Opel Astra motorproblemer

Jeg har lige nogle få spørgsmål som jeg håber nogle af jer er i stand til at svare på:

1.) Hvad bruges et kontroludtag for benzinpumpetryk til i motoren - hvad er dens rolle og hvilke konsekvenser kan det få for motoren evt. benzinpumpetrykket at den ikke er monteret korrekt?

Kan det få den konsekvens at køretøjet går i stå under kørsel?

2.) Når en brændstofpumpe 'hyler' som en kaffekande hvor låget ikke er skruet ordentligt på - så har jeg ladet mig fortælle at det skyldtes slidte lejer ind i brændstofpumpen.

Kan dette få den konsekvens at køretøjet går i stå under kørsel?

3.) Hvad er en benzinpumpe relæ og har den forbindelse med kontroludtaget for benzinpumpetryk og brændstofpumpen?

4.) Når et køretøj går i stå under kørsel og alle kontrollamper tændes som når man starter køretøjet (mister al strøm og motor går ud - servo virker ikke) - hvad kan grunden være til dette?

Først kan køretøjet ikke startes - men efter et stykke tid kan det lade sig gøre at starte køretøjet igen.

Jeg har lige nogle få spørgsmål som jeg håber nogle af jer er i stand til at svare på:

1.) Hvad bruges et kontroludtag for benzinpumpetryk til i motoren - hvad er dens rolle og hvilke konsekvenser kan det få for motoren evt. benzinpumpetrykket at den ikke er monteret korrekt?

Kan det få den konsekvens at køretøjet går i stå under kørsel?

2.) Når en brændstofpumpe 'hyler' som en kaffekande hvor låget ikke er skruet ordentligt på - så har jeg ladet mig fortælle at det skyldtes slidte lejer ind i brændstofpumpen.

Kan dette få den konsekvens at køretøjet går i stå under kørsel?

3.) Hvad er en benzinpumpe relæ og har den forbindelse med kontroludtaget for benzinpumpetryk og brændstofpumpen?

4.) Når et køretøj går i stå under kørsel og alle kontrollamper tændes som når man starter køretøjet (mister al strøm og motor går ud - servo virker ikke) - hvad kan grunden være til dette?

Først kan køretøjet ikke startes - men efter et stykke tid kan det lade sig gøre at starte køretøjet igen.

  • 0
  • 0

ad 2)

Kender ikke lyden. En kaffekande hyler ikke. Du må tænke på en termokande.

ad 4) Der tar du fejl. Al strøm kan ikke være ophørt hvis lamperne kan lyse. Servo styring og servo bremser trækkes direkte af motoren, så det er naturligt at de hører op at virke, når motoren ikke kører.

Ad 1 g 3) Motoren kan ikke køre uden det rigtige tryk på benzinsystemet fra motoren. Jeg har kun et gæt på årsagen: Hvis noget er monteret forkert, varmeskjold mangler, eller lignende kan bezinen komme i kog, og motoren går ud. Når systemet er kølet af kan man starte igen. Benzinen kan komme i kog hvis pumpen køre uafbrudt med benzinen i et lille kukket kredsløb omkring pumpen. Det kan ske hvis en test tilslutning på tryksiden er forbundet tilbage til sugesiden.

  • 0
  • 0

Har du mulighed for at forklarer nedenstående yderligere (jeg er ikke motorkyndig)?

"Benzinen kan komme i kog hvis pumpen køre uafbrudt med benzinen i et lille kukket kredsløb omkring pumpen. Det kan ske hvis en test tilslutning på tryksiden er forbundet tilbage til sugesiden."

Har det noget at gøre med en evt. defekt i selve brændstofpumpen?

Hvad anvendes f.eks. test tilslutningen til ifm. kredsløbet?

Kan det relateres til kontroludtag der er forkert monteret?

Kan det relateres til slidte lejer i brændstofpumpen?

Er der andre faktorer end slidte lejer der kan få en brændstofpumpe til at 'hyle'?

Hvordan måles trykket i brændstofsystemet - og er det muligt med et forkert monteret kontroludtag til brændstofpumpen?

