YouSee og styr på data
Nej, denne blog er ikke relateret til fysik overhovedet. Men den er relateret til data-sanity, som i virkeligheden er det jeg bruger det meste af min dag på. Men vigtigst af alt vil jeg tro, at der er flere af bloggens læsere der kan finde den morsom.
For et par uger siden havde YouSee et mail-koks der resulterede i at masser af emails blev sendt til selskabets kunder. Det var kunderne trætte af, og jeg går ud fra at kundeservice også var trætte af henvendelserne.
Jeg var selv ret overrasket over også at få disse mails. Jeg er nemlig ikke kunde hos YouSee, og har ikke været det i årevis. Jeg er ikke ekspert på GDPR, men det forekommer mig at YouSee ikke bør have min personlige information liggende i en database der kan sendes markedsføringsmails til. Jeg skrev til dem på Facebook (det er åbenbart sådan kundeservice fungerer), og fik en mailadresse jeg skulle skrive til. Til generel underholdning kommer herunder mailkorrespondancen.
Vi starter med mailen der følger op på kontakten på Facebook:
Att: [medarbejder]
Som aftalt er her mailen, samt et link til den facebooktråd hvor du bad mig sende den.
Mvh Christian
Svaret kommer hurtigt:
Hej Christian
Tak for din mail.
Hvis du udfylder denne formular, vil vi se nærmere på at få slettet de oplysninger, som du har registreret hos os:
[link: se nedenfor]
Venlig hilsen
[en anden medarbejder]
Formularen der refereres til er ret omstændig, og også morsom, sagen taget i betragtning. Det er en generel GDPR formular, hvor man kan få udleveret den information YouSee har på en. Man skal dog indsætte detaljer om "kundeforholdet" (der er intet), kundenummer (jeg har intet), hvilken information man vil have udleveret ("det hele, tak" er ikke en mulighed). Du kan trykke på "anmod om indsigt" på dette link for at se den.
Felterne skal udfyldes, og det hele skal underskrives med NemID.
Den får dette svar:
Hej [anden medarbejder],
Jeg har svært ved at udfylde din formular, da jeg som sagt ikke er kunde. Dermed kan jeg ikke udfylde halvdelen af felterne. Hvad kan jeg gøre i stedet for?
Christian
Svaret kommer næste dag.
Hej Christian
De felter hvor du ikke kan udfylde kan du skrive nuller.
I den mail du har fået fra YouSee kan du bruge kontonr. der står forneden.
Venlig hilsen
[tredje medarbejder]
Det virker ikke umiddelbart som fornuftig håndtering af inputdata. Jeg har dog trods alt gennem mine mange år med arbejde med data lært, at hvis man ikke putter “sane” data i sin database, kan alt ske. Jeg er derfor ikke overbevist om at dette ikke bare medfører at jeg nu for evigt vil stå som entry 00000. Jeg kunne naturligvis have givet kundenummeret '); DROP TABLE Customers; --, men valgte i stedet at svare:
Kære [tredje medarbejder],
Jeg prøver virkelig ikke at være besværlig her. Men jeres formular giver altså ingen mening i
dette tilfælde. Jeg skal udfylde min "relation til kundeforholdet". Der er intet kundeforhold, og
jeg kan ikke bare skrive 0 i det felt. Jeg skal skrive hvad jeg ønsker indsigt i, men der er ingen
mulighed der hedder "alt". Jeg skal angive datoer, men jeg kender i sagens natur ikke datoerne.
Og endelig skal jeg underskrive denne mystiske begæring med NemID. Kan I ikke bare slå mig
op på det kundenummer jeg åbenbart har, og så slette mig?
Mvh
Christian
Den fik efter en håndfuld dage svaret:
Hej Christian
Vi undskylder, at du ved en fejl har modtaget en eller flere mails med emnefeltet "Det er nyt, og det er
bedre!".
De skulle slet ikke have være sendt.
Det var en menneskelig fejl, der i onsdags var skyld i, at der blev sendt mails ud til personer fra en
midlertidig email-database, som også indeholdt email-adresser, som burde være slettet.
Mailadressen har vi fra dit tidligere abonnement du havde hos YouSee.
Vi har nu sikret, at fejlen ikke kan ske igen og beklager meget de gener, det har medført.
Venlig hilsen
[tredje medarbejder]
Og så er man jo tryg, ikke?
