Moment vs HK

jeg har et spørgsmål vedrørende hestekrafter i forhold til momenten ved x antal omdrejninger. spørgsmålet lyder så :
er der nogen der kan forklare mig hvorfor det maksimale drejningsmoment i fx en bilmotor ikke ligger der hvor den yder sit maksimale antal HK?
gerne en teknisk beskrivelse hvis der er en der ved noget om det...
Mvh Mof.

Kommentarer (7)

jeg har et spørgsmål vedrørende hestekrafter i forhold til momenten ved x antal omdrejninger. spørgsmålet lyder så :
er der nogen der kan forklare mig hvorfor det maksimale drejningsmoment i fx en bilmotor ikke ligger der hvor den yder sit maksimale antal HK?
gerne en teknisk beskrivelse hvis der er en der ved noget om det...
Mvh Mof.

  • 0
  • 0

Sammenhængen mellem ydelse og moment er følgende:

effekt [kW] = vinkelhastigheden [rad/s] * drejningsmomentet [Nm]

Effekten kan direkte omregnes til HK og vinkelhastigheden kan direkte omregnes til omdr./min.

Der er altså en sammenhæng mellem ydelsen og momentet. Ydelsen er det vigtige for en bil fordi det er den energimængde pr. tidsenhed der er til rådighed når bilen skal flyttes. Grunden til at man er interesseret i at en bil har et stort drejningsmoment ved et lavt omdrejningtal er fordi så vil ydelsen også være forholdsvis stor, men man kan altså nøjes med at se på ydelsen alene som funktion af omdrejningstallet.

MVH
Lasse.

  • 0
  • 0

Drejningsmomentet gange omdrejningshastigheden giver effekten.
Måles effekten i Nm og omdtejningshastigheden i radianer pr sekund fås effekten i watt. Der går 736 w på en hestekraft.
omdrejningshastigheden er lig 2 gange pi gange 60 gange omdrejningstallet målt i omdrejninger pr minut.

Det er populært sagt først når man når et omdrejningstal hvor drejningsmomentet falder relarivt hurtigere end omdrejningstallet stiger at hestekræfterne når deres maksimum.

Omkring drejningsmomentmaksimum er momentkurven vandret.Det vil sige at f. eks 1% øgelse af omdrejningstallet giver 1% øgning af hestekrafterne da momentet ernæsten uændret.

Først når momentkurven går så stejlt nedad at 1%
stigning i omdrejningstallet giver mere end 1% fald i momentet er man kommet over maksimum for hestekræfterne.

Og så forresten er der biler som ikke kan køre så stærkt at de nogensinde i praksis kan udnytte motorens maksimale antal hestekræfter. Det skulle dog lige være under acceleration i lavt gear og lavere hastighed.

  • 0
  • 0