Det var godt nok en masse nye spørgsmål - håber at du har tid til at svare på dem (eller en anden har).

MVH

Lars Nielsen Lind

  • 0
  • 0

| Har du mulighed for at forklarer nedenstående yderligere (jeg er ikke motorkyndig)? | | "Benzinen kan komme i kog hvis pumpen køre uafbrudt med benzinen i et lille kukket kredsløb omkring pumpen. Det kan ske hvis en test tilslutning på tryksiden er forbundet tilbage til sugesiden." | | | Har det noget at gøre med en evt. defekt i selve brændstofpumpen? | | Hvad anvendes f.eks. test tilslutningen til ifm. kredsløbet? | | Kan det relateres til kontroludtag der er forkert monteret? | | Kan det relateres til slidte lejer i brændstofpumpen? | | Er der andre faktorer end slidte lejer der kan få en brændstofpumpe til at 'hyle'? | | Hvordan måles trykket i brændstofsystemet - og er det muligt med et forkert monteret kontroludtag til brændstofpumpen? | | Det var godt nok en masse nye spørgsmål - håber at du har tid til at svare på dem (eller en anden har). | | MVH | | Lars Nielsen Lind

Hej igen Lars.

Nu virker denne side pludselig på en anden måde, når man vil svare. Jeg er spændt på at se hvordan dette kommer til at se ud.

For at svare mere konkret, vil det være bedst om du forklarer hvorfor du spørger. Er der en fejl i din bil, eller er det en værkstedsregning du er mistænkelig overfor ?

Jeg går ud fra at du med kontroludtag mener en forbindelse til pumpens trykside, hvor man kan tilslutte et manometer, for at kontrollere pumpetrykket.

Hvis denne ledning i stedet føres tilbage til sugesiden, vil benzinen køre i ring gennem pumpen og varmes op på grund af tabene i pumpen ( ingen maskine er perfekt,der er altid tab,som giver varme) Efter mange ture gennem pumpen kan benzinen komme i kog, og så er der bare damp og ikke væske, og det dur ikke for en væskepumpe. Samme problem var der med gammeldags benzinpumper, hvis den eller benzinrøret sad for varmt, hvis man havde fjernet en varmeafskærmning i forhold til udstødningen.

  • 0
  • 0

Hej igen - har prøvet at gøre svaret så kort som muligt.

Jeg spørger fordi jeg har en Opel Astra 1.6 16V Caravan Aut. fra 1995 der går i stå under kørsel - periodisk. Efter kort tids pause kan køretøjet startes igen.

På et tidspunkt modtager jeg en indkaldelse fra forhandleren da importøren har oplyst at der på nogle køretøjer er monteret et kontroludtag for brændstofpumpen ukorrekt. Værkføreren åbner motorhjelmen og kigger ned kort og siger at mit køretøj ikke fejler noget. Han spørger om han må låne indkaldelsen fordi han skal tage en kopi.

Opel forhandleren skifter på et tidspunkt hvor køretøjet er gået i stå og ikke kan startes igen (Falck) - brændstofpumpen. Den nye brændstofpumpe begynder efterfølgende at hyle og køretøjet går igen periodisk i stå under kørslen.

Til sidst er der så mange problemer med køretøjet at det ender med en retssag. Ifm. med denne spørge min advokat til om jeg er i besiddelse af indkaldelsen - men jeg kan ikke finde den og tror at Opel værkføreren beholdte den. Opel forhandleren benægter i Retten at der eksisterer indkaldelser på køretøjet og hævder at køretøjet er leveret og er fejlfri.

Flere henvendelser til Opel importøren hjælper ikke - de mener ikke at der findes indkaldelser på mit køretøj. Da importøren ikke vil være en del af retssagen vil de heller ikke tage stilling til køretøjets problemer. Herunder ud fra videooptagelser af køretøjet hvor det går i stå på motorvejen (filmede egentligt ujævn kørsel og vindstøj).

Opel forhandleren nedlægger forbud mod at optagelserne bliver vist i Retten da Opel forhandler ikke var med ved optagelserne.

