Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

YouSee og styr på data

27. november 2018 kl. 12:153
Artiklen er ældre end 30 dage

Nej, denne blog er ikke relateret til fysik overhovedet. Men den er relateret til data-sanity, som i virkeligheden er det jeg bruger det meste af min dag på. Men vigtigst af alt vil jeg tro, at der er flere af bloggens læsere der kan finde den morsom.

For et par uger siden havde YouSee et mail-koks der resulterede i at masser af emails blev sendt til selskabets kunder. Det var kunderne trætte af, og jeg går ud fra at kundeservice også var trætte af henvendelserne.

Jeg var selv ret overrasket over også at få disse mails. Jeg er nemlig ikke kunde hos YouSee, og har ikke været det i årevis. Jeg er ikke ekspert på GDPR, men det forekommer mig at YouSee ikke bør have min personlige information liggende i en database der kan sendes markedsføringsmails til. Jeg skrev til dem på Facebook (det er åbenbart sådan kundeservice fungerer), og fik en mailadresse jeg skulle skrive til. Til generel underholdning kommer herunder mailkorrespondancen.

Vi starter med mailen der følger op på kontakten på Facebook:

Att: [medarbejder]

Som aftalt er her mailen, samt et link til den facebooktråd hvor du bad mig sende den.

Mvh Christian

Svaret kommer hurtigt:

Hej Christian 

Tak for din mail. 

Hvis du udfylder denne formular, vil vi se nærmere på at få slettet de oplysninger, som du har  registreret hos os:   
[link: se nedenfor]  
Venlig hilsen  
[en anden medarbejder]

Formularen der refereres til er ret omstændig, og også morsom, sagen taget i betragtning. Det er en generel GDPR formular, hvor man kan få udleveret den information YouSee har på en. Man skal dog indsætte detaljer om "kundeforholdet" (der er intet), kundenummer (jeg har intet), hvilken information man vil have udleveret ("det hele, tak" er ikke en mulighed). Du kan trykke på "anmod om indsigt" på dette link for at se den.
Felterne skal udfyldes, og det hele skal underskrives med NemID.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den får dette svar:

Hej [anden medarbejder],

Jeg har svært ved at udfylde din formular, da jeg som sagt ikke er kunde. Dermed kan jeg ikke   udfylde halvdelen af felterne. Hvad kan jeg gøre i stedet for?

Christian

Svaret kommer næste dag.

Hej Christian  
De felter hvor du ikke kan udfylde kan du skrive nuller.  
I den mail du har fået fra YouSee kan du bruge kontonr. der står forneden.

Venlig hilsen

[tredje medarbejder]

Det virker ikke umiddelbart som fornuftig håndtering af inputdata. Jeg har dog trods alt gennem mine mange år med arbejde med data lært, at hvis man ikke putter “sane” data i sin database, kan alt ske. Jeg er derfor ikke overbevist om at dette ikke bare medfører at jeg nu for evigt vil stå som entry 00000. Jeg kunne naturligvis have givet kundenummeret '); DROP TABLE Customers; --, men valgte i stedet at svare:

Kære [tredje medarbejder],

Jeg prøver virkelig ikke at være besværlig her. Men jeres formular giver altså ingen mening i   
dette tilfælde. Jeg skal udfylde min "relation til kundeforholdet". Der er intet kundeforhold, og   
jeg kan ikke bare skrive 0 i det felt. Jeg skal skrive hvad jeg ønsker indsigt i, men der er ingen    
    mulighed der hedder "alt". Jeg skal angive datoer, men jeg kender i sagens natur ikke datoerne.   
Og endelig skal jeg underskrive denne mystiske begæring med NemID. Kan I ikke bare slå mig   
op på det kundenummer jeg åbenbart har, og så slette mig? 

Mvh

Christian

Den fik efter en håndfuld dage svaret:

Hej Christian  
Vi undskylder, at du ved en fejl har modtaget en eller flere mails med emnefeltet "Det er nyt, og det er  
bedre!".  
De skulle slet ikke have være sendt.  
Det var en menneskelig fejl, der i onsdags var skyld i, at der blev sendt mails ud til personer fra en   
midlertidig email-database, som også indeholdt email-adresser, som burde være slettet.  
Mailadressen har vi fra dit tidligere abonnement du havde hos YouSee.  
Vi har nu sikret, at fejlen ikke kan ske igen og beklager meget de gener, det har medført.

Venlig hilsen  
[tredje medarbejder]

Og så er man jo tryg, ikke?

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
28. november 2018 kl. 16:15

Jeg er heller ikke kunde hos youSee længere og tænkte straks at jeg ville dunke dem i hovedet med det. Men jeg har faktisk besluttet at se om det er en fejl hos dem, eller om de har styr på at jeg ikke er kunde længere, så jeg giver dem en chance mere. Dvs. skriver de til mig igen, så får de en henvendelse, og så er jeg også klar over at de ikke har styr på noget som helst, for de har jo lovet i medierne at det er en fejl og de selvfølgelig beklager og sørge for at det ikke sker igen...

2
28. november 2018 kl. 12:09

Det er vist en sag som redaktionen på version2.dk burde grave lidt i.

  • udsendelse af uønsket mail
  • support via facebook
  • behandling af persondata som tdc/deres medarbejdere ikke burde være i besiddelse af
  • uigennemsigtige procedurer for kunder og supportere
  • En "midlertidig email-database" med data der burde være slettet, hvor midlertidig er den i virkeligheden?
  • Hvordan har man sikret sig at det ikke sker igen?
1
27. november 2018 kl. 23:43

De har helt sikkert ikke slettet din mailadresse, men blot sikret at den ikke bruges igen. Ørsted er ved at lægge forbrugsdata over på et andet system, så du kan ikke se dem. Det har nu varet i en uge eller mere. DMI har i 10 uger ikke kunnet vise arkivet over ugens temperaturer osv -tekniske problemer. Pudsigt nok, så kan de godt vise det daglige arkiv, så data findes altså. Men hallo, ti uger.