Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

2 bremseskiver pr. hjul bedre end 1 ?

Hej Ing, jeg og mine teknisk velfunderede venner, er kommet op og toppes om bremser.
Mere specifikt, skivebremser på en motorcykel,
jeg kan ikke få dem til at forstå, at bremsevirkningen
er " stort" set den samme, med 1 skive, kontra 2 skiver, når man ser bort fra, den bedre varmeafledning som 2 skiver har, og at det derfor er bedre til hårdhændet/gentagen brug.
Jeg bruger som argument, at en bil jo også kun har
1 skive pr. hjul, og at ens egen personvægt, ikke måler dobbelt, selv om man står på en ben.
Kan i hjælpe med en mere teknisk beggrundelse,
eller st sted hvor jeg kan henvise til, for at afslutte denne her siskussion.
Tak mange gange
Jan

Hej Ing, jeg og mine teknisk velfunderede venner, er kommet op og toppes om bremser.
Mere specifikt, skivebremser på en motorcykel,
jeg kan ikke få dem til at forstå, at bremsevirkningen
er " stort" set den samme, med 1 skive, kontra 2 skiver, når man ser bort fra, den bedre varmeafledning som 2 skiver har, og at det derfor er bedre til hårdhændet/gentagen brug.
Jeg bruger som argument, at en bil jo også kun har
1 skive pr. hjul, og at ens egen personvægt, ikke måler dobbelt, selv om man står på en ben.
Kan i hjælpe med en mere teknisk beggrundelse,
eller st sted hvor jeg kan henvise til, for at afslutte denne her siskussion.
Tak mange gange
Jan

  • 0
  • 0

Først: Dæk/vej dynamik er altså ikke folkeskole-pensum, og du kan få et indblik i problemets kompleksitet her: http://www.me.berkeley.edu/~horowitz/Publi...

Når det er sagt, så må det jo gælde at: Hvis 1 bremseskive er stærk nok til at påtrykke forhjulet et moment der kan bryde friktionen mellem dæk og vej(bloker forhjulet), så kan 2 bremseskiver jo i hvertfald ikke tilføre noget mht. bremeseffekt. (det kan dog forekomme at 1 skive IKKE kan blokere hjulet ved høje hastigheder og god vægtoverførsel)

fordelene ved 2 skiver er dog stadig mangfoldige: Bedre modstand mod Fading (bedre køling af 2 skiver, qua større overfladeareal) Reduceret "pedaltryk" (Stemeplarealet er mindre i 2 kalibre, så der skal ikke bruges så mange kræfter for at opnå samme bremsekraft) bedre balance /Reduceret skævbremsning (ens udbøjning i begge forgaffelrør)
visuelt appellerende ;-) og der er sikkert flere gode argumenter

R

  • 0
  • 0

I teorien har bremseskivens størrelse ingen betydning; man kan bare kompensere med et større tryk fra bremsebakkernes side. I teorien har det heller ingen betydning om bremseskiven er opdelt på flere skiver eller om bremsebakkerne er bittesmå!

I praksis er der dog nogle forhold der gør at man foretrækker et så stort areal mellem bremsebakker og bremseskiven som muligt. Du nævner selv at en lille bremsekive hurtigere bliver varm og at det er nemmere at luftkøle en stor skive. Et meget lille kontaktareal mellem bremseskiven og bremsebakken giver naturligvis hyppigere vedligeholdelse pga materialesliddet. Derudover giver et stort kontaktareal en større sikkerhed for en jævn bremsning, men et meget stort kontaktareal, fx lige så stort som dækkets kontaktareal mod vejbanen, giver ingen ekstra bremsevirkning og hvis bremsebakkerne dækker så meget af bremseskiven, at de forhindrer kølingen, dúr det jo heller ikke!

Der kan ligge en sikkerhedsmæssig fordel i at bremse med to skiver, hvis de fx sidder sådan, at de nemt kan blive oversprøjtet med vand. Man har da en vis sandsynlighed for at begge skiver ikke har fået lige så meget vand, og at man derfor stadig har nogen bremsevirkning!

  • 0
  • 0

Hej rasmus, ja det er korrekt at man får lavere "pedaltryk", men på bekostning af hvad ?
Man får ikke noget "gratis" så det er med dobbelt så lang vandring, med 2 kalibere ( skiver) hvis man forudsætter at man bruger samme stempeldiameter.
Og hvis man går op i stempeldiameter, for at mindske vandringen, så kræver at større stempel et større aktiveringstryk.
Selv om at man satte 12 ell 36 skiver ved siden af hinanden, ville den ikke bremse bedre end med 1 skive, man har nemlig ikke mere aktiveringstryk end man har, man får ikke noget "forærende" .
en 60 kilo dame står lige så godt fast på vejen i højhælede sko, som hun gør i alm. sko.
hendes tryk pr. kvadratcm er bare større.
Der er kun få måder at forøge bremseffekten på:
øge friktionen,
lave skiven større,
og få bremseklodserne til at "bide" tættere på omkredsen af skiven

Fordele med 1 skive :
lavere uaffjedret vægt
mindre gyrovirkning på hjulene

  • 0
  • 0