Ifm. syn og skøn på køretøjet består syn- og skønsmanden undersøgelse af brændstofpumpen af en simpel 'lytte-test' - hyler den eller hyler den ikke. Da den periodiske hyletone ikke var tilstede ved syn- og skøn fejlede den åbenbart ikke noget.

Resultatet blev at jeg har været nødsaget til at lade køretøjet stå ubenyttet hen siden efteråret 1999. Med store økonomiske tab som følge deraf. Også store menneskelige tab da køretøjet var et invalidekøretøj og jeg derfor var 100% afhængigt af det. Konsekvensen blev at jeg har siddet derhjemme i næsten 1 år.

Her i foråret da jeg var ved at udpakke og sorterer nogle gamle forsikringspapirer - til makulatoren - fandt jeg så indkaldelsen. Jeg fik den altså igen. Men da Opel og Opel importør ifm. Retssagen fandt ud af at jeg ikke havde den så valgte man altså at lyve om den. Men den findes - jeg har den nu!

Jeg rettede derfor henvendelse til Opel importøren for at høre hvad det der stod helt i indkaldelsen kunne have af betydning for mit køretøj. Opel importøren svarede retur at det kun kunne give lugtgener.

Da jeg stadigvæk har køretøjet og sagen skal overgives til Højeste ret med henblik på en genoptagelse af sagen - prøver jeg nu selv at finde ud af hvad det er der kan gøre at mit køretøj kan gå i stå under kørsel - for hverken Opel forhandler eller Opel importør vil fortælle sandheden.

Det jeg har fundet ud af er at:

  • Opel forhandler i Århus ved Vestre Landsret er blevet dømt til at tage Opel Vectra retur (ca. samme tid som min sag) pga. motor der stoppede under kørsel. Her var der tale om bilens computer der ikke gemte fejlkoden.
  • Gennem B.T. er jeg blevet oplyst om at en Opel Corsa ejer (ca. samme tid som min sag) havde problemer med motorstop under kørsel pga. problemer med startspæreren.
  • På Internettet har jeg fundet en Spansk hjemmeside med +400 indlæg med folk der har motorproblemer med deres Opel biler. Mange af disse skyldtes EGR. I en af disse indlæg nævnes en indkaldelse fra Opel i Spanien omhandlende netop EGR (med forbehold for min oversættelses færdigheder (spansk-engelsk-dansk).

Altså: Opel forhandler og specielt Opel importør gør ikke noget for at afhjælpe mit køretøjs motorproblemer - der er opstået indenfor den 1 årige garanti periode. Og det til trods for at de har andre sager om netop de samme problemer på samme tid. Her til kommer at Opel forhandler og Opel importør forsøger at skjule indkaldelserne på mit køretøj (ja indkaldelserne - for jeg tror at der har været to indkaldelser på mit køretøj).

Egen 'undersøgelse:

  • Hvorfor er det at en brændstofpumpe begynder at hyle? Det er fordi lejerne er slidte. Hvordan finder man ud af det? Ved at skille brændstofpumpen ad. Men så skal der monteres en ny inden bilen kan køre igen. Det skete ikke ved syn- og skøn.
  • EGR på Opel Astra 1.6 16V soder til ved mange små ture. Som invalid køre man typisk mange små ture. Hvor andre går/cykler til bager/kiosk tager man som invalid bilen.

Hvis den 'IKKE' eksisterende indkaldelse ikke har betydning for mit køretøjs tilstand - hvorfor har Opel forhandler og Importør så forsøgt at skjule den - også over for dommer i forbindelse med en retssag?

Hvorfor er det at Opel importøren under retssagen ikke kan finde nogle indkaldelser på mit køretøj - men flere år efter og når jeg sender en kopi til dem - så ved de lige pludselig godt at der eksisterer en indkaldelse på mit køretøj?

Da B.T. forespørger til indkaldelser på mit køretøj hos Opel importøren hævdes det igen at der ikke eksisterer indkaldelser på mit køretøj!!!

Det er derfor jeg prøver at forespørge nærmere til de ting jeg forespørger til. Jeg er ikke motorkyndig - men kan så kun håbe på at nogle af jer der er det vil hjælpe mig.

