Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafiktanker i Budapest

Efter en uge i Budapest blev jeg imponeret over den offentlige transport. Jeg har ingen specielle trafikpolitiske forudsætninger, er blot almindelig bruger, men her er nogle iagttagelser:
Et ugekort til metro, bus, trolleybus, sporvogn, regionaltoge, pris 110 dkr.
Årskort til Budapest 2700 dkr.
Der er tre metrolinier, der mødes i et enkelt stjernepunkt. Metroen er kontinentets ældste, men effektiv og hurtig, selv om materiellet synes at være op til 50 - 60 år gammelt.
1,5 til 6 min mellem afgangene, rejsetid mellem stationerne 45 sek. til 1,5 min, tid til at komme ud og ind fra 8 til 35 sek afhængig af antallet af rejsende.
Ved afgang accelereres i 30 - 35 sek, så er man halvvejs til næste stop og nedbremsning påbegyndes. Det går en del hurtigere end vores egen højteknologiske bane i København, hvor der ofte ventes på at komme til perronen, og døråbning/lukning foregår i sneglefart.
Mellem metrostationerne er der sporvogne, de nyeste med aircondition, som kører på skinner afsondret fra den øvrige trafik, hurtigt og effektivt.
Herudover er der mere end 180 buslinier, der dækker hullerne mellem sporvognene og Metroen.
Metro, sporvogne og busser er enmandsbetjente, alle døre kan benyttes til ud/indstigning, og passagererne kan selv validere billetter flere steder i vognen. Der er ingen unødig ventetid som i HT's busser, hvor der bruges mere tid til at holde ved stoppestederne for at checke, stemple og sælge billetter, end der bruges til at køre.
Busserne har for øvrigt i vid udstrækning reserverede kørebaner, nogle gange delt med taxa'er.
I øvrigt er er gennemgående lidt længere mellem stoppestederne end i København, hvor man føler, der er et stoppested ved hver lysregulering.
Selv i myldretiden var der ikke trafikpropper, hvor trafikken gik uhjælpelig i stå.
Som københavner kan man undres over, at vi ikke kan præstere noget der bare er tilnærmeligt så effektivt.
... endvidere undrer det mig stadig at tre af københavns største arbejdspladser: Rigshospitalet, Panum og Universitetsparken synes at være de steder, hvor er længst afstand til S-tog og Metro (også den kommende ringbane). Tænk hvis man havde planlagt en M-station på Fr. Bajers Plads, så kunne man også eskortere fodboldbøllerne fra Parken gennem Fælledparken, når bølgerne går lidt for højt efter en Brøndbykamp.

Efter en uge i Budapest blev jeg imponeret over den offentlige transport. Jeg har ingen specielle trafikpolitiske forudsætninger, er blot almindelig bruger, men her er nogle iagttagelser:
Et ugekort til metro, bus, trolleybus, sporvogn, regionaltoge, pris 110 dkr.
Årskort til Budapest 2700 dkr.
Der er tre metrolinier, der mødes i et enkelt stjernepunkt. Metroen er kontinentets ældste, men effektiv og hurtig, selv om materiellet synes at være op til 50 - 60 år gammelt.
1,5 til 6 min mellem afgangene, rejsetid mellem stationerne 45 sek. til 1,5 min, tid til at komme ud og ind fra 8 til 35 sek afhængig af antallet af rejsende.
Ved afgang accelereres i 30 - 35 sek, så er man halvvejs til næste stop og nedbremsning påbegyndes. Det går en del hurtigere end vores egen højteknologiske bane i København, hvor der ofte ventes på at komme til perronen, og døråbning/lukning foregår i sneglefart.
Mellem metrostationerne er der sporvogne, de nyeste med aircondition, som kører på skinner afsondret fra den øvrige trafik, hurtigt og effektivt.
Herudover er der mere end 180 buslinier, der dækker hullerne mellem sporvognene og Metroen.
Metro, sporvogne og busser er enmandsbetjente, alle døre kan benyttes til ud/indstigning, og passagererne kan selv validere billetter flere steder i vognen. Der er ingen unødig ventetid som i HT's busser, hvor der bruges mere tid til at holde ved stoppestederne for at checke, stemple og sælge billetter, end der bruges til at køre.
Busserne har for øvrigt i vid udstrækning reserverede kørebaner, nogle gange delt med taxa'er.
I øvrigt er er gennemgående lidt længere mellem stoppestederne end i København, hvor man føler, der er et stoppested ved hver lysregulering.
Selv i myldretiden var der ikke trafikpropper, hvor trafikken gik uhjælpelig i stå.
Som københavner kan man undres over, at vi ikke kan præstere noget der bare er tilnærmeligt så effektivt.
... endvidere undrer det mig stadig at tre af københavns største arbejdspladser: Rigshospitalet, Panum og Universitetsparken synes at være de steder, hvor er længst afstand til S-tog og Metro (også den kommende ringbane). Tænk hvis man havde planlagt en M-station på Fr. Bajers Plads, så kunne man også eskortere fodboldbøllerne fra Parken gennem Fælledparken, når bølgerne går lidt for højt efter en Brøndbykamp.

  • 0
  • 0