Hvor dybt kan ubåden dykke ?

Nogle af jer har måske læst eller hørt om miniubåden "Freya" som de sidste to år har sejlet
og dykket fra Vallensbæk i syd til Helsingør i nord. Ialt 157 dyk er det blevet til. Den lille 7.5 meter to personers elektriske ubåd har fungeret upåklageligt under vandet*...men der er et ubesvaret spørgsmål...Hvor dybt kan den egentligt tåle at dykke ?

Freyas trykskrog en en afstivet cylender, en meter i diameter, med T - stål spanter for hver 250 mm. Sådan en kan man ved håndregning beregne vil kollapse ved et udvendigt tryk på ca. 13.5 bar eller svarende til en dybde på godt 135 meter. Freya har dog aldrig dykket til mere end femten meter.

Der er nemlig visse dele af skroget der ikke lader sig analysere uden brug af computer baseret final element analyse. Det gælder f.eks. området omking tårnet, hvor trykskroget har en "afgrening" som altså ikke kunne styrkeberegnes. Der er der kompenseret for med en masse extra afstivning...og 7...9...13 det ser ud til at holde...men er der ikke nogen der ville være med på at prøve at regne på netop de dele ?

Freya er også ved at få en storesøster, "kraka" på 14 meter, og den har samme grundliggende konstruktion, men i tilgift ca. ti gange så mange hestekrafter. Det sætter den ny båd istand til at sejle steder hen hvor havdybden let sniger sig op på de 40 - 50 meter der teknisk set er den sikre grænse med et 135 meters kollaps-dybde trykskrog. Netop derfor biver det også extra interessant at få mere exakt viden om konstruktionens egenskaber. Man kunne tilmed på baggrund af finit element beregningerne finde en passede test dybde hvor ubåden kunne afprøves ubemandet.

Freya har pt. en 3.1 kW DC motor, der giver den en service fart på 4.1 knob, og akkumulatorene kan forsyne den i ca. halvanden time.

Kraka, som ses på billedet, får en 58 Hk dieselmotor til overfladefart og en 5 kw DC motor til neddykket drift. Det giver et fartpotentiale på 8 - 10 knob uddykket.

Blant venner er jeg kendt for helt at savne den humoristiske sans når der tales om undervandsbåde. De passer ikke helt, men jeg vil gerne bede om at de der evt. svarer dette indlæg
gør det seriøst...Forstå mig ret, alle de platte bemærkninger om ubåde har jeg hørt fra bolværksmatroser, alkoholikere og andre "experter" udi skibsbygning som færdes i havneområder.

Det er faktisk ret facinerede at lave ubåde for sjov...så hvis der er nogen her der har lyst til at finde Freya og Kraka´s kollapsdybde foran computeren...ville det være rigtigt dejligt...

Mvh.

Peter Madsen

*Dog har en lastvognschauffør med held smadret tårnet sidste sommer ved at køre galt med den. Det er ordnet igen...

Kommentarer (8)

Nogle af jer har måske læst eller hørt om miniubåden "Freya" som de sidste to år har sejlet
og dykket fra Vallensbæk i syd til Helsingør i nord. Ialt 157 dyk er det blevet til. Den lille 7.5 meter to personers elektriske ubåd har fungeret upåklageligt under vandet*...men der er et ubesvaret spørgsmål...Hvor dybt kan den egentligt tåle at dykke ?

Freyas trykskrog en en afstivet cylender, en meter i diameter, med T - stål spanter for hver 250 mm. Sådan en kan man ved håndregning beregne vil kollapse ved et udvendigt tryk på ca. 13.5 bar eller svarende til en dybde på godt 135 meter. Freya har dog aldrig dykket til mere end femten meter.

Der er nemlig visse dele af skroget der ikke lader sig analysere uden brug af computer baseret final element analyse. Det gælder f.eks. området omking tårnet, hvor trykskroget har en "afgrening" som altså ikke kunne styrkeberegnes. Der er der kompenseret for med en masse extra afstivning...og 7...9...13 det ser ud til at holde...men er der ikke nogen der ville være med på at prøve at regne på netop de dele ?

Freya er også ved at få en storesøster, "kraka" på 14 meter, og den har samme grundliggende konstruktion, men i tilgift ca. ti gange så mange hestekrafter. Det sætter den ny båd istand til at sejle steder hen hvor havdybden let sniger sig op på de 40 - 50 meter der teknisk set er den sikre grænse med et 135 meters kollaps-dybde trykskrog. Netop derfor biver det også extra interessant at få mere exakt viden om konstruktionens egenskaber. Man kunne tilmed på baggrund af finit element beregningerne finde en passede test dybde hvor ubåden kunne afprøves ubemandet.

Freya har pt. en 3.1 kW DC motor, der giver den en service fart på 4.1 knob, og akkumulatorene kan forsyne den i ca. halvanden time.

Kraka, som ses på billedet, får en 58 Hk dieselmotor til overfladefart og en 5 kw DC motor til neddykket drift. Det giver et fartpotentiale på 8 - 10 knob uddykket.

Blant venner er jeg kendt for helt at savne den humoristiske sans når der tales om undervandsbåde. De passer ikke helt, men jeg vil gerne bede om at de der evt. svarer dette indlæg
gør det seriøst...Forstå mig ret, alle de platte bemærkninger om ubåde har jeg hørt fra bolværksmatroser, alkoholikere og andre "experter" udi skibsbygning som færdes i havneområder.

Det er faktisk ret facinerede at lave ubåde for sjov...så hvis der er nogen her der har lyst til at finde Freya og Kraka´s kollapsdybde foran computeren...ville det være rigtigt dejligt...

Mvh.

Peter Madsen

*Dog har en lastvognschauffør med held smadret tårnet sidste sommer ved at køre galt med den. Det er ordnet igen...

  • 0
  • 0

Det er ikke nok, at beregnet en teoretisk trykstyrke, hvis du overser de stabiletsproblemer (i skroget selv), som opstår på grund af det udvendige tryk. Hvis der ikke tages hensyn til effekten af selv små skævheder og ubalancer, kan skroget kolapse næsten uden varsel, selvom grænsen på de 135 m endnu ikke er nået.

Hvorfor skal tårnet være en del af trykskroget? Det drejer sig vel "kun" om at kunne se ud på omgivelserne gennem koøje'r og vandlup. Selve tårnets funktion kan nok begrænses til ophold under overfladesejlads.

Ved konstruktion af trykbeholdere regnede man i "gamle dage" det for tilstrækkeligt med at placere en ring rundt om domehuller. Den skulle have samme volumen som den udskårne del af svøbet. Det kan formentlig til en vis grad overføres til vacuumbeholdere. Prøv at finde en norm for store beholderanlæg på biblioteket.

Mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

På billedet ser det ud som den store ubåd er forsynet med et torpedorør i stævnen. Til hvilket brug er det?

MVH

Bjarke Mønnike

  • 0
  • 0