  • 0
  • 0

| Dine trængsler er interessant og lærerig læsning.

Først og fremmest skal du indse at advokater og dommere ikke formodes at have automobilteknisk indsigt. Det gælder også modpartens advokat. Derfor lytter advokaterne til hvad deres klienter siger, og her er modparten bedst stillet da han kan trække på værstedsekspertise- og derigennem importøren og fabrikken,selv om de ikke er part i sagen.

Dommerne er sikkert helt bevidst om denne ilige stilling og vil derfor lægge mest vægt på, hvad en syns og skønsmand eller eller et sagkyndigt vidne bidrager med.

Du skal derfor ikke gøre for meget ud af punktet med indkaldelsen og benzinpumpens støj.

Det væsentlige er at forhandleren og hans værkstedsorganisation har haft chancen for indenfor garantiperioden at bringe bilen i orden, men ikke har gjort det.

Tal med din advokat. Prøv eventuelt at få en mere kvalificeret skønsmand bragt ind i sagen. Få evt Højesteret til at rekvirere en sagkyndig udtalelse fra Teknologisk institut. Man bør der have et spørgetema der går på om bilen har fejl, hvordan den ytrer sig og hvad årsagen kan være. Det væsentlige er at instituttet kan sige, om der er gentagne motorstop. Glem det med benzinpumpen , den er værkstedets og ikke dit problem.

  • 0
  • 0

Hej, Jeg har talt med en af mine kollegaer, der har haft et lignende problem med sin Astra Caravan. I hans tilfælde var det et spørgsmål om en ER? ventil der hang. Han kan ikke huske den præcise beskrivelse for ventilen. Dens funktion er at føre en del af udstødningen tilbage til indsugningen, så den bliver forbrændt een gang til. Dette for at nedsætte forureningen fra bilen. Efter at den blev skiftet har han ikke haft problemer, og bilen har nu gået over 200.000 km. Efter at ha læst dit indlæg og dine symptomer, er det hans skøn, at du har et lignende problem. Håber det kan hjælpe dig videre.

