

  • 0
  • 0

....i besiddelse af et basalt ingeniør gen af typen "C"

ENGINEER IDENTIFICATION TEST
You walk into a room and notice that a picture is hanging crooked. You... A.Straighten it.
B.Ignore it.
C.Buy a CAD system and spend the next six months designing a solar-powered, self-adjusting picture frame while often stating aloud your belief that the inventor of the nail was a total moron.

Jeg håber på tilgivelse Jens Funkelberg :o)

  • 0
  • 0

Kan det virkelig ikke laves uden spejl? Kan det laves uden brug af laser?

Joh - Jens, du kan montere en god gammeldags kost på din frempind (brug evt. strips og Gaffa) Du "vender den om" således at selve kostehårene peger i din køreretning og således at selve kostehovedet har en frigang i forhold til vejen - f.eks. 3-5cm. Du kan så forsigtigt montere en række hundepropper på kostehårene (det skal nok være den af den stiveste slags) Når du - eller rettere din kost - møder et hårdt objekt af en vis størrelse vil en eller flere hundepropper blive detoneret og du får dermed et umiskendeligt hørbart signal der fortæller dig at der er/var et objekt på din kørebane :-)

  • 0
  • 0

Måske kunne man bruge samme kost på bilerne, de har det med også at brase ind i noget.

Nå forresten - de nyeste biler ER jo udstyret med en ægte cykelradar og er selvkørende -

Varer nok et par år inden teknikken siver ned til cyklerne ...

  • 0
  • 0

Jeg håber du er i stand til at ovehøre al larmen her på sitet ;-)

Jeg tror jeg ville lade laseren tegne en lige linie på jorden foran cyklen. Denne vil så blive brudt af huller og sten og det må du kunne fange med et kamera og noget relativt simpelt billedbehandling...

  • 0
  • 0

Det svarer nogenlunde til det jeg foreslog tidligere. Bortset fra at jeg tror de bedste kameraer er Jens's øjne og den bedste billedbehandling laves af Jens's hjerne.

Sætter man et kamera og en computer på, skal han holde øje med den for at blive advaret. Dermed kan han ikke holde øje med vejen.

  • 0
  • 0

problemet er også hvis man kommer til at stole for meget på systemet og kører lige ind i en væg det ikke kunne se ;O)

  • 0
  • 0

Sætter man et kamera og en computer på, skal han holde øje med den for at blive advaret. Dermed kan han ikke holde øje med vejen.

Højttaleren ER opfundet. Computeren behøver ikke at have en skærm. Et kamera behøves heller ikke, en fotodiode med passende fokusering plus en laser som scanner vejen foran cyclen kan gøre det.

Det største problem er penge og tid, det er ikke et simpelt projekt.

Mvh. Peter

  • 0
  • 0

Jeg håber du er i stand til at ovehøre al larmen her på sitet ;-)

Larm?! Vi kalder det "at tænke ud af boksen" ;-)

  • 0
  • 0

Højttaleren ER opfundet. Computeren behøver ikke at have en skærm.

Hvordan skal advarslen præsenteres i højttaleren, så han kan nå at se hvor hullet er og undvige inden han kører i det.

Et avanceret system bliver en opmærksomhedstyv, eller kommer blot til at fortælle cyklisten at nu kører han i et hul uden at kunne nå at undvige.

Jeg er overbevist om at den eneste farbare vej er et system der fremhæver forhindringerne, så de bliver lettere at se.

  • 0
  • 0

Genialitet er altid svært at acceptere, med mindre geniet er en selv.

Anyway..

Jeg medgiver at der er et problem med, hvordan den i hele taget kan advare i tide. Men optimal set, skal den guide vejen på cykelstien, altså finde den bedst mulige vej ( som er den med færrest bump/stød). Det kunne optimal set være en laser, som indikerede farerne på selve asfalten.

Med hensyn til løsning, så findes der forskellige sensor moduler fx,

http://www.sensor.dk/?pid=77

Problemer er størrelsen, at sådan et modul ikke må fylde særlig meget (helts så lidt som muligt selvfølgelig), hvis den skal sidde på cykelstyret.

Det kan godt være en 2000 lumen cykellygte er løsningen; hvis teknologien ikke er til det pt. Men sådanne lygter er heller ikke billige, skal vi sige omkring 2000-5000 kr?

  • 0
  • 0

En kraftig cykellygte gør, at det nemmere ses det som er tæt på, og i lysets kegle. Men, udenfor keglen, er det sværre at se, fordi at øjnene indstiller sig, til en kraftigere belysning. Så i nogle tilfælde, ser man faktisk bedre i måneskin, end med en kraftig cykellygte. Jeg mener, at problemet er størst, hvis lyset ikke er spredt, men i en koncentreret kegle. Er lyset spredt, så det er svagt, så vil øjnene ikke indstille sig til kraftigere belysning, og overgangen mellem kegle og omgivelser bliver svagere. Det bedste - tror jeg - er et relativt svagt lys, men kraftig nok, og som rækker langt, så man kan reagere på forhindringer i tide. En lavt placeret lygte, der lyser fremad, uden hældning som fjernlys lygter, og som gør skyggerne større på forhindringer på cykelstien, tror jeg er mest ideelle placering.

Så en kraftig cykellygte, bør kun anvendes med omtanke, og måske ikke bruges i måneskin.

  • 0
  • 0

ja det er helt overdrevet med alle de lumen, men det er prisen også. En radar skal ikke koste så meget, i så fald at skulle henvende sig til alm. forbrugere.

Med hensyn til at benyttet laser til at aflæse asfalten i bredden, så behøves der ingen rotorende spejle, som det ses af tidligere link. Det gør det ihvertfald noget nemmere at have med at gøre. Noget andet er, hvorvidt en skrå flade vil sende tilstrækkelig med information tilbage (det ville være nemt nok, hvis laseren var lodret på asfalten).

  • 0
  • 0

Noget andet er, hvorvidt en skrå flade vil sende tilstrækkelig med information tilbage (det ville være nemt nok, hvis laseren var lodret på asfalten).

Det plejer ikke at være noget problem at aflæse linjen fra et laservaterpas selv om det ikke rammer i en skrå vinkel. Jeg har dog aldrig prøvet på asfalt.

  • 0
  • 0

ja det er helt overdrevet med alle de lumen, men det er prisen også. En radar skal ikke koste så meget, i så fald at skulle henvende sig til alm. forbrugere.

Jeg tror ikke, at de kan gøres billigere end en god cykellygte. En god cykellygte, koster under 1200 kr. i danmark. (fundet på http://www.vexio.eu)
Og på ebay, kan de fås fra 90 pund incl. moms og forsendelse til danmark.

Men, det kunne være en god idé, at kombinere en afstandsmåler med et horn, som automatisk giver et lille dyt, hvis nogen kommer i vejen...

  • 0
  • 0