| Hej igen - har prøvet at gøre svaret så kort som muligt. | | Jeg spørger fordi jeg har en Opel Astra 1.6 16V Caravan Aut. fra 1995 der går i stå under kørsel - periodisk. Efter kort tids pause kan køretøjet startes igen. | | På et tidspunkt modtager jeg en indkaldelse fra forhandleren da importøren har oplyst at der på nogle køretøjer er monteret et kontroludtag for brændstofpumpen ukorrekt. Værkføreren åbner motorhjelmen og kigger ned kort og siger at mit køretøj ikke fejler noget. Han spørger om han må låne indkaldelsen fordi han skal tage en kopi. | | Opel forhandleren skifter på et tidspunkt hvor køretøjet er gået i stå og ikke kan startes igen (Falck) - brændstofpumpen. Den nye brændstofpumpe begynder efterfølgende at hyle og køretøjet går igen periodisk i stå under kørslen. | | Til sidst er der så mange problemer med køretøjet at det ender med en retssag. Ifm. med denne spørge min advokat til om jeg er i besiddelse af indkaldelsen - men jeg kan ikke finde den og tror at Opel værkføreren beholdte den. Opel forhandleren benægter i Retten at der eksisterer indkaldelser på køretøjet og hævder at køretøjet er leveret og er fejlfri. | | Flere henvendelser til Opel importøren hjælper ikke - de mener ikke at der findes indkaldelser på mit køretøj. Da importøren ikke vil være en del af retssagen vil de heller ikke tage stilling til køretøjets problemer. Herunder ud fra videooptagelser af køretøjet hvor det går i stå på motorvejen (filmede egentligt ujævn kørsel og vindstøj). | | Opel forhandleren nedlægger forbud mod at optagelserne bliver vist i Retten da Opel forhandler ikke var med ved optagelserne. | | Ifm. syn og skøn på køretøjet består syn- og skønsmanden undersøgelse af brændstofpumpen af en simpel 'lytte-test' - hyler den eller hyler den ikke. Da den periodiske hyletone ikke var tilstede ved syn- og skøn fejlede den åbenbart ikke noget. | | Resultatet blev at jeg har været nødsaget til at lade køretøjet stå ubenyttet hen siden efteråret 1999. Med store økonomiske tab som følge deraf. Også store menneskelige tab da køretøjet var et invalidekøretøj og jeg derfor var 100% afhængigt af det. Konsekvensen blev at jeg har siddet derhjemme i næsten 1 år. | | Her i foråret da jeg var ved at udpakke og sorterer nogle gamle forsikringspapirer - til makulatoren - fandt jeg så indkaldelsen. Jeg fik den altså igen. Men da Opel og Opel importør ifm. Retssagen fandt ud af at jeg ikke havde den så valgte man altså at lyve om den. Men den findes - jeg har den nu! | | Jeg rettede derfor henvendelse til Opel importøren for at høre hvad det der stod helt i indkaldelsen kunne have af betydning for mit køretøj. Opel importøren svarede retur at det kun kunne give lugtgener. | | Da jeg stadigvæk har køretøjet og sagen skal overgives til Højeste ret med henblik på en genoptagelse af sagen - prøver jeg nu selv at finde ud af hvad det er der kan gøre at mit køretøj kan gå i stå under kørsel - for hverken Opel forhandler eller Opel importør vil fortælle sandheden. | | Det jeg har fundet ud af er at: | | - Opel forhandler i Århus ved Vestre Landsret er blevet dømt til at tage Opel Vectra retur (ca. samme tid som min sag) pga. motor der stoppede under kørsel. Her var der tale om bilens computer der ikke gemte fejlkoden. | - Gennem B.T. er jeg blevet oplyst om at en Opel Corsa ejer (ca. samme tid som min sag) havde problemer med motorstop under kørsel pga. problemer med startspæreren. | - På Internettet har jeg fundet en Spansk hjemmeside med +400 indlæg med folk der har motorproblemer med deres Opel biler. Mange af disse skyldtes EGR. I en af disse indlæg nævnes en indkaldelse fra Opel i Spanien omhandlende netop EGR (med forbehold for min oversættelses færdigheder (spansk-engelsk-dansk). | | Altså: Opel forhandler og specielt Opel importør gør ikke noget for at afhjælpe mit køretøjs motorproblemer - der er opstået indenfor den 1 årige garanti periode. Og det til trods for at de har andre sager om netop de samme problemer på samme tid. Her til kommer at Opel forhandler og Opel importør forsøger at skjule indkaldelserne på mit køretøj (ja indkaldelserne - for jeg tror at der har været to indkaldelser på mit køretøj). | | Egen 'undersøgelse: | | - Hvorfor er det at en brændstofpumpe begynder at hyle? Det er fordi lejerne er slidte. Hvordan finder man ud af det? Ved at skille brændstofpumpen ad. Men så skal der monteres en ny inden bilen kan køre igen. Det skete ikke ved syn- og skøn. | - EGR på Opel Astra 1.6 16V soder til ved mange små ture. Som invalid køre man typisk mange små ture. Hvor andre går/cykler til bager/kiosk tager man som invalid bilen. | | Hvis den 'IKKE' eksisterende indkaldelse ikke har betydning for mit køretøjs tilstand - hvorfor har Opel forhandler og Importør så forsøgt at skjule den - også over for dommer i forbindelse med en retssag? | | Hvorfor er det at Opel importøren under retssagen ikke kan finde nogle indkaldelser på mit køretøj - men flere år efter og når jeg sender en kopi til dem - så ved de lige pludselig godt at der eksisterer en indkaldelse på mit køretøj? | | Da B.T. forespørger til indkaldelser på mit køretøj hos Opel importøren hævdes det igen at der ikke eksisterer indkaldelser på mit køretøj!!! | | Det er derfor jeg prøver at forespørge nærmere til de ting jeg forespørger til. Jeg er ikke motorkyndig - men kan så kun håbe på at nogle af jer der er det vil hjælpe mig.

  • 0
  • 0